תזונה צמחונית לילדים

תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
 רחל גרנות
| 24/05/2018 |
צפיות: 1,430
דירוג: 3.6 מתוך 5 הצבעות
התקבלו 5 דירוגים בציון ממוצע 3.6 מתוך 5
מגמת הצמחונות והטבעונות כבר אינה דבר נדיר ובעקבותיה הורים רבים נאלצים להתמודד עם אתגר חדש – הילד החליט שהוא צמחוני. שמירה על תזונה נכונה של הילדים יכולה להיות מאתגרת גם בלי אילוצים מוסריים, ופי כמה וכמה כאשר במשפחה של אוהבי בשר הילד מחליט שהוא צמחוני.

בבית שבו שני ההורים עובדים, קל יותר לטגן שניצל ולהוסיף משהו בצד מאשר להכין ארוחה מלאה ומזינה המורכבת ממאכלים צמחוניים בלבד. התזונה הצמחונית דורשת הרבה מחשבה, עבודה והתעסקות מאשר תזונה שהכול מותר בה.

ילדים, גם אם הם דעתניים ויש להם ראיית עולם עצמאית, הם עדיין ילדים ורבים מהילדים הצמחוניים לא מתלהבים מאכילה של פירות וירקות לעומת זלילה של דברי מתיקה כאלה ואחרים. דבר אשר מקשה עוד יותר על ההורה לילד הצמחוני ומאתגר אותו למצוא את מאכלים בריאים ומזינים.

יש לכם שאלות? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

היתרונות של תזונה צמחונית לילדים

הדבר החשוב ביותר בכל דיאטה והקנייה של הרגלי אכילה נכונים הוא הקפדה על תזונה מאוזנת. משום שבשר הוא אחד המקורות העיקריים לקבלת חלבון, הדאגה העיקרית של ההורים צריכה להיות קבלת חלבון איכותי.

החיים הם לא שחור או לבן, כל דבר עומד על סקאלה, וכך גם צמחונות – יש צמחונים שכלל אינם אוכלים בשר, יש כאלה שנמנעים מבשר אך כן אוכלים דגים, אחרים לא אוכלים מוצרים מן החי למעט ביצים, וכמובן שיש גם את הטבעונים אשר לא אוכלים שום מוצר מן החי באשר הוא, אפילו לא דבש. אפשר לראות מה מבין המאכלים הללו הילד כן אוכל, ולנסות לשלב אותם כמה שיותר בתפריט.

למזון מן הצומח יש יתרונות רבים, מחד גיסא הוא מכיל פחות שומן רווי ומאידך גיסא הוא מכיל סיבים רבים אשר חשובים לבריאות ואינם מצויים הרבה בתזונה המערבית. נוסף על כך, תזונה צמחונית מבוססת בעיקר על ירקות ועל פירות אשר חיוניים לתפקוד התקין של הגוף. על כן, הורים לילדים שבחרו בתזונה צמחונית אינם צריכים להיבהל, הצמחונות כלל אינה פוגעת בבריאות, היא פשוט דורשת ארגון מחדש של התפריט.

המקור לחלבון המושלם

כאמור, החיסרון העיקרי בצמחונות הוא צריכת החלבון, אשר אחראי, בין היתר, על גדילה ועל התפתחות תקינה של הגוף ולכן הוא חיוני כל כך לילדים ולמתבגרים. סברה רווחת היא שאפשר לקבל את החלבון מאכילה של מוצרי חלב על סוגיהם השונים, אך אלה, אף על פי שהם מכילים חלבונים, אינם החלבונים הרצויים. חלבון שלם מורכב מעשרים יחידות, אך החלבון שבמוצרי החלב אינו שלם ואינו כולל את כל היחידות. לעומת זאת, בלחם מצויות אותן היחידות החסרות, זאת אומרת שבאכילה של לחם עם גבינה מקבלים למעשה את החלבון השלם, כך גם עם תפוח אדמה וגבינה.

מכאן אפשר להגיע למסקנה כי פיצה מכילה את כל יחידות החלבון הרצויות, הרי היא מורכבת הן מבצק והן מגבינה. ואמנם, פיצה אכן מכילה חלבון מושלם, אך היא מכילה גם שומנים רבים והערך הקלורי שלה גבוה. מי שרוצה לשמור על משקל תקין לא יכול לסמוך אך ורק על פיצה כמקור לקבלת החלבונים הרצויים.

מוצרי חלב הם לא התחליף היחיד לבשר לשם קבלת חלבון איכותי, והרי גם טבעוניים צריכים לקבל חלבון ממקור כלשהו. קטניות הן מקור מצוין לחלבון והשילוב שלהן עם לחם מספק את כל יחידות החלבון הרצויות. כך, למשל, אפשר לאכול אורז עם עדשים – עדשים הן קטניות ואורז נכנסים תחת קטגוריית הלחם. במקום עדשים אפשר להוסיף חומוס או אפונה, ואם מוסיפים למנה זו גם סלט, מתקבלת הארוחה המושלמת. השילוב של לחם וחומוס מהווה גם הוא מקור מצוין לחלבון וכך גם מוצרי סויה. אך החלבון הטוב ביותר מצוי בביצים, שאמנם לא באות בחשבון בתזונה טבעונית, אך להורים לילדים צמחוניים הן יכולות לתת קצת נחת.

הקפדה על תפריט מאוזן ומזין

תפריט מאוזן כולל את כל קבוצות המזון, אין זה משנה אם התפריט מכיל עוף ובשר או אם לאו. עם זאת, הורים לילדים צמחוניים צריכים לבדוק באופן תדיר את רמות הברזל וה-B12 שיש בגוף הילדים. B12 מצוי רק בעוף, בבשר ובדגים, לכן אם יש צורך אפשר ליטול תוספי מזון להשלמת החוסר.

אולי יעניין אתכם גם:
דיאטה משותפת: זה כדאי?
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?
תזונה נכונה לילד הדעתן

אם הילד מחליט להיות צמחוני זו לא סיבה לדאגה. אפשר לקבל את כל קבוצות המזון גם ממאכלים מן הצומח בלבד, אך יש לוודא שהתזונה הצמחונית כוללת גם כמה צמחים ולא רק במבה וממתקים. אם הבעיה הזו נפתרה, נשאר רק להתמודד עם הצו המצפוני של שאר בני המשפחה.

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בבריאות הציבור ובחינוך והמפתחת של תכנית חדשנית לירידה במשקל ושמירה על הישגים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד