עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי

עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
 רחל גרנות
| 18/10/2018 |
צפיות: 871
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
דיאטה נכונה אינה מתמקדת אך ורק בירידה במשקל אלא בהסתגלות לאורח חיים חדש הכולל תזונה נכונה ומאוזנת. על כן, אצל רוב האנשים דיאטה כזו אינה ליניארית – ירידה קבועה במשקל עד שמגיעים למצב הרצוי, אלא זו דרך מפותלת עם עליות ומורדות – הן במשקל והן בכוח הנפשי להתמיד בדיאטה. פעמים רבות המשקל 'נתקע' ובמשך תקופה ארוכה ולא יורדים אפילו קילו, וחמור מזה – בעיצומה של הדיאטה, על כל הגזר והחסה, המשקל עולה.

עליתם במשקל? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

עלייה לשם ירידה

אף על פי שהעלייה במשקל עלולה לגרום לתסכול ואף לשבור את הרוח, דווקא האנשים אשר חווים את המשבר הקטן הזה וצולחים אותו, הם אלה שיתמידו ויצליחו להגיע למשקל הרצוי ואף לשמור עליו. יש לראות את העלייה במשקל כשיעור, כאפשרות לשים את הדברים בפרופורציות. כמו בכל תחום אחר בחיים, התמודדות עם אכזבה היא הזדמנות ללמוד מטעיות, לאחר שמתאוששים חוזרים לדרך הנכונה עם כוחות מחודשים ועם מוטיבציה גבוהה, ללא מלחמות מיותרות ואף יתרה מכך, העלייה במשקל דווקא חשובה להצלחה בתהליך.

כאמור, המטרה של דיאטה נכונה אינה רק לרדת במשקל אלא לשמור על התוצאות לאורך זמן. אנשים רבים חושבים שלאחר שיגיעו למשקל היעד הם לא יעלו יותר במשקל. אך מחשבה זו אינה מציאותית והיא בעיקר מובילה למפח נפש ולשברון לב. גם אנשים רזים, כאלה שלא עושים דיאטות, לא סופרים קלוריות ולא נמנעים מפחמימות, עולים במשקל מדי פעם בפעם.

ההבדל העיקרי בין ה"רזים האמיתיים" לבין "אנשי הדיאטות" הוא שהם כלל אינם מודעים לכך שעלו במשקל, הרי הם אינם נשקלים באופן סדיר, אם בכלל. כשאותם ה"רזים" עולים במשקל הם משילים אותו בקלות וללא מאמץ כאשר הם חוזרים לשגרה היומיומית שלהם ולדפוסי האכילה הרגילים. לעומתם, "אנשי הדיאטות" תופסים את העלייה במשקל ככישלון מוחץ אשר מחזיר אותם, ולו רק במחשבה, לדפוסי אכילה קודמים. לרוב התוצאה היא עלייה במשקל בתוספת ריבית. על כן אין זה פלא שנקודה זו מהווה משבר שקשה להתאושש ממנו.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
תזונה נכונה לילד הדעתן
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?

עלייה במשקל אחרי החגים

תקופת החגים יכולה להיות מאתגרת במיוחד לאנשים המנסים לשמור על דיאטה ולהוריד במשקל. דוגמה לכך היא רונן, אשר הקפיד על תזונה מסודרת במשך חודשים רבים, ואכן הצליח להוריד 33 ק"ג ממשקלו. רונן היה מרוצה מאוד מהשינוי, קנה בגדים חדשים התואמים את מידתו החדשה, טען שאיכות החיים שלו השתפרה פלאים והצהיר שלעולם לא יעלה שוב במשקל. חרף העבודה שניסיתי להסביר לו שאין טעם בהצהרות כאלה והן אינן תואמות את המציאות, רונן היה בטוח בעצמו ובהחלטה שקיבל. אך החיים עושים את שלהם, בעיקר בתקופת החגים, ואחרי רצף של ארוחות משפחתיות עמוסות בכל טוב, רונן עלה 1.2 ק"ג.

כשחושבים על זה בהגיון, עלייה של 1.2 ק"ג אינה משמעותית ואינה צריכה להוות בעיה, בעיקר אחרי הצלחה מסחררת וירידה של 33 ק"ג. הרי אם רונן השיל מעליו כל כך הרבה קילוגרמים, ירידה של 1.2 ק"ג לא תהייה אתגר. אך רונן, כמו הרבה אנשים אחרים, הרגיש אכזבה, כישלון ותסכול. העלייה המינורית הזו ערערה את הביטחון של רונן, בעיקר לאור ההצהרות שלו על כך שלעולם לא יעלה עוד במשקל, כך שקילו אחד ומאתיים גרם ניצחו בנקל את ההישג המרשים של השלת 33 ק"ג.

דווקא מסיבה זו ישנו יתרון מהותי בעצירה במשקל ובעלייה במשקל. מכשולים אלה מלמדים על החשיבות של פרופורציות נכונות, התמודדות עם אכזבות וחזרה לתלם ללא שיפוט עצמי וללא מאבקים ומלחמות מיותרות. דיאטה נכונה צריכה לספק לא רק תכנית ירידה במשקל אלא גם תמיכה במצבים קשים, עידוד להמשך הדרך והקנייה של מיומנויות רגשיות ומחשבתיות שמאפשרות לחזור למסלול גם אם סוטים מהדרך ועולים קילו, שניים או יותר.

אין להתעלם מהרגשות שעולים בעקבות אותם המכשולים, מותר להיות עצובים, מאוכזבים, מתוסכלים וכועסים, אך אין להתמסר לרגשות אלה, אסור לתת להם להכתיב את המשך הדרך ואסור שהם ינהלו אותנו. עלינו להיות מפוכחים לגבי הרגשות שלנו, להכיר בהם, להתמודד איתם ולהמשיך הלאה בראש מורם וחדורי מוטיבציה. כל "אנשי הדיאטה" צריכים לזכור דבר אחד – תדעו מאיפה באתם ולאן אתם יכולים לחזור. ורונן? התמודד בגבורה מול האתגר, חזר למסגרת והמשיך לרדת במשקל.

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בחינוך ובבריאות הציבור, מפתחת תכנית חדשנית לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • טליה לביא
    טליה לביא
    טליה לביא – טיפול באכילה רגשית . דיאטנית הוליסטית, מפתחת השיטה "לרזות מהמחשבה" ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 150
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד
זרעי המפ: סגולות רפואיות ותופעות לוואי
זרעי המפ מכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו סיבים, חלבון מלא וחומצות אמינו. השילוב של כל אלה הופך את הזרעים למזון מושלם לשמירה על בריאות הגוף
קרא עוד
חורף רזה – כיצד לעבור את העונה הקרה מבלי לעלות במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 20/12/2018 |
צפיות: 234
החורף קר, כיף להישאר בבית, להתכסות בשמיכה, לראות סרט טוב ואולי גם להזמין פיצה או לנשנש משהו. אבל אחרי עונה כזו, מה הפלא שעולים במשקל? בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר למנוע את השמנת החורף
קרא עוד
חיים ארוכים? תזונה נכונה!
 רחל גרנות
| 26/11/2018 |
צפיות: 343
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
טליה לביא
| 22/11/2018 |
צפיות: 898
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
 רחל גרנות
| 06/11/2018 |
צפיות: 712
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
 רחל גרנות
| 15/08/2018 |
צפיות: 453
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 952
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
 רחל גרנות
| 01/08/2018 |
צפיות: 482
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
 רחל גרנות
| 11/07/2018 |
צפיות: 1,003
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד