תזונה נכונה לילד הדעתן

זמן, אנרגיה ומאבקי כוחות עם הילדים, כל אלה יכולים להוביל לפשרות על התזונה של כלל בני המשפחה ושל הילד בפרט. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר לשמור על תפריט מסודר ובריא החיוני לבריאות הילד
 רחל גרנות
| 17/04/2018 |
צפיות: 1,167
דירוג: 4.5 מתוך 2 הצבעות
התקבלו 2 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה בריא ויאכל אוכל מזין. אך רצון ההורים הוא דבר אחד ורצון הילדים הוא דבר אחר ולא פעם ההורים מוצאים את עצמם במאבק כוח עם זאטוט דעתן שמציב תנאים על מה הוא רוצה לאכול היום ומה הוא לא מוכן לאכול מחר. כמו כן, הורים רבים אינם סומכים על עצמם והם מחליפים גישות בכל פעם שהילד מביע את דעתו או שהם מנסים לדחוף בכוח את האוכל הכי בריא שיש. כדי שהילד יאכל בצורה נכונה ובריאה על ההורים לקחת אחריות לא רק על הילד, אלא גם על עצמם. בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר ליצור תפריט מגוון שמספק את הילד ונותן נחת להורה.

גם הילד שלכם עקשן? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

תפריט מגוון

אין סוג מזון אחד שיכול לספק לילד ולשאר המשפחה את כל אבות המזון, את כל הוויטמינים, את כל המינרלים ואת כל הסיבים התזונתיים הנדרשים. לכן, כאשר ישנה ארוחה מגוונת עולים הסיכויים לכך שגם בלי תכנון קפדני על המרכיבים התזונתיים, כל אחד מבני המשפחה, לרבות הילד, יקבל את כל הרכיבים שהוא נזקק להם.

ארוחה מגוונת ובריאה צריכה לכלול את כל קבוצות המזון – ירקות לקבלת ויטמינים וסיבים תזונתיים, פחמימות לקבלת אנרגיה, חלבונים אשר מהווים את אבני הבניין של התאים ושומנים שהכרחיים לתפקוד התקין של הגוף. אך גם בתוך קבוצות המזון כדאי לגוון, כך למשל, רצוי לאכול ירקות בכל הצבעים, משום שכל צבע מספק רכיבים תזונתיים אחרים. העגבנייה נותנת ליקופן – סוג של נוגד חמצון ופלפל אדום עשיר בנוגד החמצון בטא קירוטן ובוויטמין C. כאשר כל המרכיבים הללו עובדים יחדיו הפעילות שלהם חזקה ואיכותית יותר מאשר כל אחד מהם בנפרד.

בישול ביתי

הדרך היעילה ביותר לשמור על תפריט מאוזן ובריא הוא לא להזמין אוכל מבחוץ ולא להכניס לבית מוצרים מעובדים. כדי לדעת מהו מזון מעובד די להביט ברשימת הרכיבים, כל שורת מספרים שמתחילה באות E מסמנת למעשה שהמוצר מכיל חומרים משמרים וצבעי מאכל. לכן, כדי לוודא שמה שמכניסים לגוף הוא מאה אחוז טבעי ולא תעשייתי יש להתחיל לבשל. אף על פי שלא תמיד יש זמן לבשל, צריך לזכור שלהיות הורים זו אחריות רבה, שחלק ממנה היא הכנה של מזון בריא ומזין לילדים.

מזון עשיר בסיבים

ישנם שני סוגים של סיבים תזונתיים – סיבים מסיסים וסיבים שאינם מסיסים. הסוג הראשון מצוי בעיקר בפירות, בקטניות, בשיבולת שועל ובחלק מהירקות. הסיבים המסיסים סופחים את הנוזלים שבמערכת העיכול ולוכדים סוכרים, כולסטרול וחלקיקי שומן. כך, למעשה, הם מסייעים לאזן את רמות הסוכר ואת רמות השומנים בדם. סיבים שאינם מסיסים סופחים נוזלים וכך מעודדים את התנועתיות של המעי ומונעים עצירות וקשיי עיכול. כאשר הסיבים מתנפחים בקיבה הם מקנים תחושת שובע ומשהים את הספיגה של הסוכר בדם. סיבים שאינם מסיסים מצויים בעיקר בפירות, בקליפות של ירקות ובדגנים מלאים.

כדי לשלב את הסיבים התזונתיים בתזונה של הילד באופן שוטף אין צורך בחישובים מיותרים. תפריט הכולל פירות, ירקות ומוצרים מלאים כמו קטניות, אורז מלא ולחם מלא, נותן את כמות הסיבים המומלצת. גם מוצרים מחיטה רגילה מכילים סיבים, אך בכמות קטנה יותר באופן משמעותי, פרוסה של לחם לבן, למשל, מכילה פחות מגרם אחד של סיבים תזונתיים, לעומת פרוסה של לחם מלא אשר מכילה כמעט שלושה גרם.

ארוחות משותפות

בעבר כמעט כל המשפחות היו אוכלות יחד את ארוחת הערב, אחרי שכולם סיימו את עיסוקי היום ההורים היו יושבים לאכול עם הילדים. היום לעומת זאת, המנהג כמעט נכחד למעט ארוחת שישי. ארוחות לא מסודרות נותנות פתח לנשנושים, הן של ההורים והן של הילדים. בין בישולים לוקחים פרוסת לחם, אחרי המקלחות של הילדים הם מגניבים כמה עוגיות ולארוחת הערב מזמינים פיצה עתירת קלוריות. נכון שהיום קשה יותר לכנס את כל המשפחה יחד באותה השעה, אך שמירה על לוח זמנים מסודר וארוחות קבועות היא המפתח לתזונה בריאה ונכונה.

הדבר נכון לא רק לילדים אלא גם להורים אשר צריכים לזכור כי הילד מבחין בכל דבר שהם עושים והם לומדים מהם את הטוב עם הרע. נוסף ליתרון התזונתי שמספקת הארוחה המשותפת, לזמן זה של היום יש מעמד מיוחד, זהו זמן משפחתי שבו הטלוויזיה כבויה, הטלפונים רחוקים מהישג יד וכל אחד יכול לספר על מעללי היום, להחליף חוויות, לצחוק יחד וליצור הווי משפחתי.

אכול אותו בלי מלח

מלח, או נתרן כלורי, הוא תרכובת אשר חיונית לתפקוד התקין של הגוף. הנתרן משפיע על הכיווץ ועל ההרפיה של השרירים בגוף, לרבות שריר הלב. כמו כן, נתרן שומר על איזון של הנוזלים ומסייע בהעברה של אותות עצביים. מחסור בנתרן הוא מסוכן אשר יכול לגרום לבלבול ולאובדן הכרה. אך גם דברים טובים יש לצרוך במידה והתזונה המערבית שופעת בנתרן, דבר אשר עלול לגרום לבעיות בריאותיות רבות, כמו צמא, בצקות ולחץ דם גבוה.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
הפרעות אכילה? הדיאטנים אשמים
דיאטה לפרסומות? זה לא מספיק
דיאטה משותפת: זה כדאי?
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?

כיום כדי לשמור על רמה תקינה של נתרן בגוף יש להמעיט ככל הניתן בצריכה של מלח, משום שהוא נמצא כמעט בכל דבר שאוכלים. לשם כך יש להפחית את הצריכה של חטיפים מלוחים שאין להם ערך תזונתי. כמו כן, תופעה גורפת היא להמליח את האוכל לפני שטועמים אותו, אם צריך כדאי להוסיף מלח אבל מומלץ לטעום קודם את המנה. מלח הוא דבר שמתרגלים אליו בהדרגה, כך כמעט כולם היום רגילים לצרוך כמויות גדולות של מלח וכל הזמן צריך עוד ועוד מלח, וכאשר מפחיתים אותו האוכל תפל. לכן יש להקפיד שהאוכל של הילדים יכיל מעט מלח ככל הניתן.

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בבריאות הציבור ובחינוך והמפתחת של תכנית חדשנית לירידה במשקל ושמירה על הישגים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד