דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?

כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
 רחל גרנות
| 15/08/2018 |
צפיות: 453
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
כאשר התחלתי לעבוד בנושא, ההתייחסות לעודף המשקל הייתה פשוטה. כדי לרדת במשקל יש להיות בגירעון קלורי. כלומר, לאכול פחות ממה שהגוף צורך. תאכל פחות – תרד, תאכל יותר – תעלה במשקל.

כבר אז התקוממתי נגד הנוסחה הפשטנית הזאת. ראיתי רבים מהמטופלים שלי שאוכלים מעט יחסית עם ירידה איטית. ולעומתם, כאלה שבתקציב קלורי גבוה יחסית משילים קילוגרמים בקלות יחסית. הרי מי מאתנו לא מכיר את אותם בני מזל שיכולים לאכול הרבה ועדיין רזים. התחלנו להבין שיש הבדלים אינדיווידואליים בין אנשים. אותו תפריט לאנשים במשקלים זהים ובגילאים דומים יוריד האחד 2 ק"ג בשבוע, והשני 1 ק"ג בשבוע וגם יש כאלה שירדו רק 200 גרם בשבוע. כלומר, כפי שיש לאנשים עיניים אחרות, גובה שונה, גם חילוף חומרים אישי.

ומכיוון שאנחנו חיים בעולם של שפע שבו אין בעיה של מחסור במזון (בכול אופן, בעולם המערבי), פחות ופחות פעילות גופנית ויותר זמן פנוי שגם בו האוכל מככב (מספיק רק לעקוב אחרי תכניות הבישול הבלתי נגמרות) ועם ביולוגיה שלא השתנתה ומטרתה לעלות במשקל, בעיית עודף המשקל החריפה ובארצות מסוימות הגיעה לממדי מגיפה. גם אנחנו, לצערי, נמצאים במקום "מכובד" באחוזי ההשמנה.

נאבקים עם המשקל? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

מהפכה בהתייחסות למשקל

עם ההשמנה התחילה להתפתח ולשגשג תעשיית הדיאטות. היא מתבססת על החלום האנושי של ללכת לישון שמנים ולקום בבוקר רזים... על החלום הזה מובטחות לנו הבטחות קסם, סיפורי הצלחה שבדרך כלל, מביאים לכאב, לתסכול ובסופו של דבר לעליה במשקל.

אולם, לאט ובהדרגה החלה להתחולל לדעתי, מהפכה בהתייחסות למשקל.

ובדיוק כמו ברפואה שמובילה לכיוון הרפואה האישית, גם פה הגישה היא תפירה אישית. הרי כיום כולם יודעים שאותה תרופה ממש גורמת לתגובות שונות אצל בני האדם, גם בנושא המזון התגובות הן אישיות. אנחנו מכירים את אלה שרגישים לגלוטן או ללקטוז, כאלה שרגישים למזונות שונים שאחרים חיים אתם ממש בשלום.

פיצוח הגנום האנושי היה ומהווה הטריגר להתקדמות בנושא. תזונה מותאמת אישית, הינה תחום מחקרי חדש ומרתק שמביא אתו הבטחות אמיתיות ומקדמות.

ההיגיון הוא שככל שנכיר טוב יותר את גופנו נוכל לזהות את המזונות שמטיבים אתנו ואת השפעת אורח החיים עלינו. נדע כיצד הגוף מושפע ומגיב למזונות שונים, איזו פעילות גופנית מתאימה לנו וכל זאת, כדי שנוכל לשמור על משקל תקין, חיוניות ובריאות מיטבית.

בנקודה זו נחשפנו למספר חברות שעוסקות בנושא. MY BIO, למשל– דגימת רוק שנשלחת למעבדה באירופה ובודקת את המטען הגנטי ולפיה נבנית תכנית אישית.

תזונה מותאמת אישית

אחת החברות המעניינות בנושא ושנחשפנו אליה בזמן האחרון היא תוכנית 2DAY. קבוצת חוקרים ממכון וייצמן בהנהגתם של פרופ' סגל ואלינב עוסקים בחקר אוכלוסיית חיידקי המעי. אנחנו אולי לא לגמרי מודעים לנוכחותם של היצורים הזעירים, אבל השפעתם של החיידקים האלה היא גדולה, ומסתבר שלמזון יש השפעה על שגשוג אוכלוסיית החיידקים. כיום, כולם כבר מכירים שיש חיידקים טובים שחשובים וחיוניים לבריאותנו וכאלה שמזיקים. הקבוצה הזו התרכזה בתחילה בהשפעת המזון ובעקבותיהם השפעת המזון על עליית רמות הסוכר בדם. כיום, התוכנית הזאת אפשרית לכל פונה. על ידי בדיקת צואה התוכנית אמורה לספק תכנית ייחודית לסוגי מזונות שונים ומאפשרת להתאים תזונה בריאה באופן אישי. כל אדם מקבל המלצה לפי אוכלוסיית החיידקים הייחודית לו, דבר המאפשר לשמור על רמות מאוזנות של סוכר וכך לצמצם למעשה את ההשפעות השליליות של סוכר לא מאוזן, כמו יתר לחץ דם, עלייה במשקל, תחושות רעב, כבד שומני, סיכויים גבוהים למחלת הסוכרת ושאר מרעין בישין.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
תזונה צמחונית לילדים
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?

אבל, וגם התוכנית מדגישה זאת, אין הכוונה שניתן לאכול כמויות גדולות מהמזונות הטובים והמומלצים. אם המטרה היא גם לרדת במשקל, הרי יש לצמצם ולאכול את הכמויות הנכונות.

צר לי, אבל את המושג "לאכול חופשי" כדאי לתייק במחלקת החלומות יחד עם הקרם שיעלים את הקמטים...

ועד שבאמת תגיע המהפכה ותצביע על האפשרות לאכול הכול והרבה מהדברים האהובים עלינו, נצטרך להמשיך ולשים לב.

צר לי, חברים, אבל אין קסם וקיצורי דרך, אבל, לפחות נוכל להאשים את חיידקי המעי. היי, זה לא באמת אני, זה החיידקים שלי...

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בחינוך ובבריאות הציבור, מפתחת תכנית חדשנית לירידה במשקל ולשמירה על התוצאות

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • טליה לביא
    טליה לביא
    טליה לביא – טיפול באכילה רגשית . דיאטנית הוליסטית, מפתחת השיטה "לרזות מהמחשבה" ... קרא עוד
  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 150
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד
זרעי המפ: סגולות רפואיות ותופעות לוואי
זרעי המפ מכילים רכיבים תזונתיים רבים, כמו סיבים, חלבון מלא וחומצות אמינו. השילוב של כל אלה הופך את הזרעים למזון מושלם לשמירה על בריאות הגוף
קרא עוד
חורף רזה – כיצד לעבור את העונה הקרה מבלי לעלות במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 20/12/2018 |
צפיות: 235
החורף קר, כיף להישאר בבית, להתכסות בשמיכה, לראות סרט טוב ואולי גם להזמין פיצה או לנשנש משהו. אבל אחרי עונה כזו, מה הפלא שעולים במשקל? בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר למנוע את השמנת החורף
קרא עוד
חיים ארוכים? תזונה נכונה!
 רחל גרנות
| 26/11/2018 |
צפיות: 343
המזון שמכניסים לגוף משפיע באופן ישיר על הבריאות הכללית וכך גם על תוחלת החיים. כדי להאריך חיים יש לדעת מה כדאי לאכול וממה יש להימנע
קרא עוד
התמודדות עם אכילה רגשית
טליה לביא
| 22/11/2018 |
צפיות: 898
אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
קרא עוד
רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
 רחל גרנות
| 06/11/2018 |
צפיות: 712
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
 רחל גרנות
| 18/10/2018 |
צפיות: 872
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 952
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
 רחל גרנות
| 01/08/2018 |
צפיות: 482
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
 רחל גרנות
| 11/07/2018 |
צפיות: 1,003
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד