מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?

רוב הדיאטות מועדות לכישלון. יש לכך סיבות רבות, חלקן קשורות לתפריט עצמו וחלקן למי שמנסה לרדת במשקל. בחירה בדיאטה מתאימה תעזור לנצח את הסטטיסטיקה
| 053-4877820 | 21/01/2018 |
צפיות: 773
דירוג: 4.0 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 4.0 מתוך 5
יש אנשים שהם חסידים של דיאטות, הם קוראים את כל הכתבות בנושא, רוכשים ספרי הדרכה כשהם רק יוצאים לאור ומנסים כל מוצר חדש בתקווה שאולי הפעם הדיאטה תצליח. אך אותם האנשים יודעים בתוך תוכם כי כל אלה הם הבטחות שווא, ממש כמו המכשיר שמוריד שיער לצמיתות או קרם הקסם שמעלים את הקמטים כאילו מעולם לא היו.

אז מדוע, למרות כל הניסיונות החוזרים והנשנים ולמרות כל התקוות רוב הדיאטות נכשלות ולא עובדות בכלל או לא עומדות במבחן הזמן?

יש לכם שאלות? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

היבטים פסיכולוגיים של דיאטה

תחילה יש להבין כי הגוף מתוכנת באופן ביולוגי לעלות במשקל, או לכל הפחות לשמור על המשקל הקיים. התקופה שאנו חיים בה היא תקופה של שפע, שבה יש כמויות של אוכל שזמינות בכל רגע נתון. אך הגוף אינו יודע זאת ומבחינתו המשמעות של דיאטה היא מחסור באוכל זמין. במצב זה הגוף מנסה להתייעל ולהוציא את מרב האנרגיה עם כמות האוכל המעטה שנכנס לתוכו. כך, למעשה, הרצון להוריד במשקל עומד בניגוד מוחלט לפעולה הביולוגית הטבעית של הגוף.

סיבה נוספת שבגללה רוב הדיאטות לא מצליחות קשורה להיבט הפסיכולוגי והסמנטי של המילה עצמה. המושג "דיאטה" מסמל לרוב האנשים מצב של חוסר, של חסך ושל איסור. פעמים רבות אנשים מכריזים על כך שהם מחכים שתקופת הדיאטה תסתיים ותהיה מאחוריהם. אחרי חודשים שחיים רק על מלפפונים ופריכיות ומסירים את המשקל המיותר מה שקורה בדרך כלל הוא שמסתערים על האוכל ואוכלים מכל הבא ליד, בעיקר מכל העוגות והלחמים שמפנטזים עליהם בזמן הדיאטה.

לאיסורים הללו יש השפעה פסיכולוגית, כך למשל נערה אחת בת 16 סיפרה כי בלילות הייתה חולמת שעוגיות רודפות אחריה. דוגמה נוספת לכך היא בחורה שהתייאשה מכל הדיאטות בחרה לבצע ניתוח לקיצור קיבה. אותה הבחורה הבינה שאחרי הניתוח לא תוכל ליהנות יותר מהמאכלים האהובים עליה, ולכן במשך שלושת החודשים שבהם המתינה לניתוח היא התמסרה לזלילת פרידה והגיעה לניתוח עם 15 קילו נוספים.

בפגישת ההיכרות עם המצטרפים החדשים לתכנית אני שואלת אותם ממה הם נפרדים, וכל אחד משתף ממה הוא נפרד, האחד אומר קדיש על בורקס ואחת אמרה שלום ולא להתראות לשוקולד. התחושה המתקבלת היא שזו הסעודה האחרונה לפני ההוצאה להורג.

להיבט הפסיכולוגי של האיסור לאכול יש השפעה אדירה על ההצלחה של הדיאטה. כאשר אוסרים על ילד לעשות משהו וכשאומרים לו "לא" הוא ירצה את הדבר עוד יותר. כך גם מבוגרים, עצם האיסור מגביר את החשק, וכשחושבים על דיאטה במושגים אלה צריך להכניס משהו טעים לפה רק כדי להירגע.

רוב האנשים מחזיקים בראש רשימה של מותר ושל אסור, רשימת האיסור כוללת את מרבית המאכלים האהובים ביותר. כאשר חיים על חסה וחולמים על עוגה הדרך לכישלון ולזלילה חסרת הכר היא קצרה מאוד.

מהם החוקים הנכונים לירידה במשקל?

בהמשך ישיר לכך, רוב הדיאטות מושתתות על חוקים ועל כללים. כל אלה גורמים לבלבול ולמבוכה אצל אנשים המנסים לשמור על המשקל. יש מומחים הקובעים כי יש לאכול שלוש ארוחות ביום ובין לבין אין להכניס שום דבר לפה, אחרים טוענים כי צריך לאכול שש ארוחות ביום. חוסר האחידות בולט גם בשאלה מתי צריך להפסיק לאכול, יש הקובעים שבשעה חמש בעוד אחרים אומרים שבשבע, אך הם לא אומרים מה עושים כשרעבים בשעה עשר. הבלבול ממשיך לאורך כל פרט ופרט בדיאטה – מה אוכלים בארוחת הבוקר? אם אסור לערבב פחמימות עם חלבונים אז מה כן מותר לערבב? מה מורחים על הלחם? ומה קורה אם בטעות השתרבבה חתיכה של תפוח אדמה למנת העוף? האם זה אומר שהלכה הדיאטה? כל החוקים הללו יכולים לגרום לאדם לאבד את דעתו.

אם חושבים על זה לעומק מבינים שכל הדיאטות האלה אינן מותאמות לכל אדם והרי אין זה ייתכן שתפריט אחד שמפרסם מומחה בטלוויזיה מתאים לכל הצופים כאחד. אותן דיאטות אינן תואמות את המציאות של מי שמנסה להוריד במשקל, הן לא מתחשבות באורח החיים שלו, במצבו הבריאותי, לצרכים שלו ולמאכלים שהוא אוהב ולא אוהב. זאת הסיבה למעשה שרוב הדיאטות מסתיימות בתחושת אכזבה וברגשות אשם, מי שנפל חש כאילו כולם יכולים לעמוד בדיאטה חוץ ממנו. מכאן נובעות המחשבות ההרסניות של חוסר כוח רצון וחוסר יכולת להצליח.

תיאום ציפיות רציונלי לפני שמתחילים דיאטה

משקל היעד הוא גורם נוסף שיכול להרוס את הדיאטה. אנשים רבים קובעים לעצמם יעדים לא מציאותיים. אישה בת 45 יכולה לקבוע לעצמה משקל יעד של 58 ק"ג, אך הפעם האחרונה שבה זה היה משקלה היה כשהייתה בת 16. יש לקבוע משקל יעד שתואם את המציאות, הרי גם במשקל 65 היא תיראה טוב ותרגיש נהדר. ואם היא לא תגיע למשקל 58 היא תרגיש שהיא נכשלה, וכשתחושות אלה צפות קשה מאוד לדבוק בדיאטה.

כמו כן, הציפיות מקצב הירידה במשקל צריכות גם כן לעמוד בקנה אחד עם המציאות. הרי אי אפשר לרדת עשרה ק"ג בעשרה ימים, אך ירידה של חצי ק"ג בשבוע אשר מצטברת ל- 26 ק"ג בשנה, וזו כבר ציפייה הגיונית. כדי לדבוק בדיאטה ולהגיע לתוצאות הרצויות יש לסגל התמדה וסבלנות. אנשים רבים נוטים לשבור את הדיאטה בדיוק ברגעים האלה, כאשר הגוף אינו עומד בציפיות והוא מתעקש לא לרדת במשקל. במקרים אלה יש לזכור את המטרה הביולוגית של הגוף – צבירה של שומן ולא איבוד שלו.

אנשים רבים מפתחים ציפיות רבות ליום שבו הם יפטרו מהמשקל העודף ויגיעו למשקל היעד, כשזה יקרה הם ימצאו את אהבת חייהם, ישיגו את עבודת חלומותיהם ויהיו עשירים כקורח. אך, למעשה, רוב האנשים מתבדים ומתאכזבים קשות כשזה לא קורה, משקל הגוף לא משפיע על רמת ה-IQ, לא על בעיות במערכת היחסים ואפילו לא על השלום העולמי.

סיבה נוספת שיכולה להכשיל כל דיאטה היא רעב, רעב אמיתי. התפריט היומי בדיאטה מכיל מעט אוכל עד שלפעמים לגוף קשה לתפקד. שילוב של רעב, מתח נפשי ועייפות יכול להיות קטלני. זה לא רק עניין של כוח רצון אלא גם של כוח פיזי של הגוף שמכשיל לא מעט אנשים.

למעשה, הדיאטה לא מטפלת ברעב, לא ברצון לאכול ולא בבעיות הנפשיות שמעודדות את האכילה. אנשים צריכים לקבל את העובדה שהם אוהבים לאכול והרצון להכניס משהו טעים לגוף לא ייעלם עם המשקל. אנשים שמתמודדים עם בעיות אכילה ימשיכו להתמודד איתן לאורך כל החיים ויש לקבל זאת ולהשלים עם זה, וכך ללמוד לשלוט ולתכנן את מה שאוכלים ואת הכמויות של האוכל.

לאור כל זאת אין פלא שכל כך הרבה דיאטות נכשלות. דיאטה מתאימה היא כזו שמאפשרת לדבוק בה לאורך זמן. ההצלחה של הדיאטה היא לא הירידה במשקל בלבד אלא גם, אם לא בעיקר, שמירה על המשקל החדש. אם כך, כאשר שומעים על דיאטה חדשה שנותנת תוצאות מדהימות, הדבר החשוב ביותר שיש לבחון לפני שמתחילים אותה היא אם הדיאטה אכן מתאימה לצרכים המיוחדים שלי ואם אפשר להתמיד בה לאורך זמן.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם רחל גרנות
יועצת תזונה, בעלת תואר שני בבריאות הציבור וחינוך לבריאות מאוניברסיטת קליפורניה בארה"ב. עסקה שנים רבות בהדרכה בנושאי בריאות ורפואה במסגרת שירותי בריאות. פיתחה תוכנית ייחודית לירידה במשקל ושמירה על ההישגים. זו תוכנית שפויה וידידותית המאפשרת לצאת לחופשות, לבלות במסעדות, להשתתף באירועים ולעבור חגים בשלום. כל זה בלי צווים, חוקים וכללים דרקוניים. בלי אסור ומותר. כי הכול מותר – כן, גם מתוק! זה רק עניין של כמויות. במסגרת התכנית לומד/ת כל משתתף/ת לבנות את התפריט שמתאים לו/לה. הרי לא יתכן שאותו תפריט יתאים לכולנו. זו תוכנית לחיים – מעניקה כלים לחיות בשלום עם האוכל. רחל פרסמה שני ספרים – לאכול ולרזות עם רחל גרנות בהוצאת ידיעות אחרונות. מועדון המנצחים – בשיתוף עם סמדר שיר, בהוצאת ידיעות אחרונות. מיועד לבני נוער. מופיעה באמצעי תקשורת רבים. התוכנית מיועדת לבני נוער ומבוגרים. מסגרת אישית וקבוצתית. ימי פעילות : יום שני- בוקר ואחהצ בתל אביב. מכון תל אביב לפסיכותרפיה, רח' פרופ' שור 16 יום שלישי אחה"צ – מרפאת TOP MEDICAL, רחוב מדינת היהודים 89, הרצלייה יום רביעי – בוקר, מרפאות הרצליה מדיקל סנטר, רחוב החושלים 8, הרצליה. התוכנית מתקיימת באופן אישי וקבוצתי.

אולי יעניין אותך גם

רוצים לרדת במשקל? אתם צריכים יותר מכוח רצון
| 06/11/2018 |
צפיות: 301
כוח רצון הוא הכרחי כדי לדבוק בדיאטה ולהוריד במשקל, אך לא די בכך. הדרך הנכונה היא למצוא תזונה שתספק את כל הצרכים
קרא עוד
עלייה במשקל בזמן הדיאטה – דווקא סימן חיובי
| 18/10/2018 |
צפיות: 745
עלייה במשקל בעיצומה של דיאטה עלולה להיות מתסכלת ולהוביל למפח נפש. אך יש להסתכל על המכשול כהזדמנות לחזור לתלם ולהכניס דברים לפרופורציות
קרא עוד
דיאטה והתייחסות לעודף משקל – שינויים בגישה ולאן מתקדמים?
| 15/08/2018 |
צפיות: 356
כמו שאין דיאטת קסם שהופכת אותנו לרזים בן רגע אין תפריט אחד שמתאים לכולם. שינוי בתפיסת הדיאטות והתאמתן לכל אדם לפי צרכיו הם המפתח לירידה בריאה ונכונה במשקל
קרא עוד
אמריקה מאוהבת: דיאטת 'דיי-טו'
מאת מערכת BeOK
| 13/08/2018 |
צפיות: 685
מחקר שהתפרש על פני חמש שנים העלה ממצאים משמעותיים שתרמו להמצאת דיאטה חדשה, כזו המתאפיינת בשינויים מרחיקי לכת שלא דומים למה שאתם מכירים. ויש גם פאנץ' קטן: אולי תוכלו להתפנק על מתוקים או פחמימות כחלק מן התפריט הדיאטטי החדש. הכירו את הפיתוח הישראלי שנולד במכון ויצמן וכבש את לב האמריקאים
קרא עוד
לרזות בקיץ: איך לשמור על הדיאטה בחודשים החמים?
| 01/08/2018 |
צפיות: 404
הקיץ מסמן את מתקפת הדיאטות, אך העונה החמה מביאה עמה מכשולים שונים שיכולים לחבל בירידה במשקל. כדאי לשמור על דיאטה נכונה ומאוזנת כדי להכיר את המכשולים ולשים לב אליהם
קרא עוד
נטייה להשמנה: כיצד לנצח את הגנטיקה?
| 11/07/2018 |
צפיות: 854
עודף משקל יכול לגרום לתחושת מסכנות וקיפוח, בעיקר אם הוא נובע מנטייה להשמנה, אך התגברות על תחושות אלה ושינוי הגישה הם המפתח לדיאטה מוצלחת
קרא עוד
התחלת דיאטה? כל מה שחשוב בהליך הירידה במשקל
| 25/06/2018 |
צפיות: 898
אי אפשר להוריד במשקל ללא מאמץ, אך בשמירה על כמה כללים אפשר להקל על ההליך ואפילו ליהנות ממנו
קרא עוד
תזונה וגיל המעבר: כיצד מזון משפיע על גיל המעבר?
מאת מערכת BeOK
| 07/06/2018 |
צפיות: 933
גיל המעבר הוא תקופה בלתי נמנעת שעוברת כל אישה, אך חוקרים מצאו כי מאכלים מסוימים יכולים לעכב אותו בעוד מאכלים אחרים יכולים לגרום להקדמה שלו
קרא עוד
תזונה צמחונית לילדים
| 24/05/2018 |
צפיות: 621
תזונה בריאה לילד צמחוני לא צריכה להיות מטלה קשה מדי, הקפדה על כמה כללים פשוטים תקנה נחת להורה המודאג
קרא עוד
הרעלת חלבון: נזקים בריאותיים של עודף חלבון
מאת מערכת BeOK
| 14/05/2018 |
צפיות: 1,261
חלבון הוא רכיב תזונתי אשר הכרחי לתפקוד הגוף. עם זאת, כמות יתרה של חלבון בשילוב מיעוט של פחמימות ושל שומנים עלול להוביל להרעלת חלבון
קרא עוד