עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי

עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
 רחל גרנות
| 18/10/2018 |
צפיות: 1,285
דיאטה נכונה אינה מתמקדת אך ורק בירידה במשקל אלא בהסתגלות לאורח חיים חדש הכולל תזונה נכונה ומאוזנת. על כן, אצל רוב האנשים דיאטה כזו אינה ליניארית – ירידה קבועה במשקל עד שמגיעים למצב הרצוי, אלא זו דרך מפותלת עם עליות ומורדות – הן במשקל והן בכוח הנפשי להתמיד בדיאטה. פעמים רבות המשקל 'נתקע' ובמשך תקופה ארוכה ולא יורדים אפילו קילו, וחמור מזה – בעיצומה של הדיאטה, על כל הגזר והחסה, המשקל עולה.

עליתם במשקל? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

עלייה לשם ירידה

אף על פי שהעלייה במשקל עלולה לגרום לתסכול ואף לשבור את הרוח, דווקא האנשים אשר חווים את המשבר הקטן הזה וצולחים אותו, הם אלה שיתמידו ויצליחו להגיע למשקל הרצוי ואף לשמור עליו. יש לראות את העלייה במשקל כשיעור, כאפשרות לשים את הדברים בפרופורציות. כמו בכל תחום אחר בחיים, התמודדות עם אכזבה היא הזדמנות ללמוד מטעיות, לאחר שמתאוששים חוזרים לדרך הנכונה עם כוחות מחודשים ועם מוטיבציה גבוהה, ללא מלחמות מיותרות ואף יתרה מכך, העלייה במשקל דווקא חשובה להצלחה בתהליך.

כאמור, המטרה של דיאטה נכונה אינה רק לרדת במשקל אלא לשמור על התוצאות לאורך זמן. אנשים רבים חושבים שלאחר שיגיעו למשקל היעד הם לא יעלו יותר במשקל. אך מחשבה זו אינה מציאותית והיא בעיקר מובילה למפח נפש ולשברון לב. גם אנשים רזים, כאלה שלא עושים דיאטות, לא סופרים קלוריות ולא נמנעים מפחמימות, עולים במשקל מדי פעם בפעם.

ההבדל העיקרי בין ה"רזים האמיתיים" לבין "אנשי הדיאטות" הוא שהם כלל אינם מודעים לכך שעלו במשקל, הרי הם אינם נשקלים באופן סדיר, אם בכלל. כשאותם ה"רזים" עולים במשקל הם משילים אותו בקלות וללא מאמץ כאשר הם חוזרים לשגרה היומיומית שלהם ולדפוסי האכילה הרגילים. לעומתם, "אנשי הדיאטות" תופסים את העלייה במשקל ככישלון מוחץ אשר מחזיר אותם, ולו רק במחשבה, לדפוסי אכילה קודמים. לרוב התוצאה היא עלייה במשקל בתוספת ריבית. על כן אין זה פלא שנקודה זו מהווה משבר שקשה להתאושש ממנו.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
תזונה נכונה לילד הדעתן
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?

עלייה במשקל אחרי החגים

תקופת החגים יכולה להיות מאתגרת במיוחד לאנשים המנסים לשמור על דיאטה ולהוריד במשקל. דוגמה לכך היא רונן, אשר הקפיד על תזונה מסודרת במשך חודשים רבים, ואכן הצליח להוריד 33 ק"ג ממשקלו. רונן היה מרוצה מאוד מהשינוי, קנה בגדים חדשים התואמים את מידתו החדשה, טען שאיכות החיים שלו השתפרה פלאים והצהיר שלעולם לא יעלה שוב במשקל. חרף העבודה שניסיתי להסביר לו שאין טעם בהצהרות כאלה והן אינן תואמות את המציאות, רונן היה בטוח בעצמו ובהחלטה שקיבל. אך החיים עושים את שלהם, בעיקר בתקופת החגים, ואחרי רצף של ארוחות משפחתיות עמוסות בכל טוב, רונן עלה 1.2 ק"ג.

כשחושבים על זה בהגיון, עלייה של 1.2 ק"ג אינה משמעותית ואינה צריכה להוות בעיה, בעיקר אחרי הצלחה מסחררת וירידה של 33 ק"ג. הרי אם רונן השיל מעליו כל כך הרבה קילוגרמים, ירידה של 1.2 ק"ג לא תהייה אתגר. אך רונן, כמו הרבה אנשים אחרים, הרגיש אכזבה, כישלון ותסכול. העלייה המינורית הזו ערערה את הביטחון של רונן, בעיקר לאור ההצהרות שלו על כך שלעולם לא יעלה עוד במשקל, כך שקילו אחד ומאתיים גרם ניצחו בנקל את ההישג המרשים של השלת 33 ק"ג.

דווקא מסיבה זו ישנו יתרון מהותי בעצירה במשקל ובעלייה במשקל. מכשולים אלה מלמדים על החשיבות של פרופורציות נכונות, התמודדות עם אכזבות וחזרה לתלם ללא שיפוט עצמי וללא מאבקים ומלחמות מיותרות. דיאטה נכונה צריכה לספק לא רק תכנית ירידה במשקל אלא גם תמיכה במצבים קשים, עידוד להמשך הדרך והקנייה של מיומנויות רגשיות ומחשבתיות שמאפשרות לחזור למסלול גם אם סוטים מהדרך ועולים קילו, שניים או יותר.

אין להתעלם מהרגשות שעולים בעקבות אותם המכשולים, מותר להיות עצובים, מאוכזבים, מתוסכלים וכועסים, אך אין להתמסר לרגשות אלה, אסור לתת להם להכתיב את המשך הדרך ואסור שהם ינהלו אותנו. עלינו להיות מפוכחים לגבי הרגשות שלנו, להכיר בהם, להתמודד איתם ולהמשיך הלאה בראש מורם וחדורי מוטיבציה. כל "אנשי הדיאטה" צריכים לזכור דבר אחד – תדעו מאיפה באתם ולאן אתם יכולים לחזור. ורונן? התמודד בגבורה מול האתגר, חזר למסגרת והמשיך לרדת במשקל.

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בחינוך ובבריאות הציבור, מפתחת תכנית חדשנית לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר