איך לעבור את הפסח בלי לעלות במשקל?

חגים בכלל ופסח בפרט הם האתגר הקשה ביותר של שומרי הדיאטה, אך באכילה חכמה אפשר ליהנות ממאכלי החג ולא לעלות במשקל
 רחל גרנות
| 21/03/2018 |
צפיות: 1,076
רוב האנשים מצהירים על התחלת הדיאטה אחרי החגים ובחג עצמו הם מרשים לעצמם לאכול מכל הבא ליד ומסתערים על האוכל כאילו זו הייתה הסעודה האחרונה שלהם. התנהגות כזו מובילה בדרך כלל לדיאטות כאסח המבוססות על חסה, מלפפון ומים שבסופן מעלים את כל המשקל בחזרה אם לא מוסיפים עוד כמה קילוגרמים על הדרך. אך דיאטות אלה יצאו מהאופנה והמגמה הרווחת היא אכילה חכמה – מותר לאכול הכול אבל בצורה חכמה. בצורת אכילה זו לא רק יורדים במשקל אלא שומרים על התוצאות בטווח הרחוק.

חוששים לקראת הסדר? היכנסו לפורום:
פורום תזונה נכונה - ירידה במשקל

המטרה – לשמור על המשקל

בפסח יש שתי ארוחות גדולות במקרה הטוב, והחג אינו ידוע במאכלים הדיאטטיים שאוכלים בו. לכן המטרה העיקרית היא לעבור את החג בשלום ולמזער נזקים. זאת אומרת שבמהלך החג עתיר המשמנים המחשבה צריכה להתמקד בשמירה על המשקל הקיים, שזהו הישג מרשים בפני עצמו, ולמי שבכל זאת מצליח לרדת מגיעה לו מדליה אולימפית.

הדרך הטובה ביותר לא להתפתות למיני המצות והקניידלעכים היא לנסוע לטייל וכך לחסוך את ארוחות החג, לפחות אחת מהן. רוב האנשים לא יכולים לפעול לפי גישה זו, לכן הפתרון השני הוא לא לארח בבית אלא להתארח, אין דבר יותר נוח מלהתלבש יפה, לקנות מתנה יפה ולנסוע עם קערת סלט על הברכיים. כך מגיעים לארוחה מוכנה ופוסחים על הטעימות הבלתי נמנעות במהלך הבישולים. אם גם אפשרות זו אינה באה בחשבון ועורכים את סדר הפסח בבית, כדאי לשמור על שפיות בעת תכנון הארוחה ולא להכין כמויות אוכל לגדוד, הרי בסוף הסדר נשאר המון אוכל מיותם וחבורה של אנשים לא נושמים שבוהים בו בחשק לא חשק.

אך גם אפשרות זו לא תמיד אפשרית, לא תמיד זה תלוי בנו, בסופו של דבר זה גנטי והאוכל הוא אחד מעמודי התווך של התרבות היהודית. לכן, הדבר הכי חשוב שיש לעשות הוא לא להגיע מורעבים לארוחה. כאשר מגיעים לארוחת הסדר בדרגת רעב גבוהה קל מאוד לאבד שליטה, ועד שמגיעים לשולחן ערוך ערמת המצות כבר התכלתה.

ליהנות מהארוחה ולאכול לאט

כדאי להצניע את הדיאטה ולא לצאת בהצהרות קבל עם ועדה, כך אף אחד לא ישים לב לא למה שמונח על הצלחת ולא למה שנכנס או לא נכנס לפה. כך אפשר להעביר את הערב בשלום מבלי העיניים הבוחנות של שאר באי הסדר. טריק נוסף להימנעות מאכילה מיותרת היא פשוט להתרחק מהשולחן, לפנות כלים, להגיש את המנות, להוציא את השתייה. כך, גם אם לא מארחים משאירים רושם של אורחים אדיבים ומקסימים.

אך אי אפשר לברוח מהאוכל וגם לא צריך לעשות כך. כשמגיע זמן הארוחה צריך לאכול לאט, בנגיסות קטנות ולהאריך את משך הארוחה כמה שאפשר, כך מתקבלת התחושה שאוכלים הרבה ומאפשרים לקיבה להתמלא מבלי להתפוצץ. אבל יש גם ליהנות מהארוחה ומהסדר ולא לחשוב כל הזמן על כמויות ועל קלוריות. לא צריך לכעוס או להתאכזב אם אוכלים יותר מהמתוכנן. צריך לסלוח ולהמשיך הלאה, וביום למחרת לדבוק בדיאטה כרגיל. את שאריות הארוחה כדאי לחלק לאורחים ואת מה שבכל זאת נותר לדחוף לעומק המקרר, למקום נסתר מהעין ורחוק מהפה.

חג הפסח מציע מאכלים עתירי קלוריות, ועל כן יש לזכור שהמטרה אינה לרדת במשקל אלא רק לא להעלות. לכן חשוב לדעת את הערך הקלורי של כל המאכלים האהובים –

מצה – 120 קלוריות
מצה מטוגנת – 300 קלוריות לפחות
מצה קלה – 100 קלוריות
קניידלעך – 80 קלוריות
גפילטע פיש – 100–150 קלוריות
חרוסת – 50 קלוריות לכף
עוגיית קוקוס ועוגיית בוטנים – 100 קלוריות

אם לא די בכך, חלק מציוויי ההגדה הוא שתייה של ארבע כוסות יין. כדי שדווקא היין לא יהיה הסיבה לעליה במשקל חשוב לשים לב להבדלים הקלוריים שיש בין סוגי היין. כך, למשל, כוס של 100 מ"ל יין אדום מתוק מכילה 150 קלוריות לעומת כוס יין לבן המכילה 80 קלוריות.

לא על מצה לבדה יחיה האדם

האוכל של חג הפסח לא נגמר עם ההגדה, לאחר הסדר יש עוד שבוע שלם של אגוזים, מצות עם שוקולד, מצה בריי ועוגיות קוקוס. על אלה אפשר להוסיף את שאריות האוכל מהסדר וכן את ארוחת החג השני. המצה מחליפה את פרוסת הלחם היומית, אך אפשר להימנע מכך בקלות. במקום מצה אפשר לאכול לצד הארוחה תפוח אדמה, חצי כוס קטניות או חצי כוס אורז. האתגר הוא דווקא בארוחת הבוקר, משום שתפוח אדמה הוא לא הדבר שממש מתחשק לאכול כשקמים ומצה קלה או חצי מצה לא משביעות. לכן, במקום המצה אפשר לאכול שתיים או שלוש פריכיות אורז ואפשר להגדיל את כמות החלבונים ולאכול ביצה או קוטג' עם ירקות.

השנה חג הפסח יוצא על שני סופי שבוע, אמנם מפסידים ימי חופשה, אך לכל שומרי הדיאטה אלה בשורות מצוינות. האתגר הקשה ביותר לרוב האנשים הוא סופי השבוע וכשמוסיפים על זה את ארוחות החג ההתמודדות קשה יותר, לכן השנה יש פחות ארוחות נוספות ופחות פיתויים שצריך להתנגד עליהם.

למאמרים נוספים של רחל גרנות:
מה אפשר לאכול ב-1,000 קלוריות?
דיאטה משותפת: זה כדאי?
מדוע הדיאטה שוב נכשלה וכיצד להצליח להוריד במשקל?
לא ייאמן, אבל גם יבשת אפריקה משמינה
השמנת ילדים: כיצד להתנהל נכון עם ילדים עם עודף משקל?

כאמור, כדי לעבור את החג בשלום, בלי ייסורי מצפון ובלי דיאטות כאסח ביום שאחרי צריך לזכור שהמטרה העיקרית היא לשמור על המשקל הקיים – לא לעלות במשקל אבל גם לא לרדת. לכן יש לחשוב היטב מה מכניסים לגוף ולשמור על כמות מדודה.

חג שמח!

רחל גרנות – יועצת תזונה, בעלת תואר שני בבריאות הציבור ובחינוך והמפתחת של תכנית חדשנית לירידה במשקל ושמירה על הישגים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר