דיאטה משותפת: זה כדאי?

דיאטה משפחתית או זוגית יכולה להיות מקור לחיזוק הקשר ולירידה קולקטיבית במשקל. באותה העת, דיאטה כזו יכולה לייצר תחרותיות יתר, מרמור וכעס. למי זה מתאים ולמי זה עשוי להרע?
 רחל גרנות
| 15/12/2011 |
צפיות: 3,787
אין ספק שכולם מסכימים ששינוי הרגלי תזונה, טוב שיעשה במסגרת משפחתית כוללת. התמיכה שיכולים בני זוג להעניק זה לזה והדוגמה האישית המוקרנת מההורים לילדים יכולה לעשות פלאים ליכולת לשנות הרגלים של שנים רבות ולחזק את כל המשתתפים בדיאטה.

למידע נוסף בנושא דיאטה ותזונה נכונה היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה בהריון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונת ספורט

בצד היתרונות הברורים של פעילות משפחתית, שינוי הרגלי תזונה, כמו כל שינוי למעשה, הוא אירוע מעורר סטרס שעלול ליצור וללבות מתח מיותר בין בני זוג, אפילו עד כדי הרס מערכת היחסים. לכן, כפי שאנו מתכוננים לדיאטה עצמה מבחינת המוטיבציה ורמת ההשקעה הנדרשת, כך יש לעשות הכנה מתאימה לקראת דיאטה משותפת בתוך היחסים המשפחתיים.

טוב יעשו בני זוג אם בטרם יתחילו באורח החיים החדש, הם יקבעו ביניהם "אמנה" הכוללת את מה שהם מצפים זה מזו ולהיפך, עד כמה הם מעוניינים לקבל תמיכה ואיפה הם אינם רוצים התערבות. חשוב גם לקבוע אלו מוצרים הם פיתויים קשים מדי עבורם אותם הם אינם מעוניינים שימצאו בבית ועוד. אין צורך להירתע מה"אמנה" הרשמית, אמנה לא חייבת להיות כתובה וגם שיחה בעל פה יכולה להיות מספקת.

ההמלצה היא שכל המשפחה תאמץ ביחד את הרגלי התזונה החדשים. גם לבני משפחה שאינם סובלים מעודף משקל מומלץ לנצל את ההזדמנות כדי לרכוש הרגלי תזונה נכונים. אם מדובר בתזונה שקולה ומאוזנת ולא "דיאטה משוגעת" שיוצרת חסך גופני ופסיכולוגי ברכיבים חשובים, הרי שהיא טובה לכולם, כיוון שממילא היא מאפשרת לאכול ולהנות מכל מה שרוצים, אך במידה ובמינון הנכון.


בשיחה המקדימה, בני זוג צריכים להגדיר מראש עד כמה הם רוצים ומוכנים ש"יכנסו להם לצלחת". התשובה לשאלה זו היא מאוד אינדיבידואלית. יש כאלה שיתברכו באדם קרוב שישגיח עליהם ואחרים יצברו מכך כעס עצום. חשוב מאוד לתת לכל אדם במשפחה את האפשרות לקבוע בעצמו את התפריט הדיאטטי שלו, ולא לחייב את המשפחה כולה באוכל דיאטטי אחד שהוכן מראש לבן משפחה אחד.

מודלים שליליים כתוצאה דיאטה משותפת


לעיתים, בין בני הזוג עלולה להתפתח תחרות על הצלחתם בדיאטה, במיוחד אם אחד מהם או שניהם תחרותיים במיוחד. במקום לעודד זה את זה הם עלולים להפוך למתחרים. התחרות עלולה להביא לכך שכישלונו של האחד עלולה ליצור שמחה סמויה או גלויה אצל השני ולהיפך כשזו ממש לא הכוונה. כדאי אולי לא להתפתות לשקול את עצמכם מדי יום, כדי למנוע את עניין התחרותיות.

כפי שבני זוג יכולים לחזק ולתמוך, כך הם יכולים למשוך זה את זה לחרוג מתוכנית התזונה שנקבעה להם. מי שמרגיש שחטא באכילת יתר עלול לדרבן גם את השני לעשות כמותו ו"להצטרף לחגיגה" וכך להקל את נקיפות המצפון שלו עצמו. אם בן זוג אחד מרגיש שהוא צריך לחטוא, כדאי שישכנע את השני שלא לעשות זאת ובמיוחד שלא יאכל ליד בן הזוג ה"מקפיד" יותר.

מודל שלילי אחר שבני זוג עלולים לפתח לעצמם הוא שהאחד נהיה פטרון או ה"שוטר" של השני ובא אליו בביקורת על חריגות מהכללים שנקבעו. השני מגיב לעיתים בכך שהוא מאמץ גישה ילדותית של תירוצים, שקרים, אכילה בסתר ועוד.

לכתבות נוספות בנושא דיאטה ותזונה נכונה:
איך להתמודד עם לחץ בעזרת תזונה נכונה?
השמנה במקום העבודה: דרכי התמודדות
חטיף לפני ארוחת הצהריים יהרוס דיאטה
משקל: איך תציבו לעצמכם מטרות נכונות?
היתרונות הבריאותיים בשתיית בירה לבנה

כשיש ילדים בתמונה, הרגישות חייבת להיות רבה יותר. המחיר של תחושת אי הצלחה בדיאטה והיווצרות מתח מיותר עם ההורים עלול להיות כבד ביותר. לכן חשוב להתייחס לילדים כאל שותפים מלאים בהחלטה המשפחתית על אורח החיים החדש, להכליל אותם כמובן בתוך האמנה ולאפשר להם להגדיר את ציפיותיהם והקוים האדומים.

הדיאטה הטובה ביותר היא זו שנמצאת ברקע ולא מרגישים בה ושהיא אינה הופכת לנושא מרכזי לעיסוק בבית. הרגלי תזונה נכונים הם לא ענין זמני למספר שבועות או חודשים, אלא דרך חיים חדשה, ולכן חשוב להתכונן אליה כראוי.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 1,183
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 1,465
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,070
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 822
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,915
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,286
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 668
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 725
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 606
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,003
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד