רק שיירדמו מהר היום: הקניית הרגלי שינה לילדים

סדר קבוע לפני השינה הכרחי להקניית הרגלי הירדמות נכונה. סבלנות וקביעת כללים יעזרו להשגת המטרה במהרה
 סימונה פלג
| 28/01/2019 |
צפיות: 1,299
דירוג: 5.0 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
שעת הערב מגיעה. אנחנו לוקחים נשימה עמוקה לקראת המצפה לנו. כל ערב אנחנו חווים את המתח המחלחל עם התקרבותה של שעת ההשכבה. מה הפעם יעשו? כמה זמן ייקח להם להירדם? כמה זמן ייקח לנו עד לצעקה הראשונה? מי ישבר ראשון ויכנס עם רועי למיטה? ועוד ועוד ועוד…

תחושה של חוסר אונים מלווה אותנו מול שני הזאטוטים המקסימים שאנחנו מגדלים.

לא מצליחים להרדים את הילדים? היכנסו לפורומים:
פורום תאומים ושלישיות
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום הורים לתינוקות, הורים לפעוטות

טיולים ליליים בין המיטה לסלון

השעה שש בערב. מתחילים את סשן ההתארגנות לקראת סוף היום: ארוחת ערב, מקלחות, זמן אישי קצר, סיפור לפני השינה, שיניים… ולישון!

כל ילד בוחר את הסיפור האהוב עליו. רועיקי בן השנתיים נאמן לסיפור הקבוע שלו, "מעשה בחמישה בלונים". יהלי מגוון בבחירותיו.

חשוב לשמור על סדר התארגנות קבוע, ובסך הכול – עד כה – ההתארגנות טובה והאווירה טובה. הכול נינוח ונעים.

הבנים ישנים באותו חדר, ואנחנו עושים תורנות של מי משכיב את מי.

חיבוק ונשיקה ליל ו… להתראות בבוקר! האמנם?!… ברור שלא!

התיישבנו על הספה. לא עברו שתי דקות, וקולות צחוק רכים ודיבורים בלחש מתחילים לרחף החוצה מהחדר. אנחנו מחייכים זה לזה. מכירים את ההמשך.

כעבור עוד שתי דקות: "אמא! יש לי פיפי!" – זה יהלי.
"לך לעשות!" אני משיבה.

הולך חוזר למיטה.

דקה מנוחה.
"מָאמָא…״ קורא בקולו המתוק רועיקי הקטן.
אני קמה אליו מיד. נותנת לו את בקבוק המים. הוא שותה, מחייך ומגיש לי חזרה את הבקבוק. אבל אז, מיהלי: "אמא! רועי מפריע לי לישון!"

חוזרת לסלון ומתכוונת להודיע לבן זוגי היקר שהפעם הוא הולך אליהם. אלא שלפתע אנחנו רואים רגליים קטנות מדדות לעברינו.

אבא קם ומסביר לרועי: "אנחנו עכשיו הולכים לישון. זה לילה, ואתה הולך למיטה. גם יהלי הולך לישון, גם אני הולך לישון וגם אמא הולכת לישון," הוא מסביר ברוך ובפירוט על מה שֶׁאָמוּר להיות עתה…

וכך עוברות להן שעה שעתיים של טיולים בין הסלון לחדר השינה של הילדים – עד שהם סוף סוף נרדמים. ואנחנו ההורים – כבר מותשים.

למאמרים נוספים של סימונה פלג:
תקשורת נכונה עם ילדים
כיצד מדברים עם הילדים על פורנוגרפיה?
איך מגדלים שלישיה: המדריך להורה המאותגר
התמודדות עם קשיי ילדים בגיל ההתבגרות
יחסים בין אחים

הסתגלות של ההורים והילדים יחד

הרגלי שינה הם אחת מֵהַקְנָיוֹת ההרגלים החשובות של הילד:
בשלב התינוקוּת, מגיל חמישה חודשים עד שנתיים:
• סדר קבוע של ההכנה לקראת השינה: ארוחה, מקלחת, שיר קטן תוך כדי חיבוק. ולמיטה.
• מיטה ריקה מצעצועים וכל מיני גירויים למיניהם.
• ליטוף עדין, אמירת לילה טוב ויציאה החלטית מהחדר.

בשלב הפעוטוּת, שנתיים עד שלוש:
• ארוחת ערב, מקלחת סיפור חיבוק נשיקה ולמיטה.
• אם הילד יוצא מהמיטה, להחזירו למיטה בביטחון ובנחישות, בלי הסברים ובלי דיאלוג סביב הנושא. יד רכה, מלטפת – ולצאת.

שלב הילדות, גילאי ארבע עד חמש:
• לעשות שיחה עם הילד על ״טקס ההשכבה״ שעומד לקרות
• לעשות הסכמים מראש מה מותר ומה לא. למשל:
• אם יש פיפי, אז להסכים שהילד יוצא לבד, עושה וחוזר למיטה בעצמו.
מומלץ להשאיר אור דולק בשירותים או לידם, כדי שלא יהיה לו חשוך.
• בדומה לגבי שתיה. אפשר לשים בקבוק מים ליד המיטה.
• תורנות בין אמא ואבא – מומלץ להחליף מדי שבוע, לא כל יום.

דברים כמו הקניית הרגלי שינה, כמו גם הרגלי גמילה וכל שינוי בהרגלים שאנחנו רוצים להכניס לחיי השגרה שלנו – לוקחים זמן. גם ההורים וגם הילד עוברים תהליך של למידה והסתגלות. סבלנות, אורך רוח, התמדה ואמונה שאכן השינוי שאנחנו רוצים לעשות הוא נכון וחיוני, יביאו לתוצאה מהירה, טובה וקלה.

סימונה פלג – מנחת הורים ומשפחות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר