חיים ארוכים? תזונה נכונה!

המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
 רחל גרנות
| 26/11/2018 |
צפיות: 956
דירוג: 3.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 3.5 מתוך 5
משך החיים משתנה מאדם לאדם והוא תלוי הן בגורמים תורשתיים והן בגורמים סביבתיים. הקשר בין תזונה נכונה לבין אריכות ימים אינו חידוש, אך בכל יום מישהו מבשר על סופר פוד חדש שינקה את כל מערכות הגוף ויוסיף 20 שנה לחיים בתוספת עור פנים רענן, או לחלופין מתפרסמת כתבה על כך שמאכל אהוב הוא הגורם מספר אחת לסרטן ושאסור בשום פנים ואופן לאוכל אותו יותר לעולם. אם כן, נראה שצריך לעשות קצת סדר ולבדוק מה המדע יכול להוסיף בנושא.

ד"ר בלקבורן, פסיכולוגית בריאותית, וד"ר אפל, זוכה פרס נובל לפסיכולוגיה, כתבו מאמר אשר דן ארוכות בקשר בין תזונה נכונה לבין חיים ארוכים. השניים טוענים כי ישנם שלושה גורמים עיקריים שגורמים לנזקים לבריאות ולהזדקנות מוקדמת – תנגודת אינסולין, תהליכים דלקתיים ונזקים עקב רדיקלים חופשיים.

רוצים לאכול נכון? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

נזקי סוכר שווי ערך לנזקי עישון

קודם כל יש לקבל רקע מדעי – בקצה של הדנ"א ישנו קשר המכונה טלומר אשר מגן על הכרומוזומים של התא, הטלומר מתקצר בכל פעם שהתא מתפצל. מדענים מצאו שיש קשר בין האורך של הטלומר לבין בעיות בריאותיות והתפרצות של מחלות זיהומיות. מחברי המאמר טוענים שלאנשים יש את היכולת להשפיע על האורך של הטלומר, זאת אומרת ששמירה על הבריאות מעודדת הארכה של הטלומר בעוד התנהגות מזיקה תקצר אותם. השפעה זו קיימת כל החיים, גם בילדות וגם בזקנה. אם כן, צריך לבדוק מה נחשב להתנהגות מזיקה, שתגרום לקיצור הטלומר וכך תשפיע על הבריאות ועל תוחלת החיים.

ממחקרים עולה שלסוכר יש את ההשפעה ההרסנית ביותר על הבריאות, שוות ערך לנזקי עישון. הסוכר גורם להזדקנות מואצת, הן מבפנים והן מבחוץ. כמו כן, חוקרים גילו כי בקרב אנשים אשר שותים שתי פחיות של שתייה ממותקת ביום, הטלומרים קצרים משמעותית משל אנשים אחרים וכן מבחינה ביולוגית הם מבוגרים בארבע עד שש שנים יותר מהגיל הכרונולוגי שלהם. השפעה זו אינה נחלתם של המבוגרים בלבד והיא באה לידי ביטוי גם אצל ילדים.

כאמור, תהליכים דלקתיים מהווים אחד מגורמי הנזק העיקריים לבריאות האדם. תהליכים אלה מתגברים עם הגיל ואיתם הטלומרים הולכים ומתקצרים. בעוד מזון בריא מכיל רכיבים שנלחמים באותם תהליכים, הסוכר מזין אותם ומחמיר אותם. גורם מזיק נוסף הוא הרדיקלים החופשיים אשר תוקפים את הדנ"א ומקצרים את הטלומרים. בעוד ישנם מאכלים אשר עשירים בנוגדי חמצון כמו ויטמין C וויטמין E, ואלה נלחמים ברדיקלים החופשיים, הסוכר מעודד את ההיווצרות שלהם. ואם לא די בכך, הגורם המזיק השלישי הוא תנגודת אינסולין אשר נגרם בשל עודף סוכר, תנגודת האינסולין מעלה את הסיכוי לחלות בסוכרת והיא מקצרת את הטלומרים.

ממתיקים מלאכותיים כחלופה לסוכר אינם טובים יותר. למעשה, החוקרים משווים אותם לסם ואומרים שזו אותה הגברת בשינוי אדרת – החלפת התמכרות אחת בהתמכרות אחרת. הם מציעים להחליף את השתייה הממותקת במים ולשדרג אותם עם מלפפון או עם פלחי לימון. ובנוגע לפירות, הם אמנם מכילים סוכר, וחלקם אף כמות גדולה של סוכר, אך יש בהם גם כמות גבוהה של ויטמינים ומינרלים וכן סיבים תזונתיים אשר מאטים את הספיגה של הסוכר. העיקר הוא להימנע ממזון מעובד ובמיוחד ממוצרי בשר תעשייתיים.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון

דיאטה ים תיכונית לחיים ארוכים

אז לאחר כל האיסורים, אפשר לעבור למאכלים המומלצים –

החוקרים טוענים שהתזונה העדיפה ביותר היא הדיאטה הים תיכונית הכוללת דגים, פירות, ירקות ודגנים מלאים. אלה מספקים את הכמות המומלצת של שומנים טובים, סיבים תזונתיים וחלבונים איכותיים. ממחקרים עולה כי בקרב תושבי דרום איטליה, אשר הדיאטה הים תיכונית היא חלק בלתי נפרד מחייהם, הטלומרים ארוכים יותר. כך גם אצל תושבי קוריאה אשר התזונה הבסיסית שלהם כוללת סיבים ודגנים מלאים. על כן, לפי החוקרים, המזון שאוכלים צריך לספק את כל הוויטמינים, המינרלים ונוגדי החמצון שלהם הגוף נזקק, אלה יעילים יותר ונספגים טוב יותר מאשר תוספי התזונה החיצוניים. כך גם לגבי אומגה 3.

מיתוס נפוץ שיש לנפץ הוא הנזקים שבשתיית קפה. למעשה, קפה לא רק שאינו מזיק אלא הוא גם מועיל, אלא אם שותים קפה נטול קפאין, שהוא נושא בפני עצמו. החוקרים יוצאים נגד דיאטות הכאסח המבוססות על הימנעות מאוכל והרעבה עצמית. התנודות הקיצוניות במשקל מקצרות את הטלומרים ומזיקות לבריאות.

גורם נוסף שמשפיע על האורך של הטלומרים הוא מבנה הגוף. אנשים עם מבנה גוף אגסי, כזה עם מותניים צרות וירכיים רחבות, מזדקנים בקצב איטי יותר מאשר אנשים שלהם מבנה גוף תפוחי, כזה עם מצבורי שומן בבטן. השומן מאיץ את תנגודת האינסולין והוא מעודד דלקות הפוגעות במערכת החיסון. לכן אנשים עם מבנה גוף כזה צריכים להקפיד במיוחד על תזונה נכונה כדי להאריך חיים.


רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בחינוך ובבריאות הציבור, מפתחת תכנית חדשנית לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד