האם ספורט תחרותי מתאים לכל הילדים?

פעילות גופנית לילדים היא דבר חשוב מאוד, אך כשהילד עוסק בסוג כלשהוא של ספורט תחרותי, יש לדעת את ההשפעות הפסיכולוגיות הרבות על הילד, הכוללות תחרותיות יתר, הפיכת הניצחון לדבר החשוב ביותר ופחד מכישלונות. אז האם ספורט תחרותי מתאים לכל הילדים?
מאת ליאור זך מאור
| 14/09/2009 |
צפיות: 5,593
כולנו שומעים מדי פעם ביטויים כגון "החלטתי להתחיל לעשות ספורט" או "אני יוצא לעשות ספורט". ביטויים אלה, גם אם הם נכונים מבחינה עקרונית, עשויים לבלבל את השומע בין המשמעויות השונות של המילה "ספורט" ובין המושג "פעילות גופנית".

ובכן, מהו ספורט? ספורט הינו, לרוב, פעילות גופנית יזומה הנעשית במסגרת מאורגנת ולפעמים תחרותית. פעילות גופנית, לעומת זאת, הינה כל פעילות המחייבת מאמץ פיזי מסוים ומטרתה היא לשפר כושר גופני, את בריאות האדם, לשרוף קלוריות, לעזור להפחית משקל ועוד. במקור עסקו בני האדם בפעילות גופנית יזומה ובספורט על מנת לספק צרכים חברתיים ולשם הפקת הנאה כתוצאה מהמשחק והשעשוע.

צעירים, כמו גם מבוגרים, עשויים להפיק תועלת פיזיולוגית ופסיכולוגית רבה מהעיסוק בפעילות גופנית, נדמה שאין צורך לפרט מהי מכיוון שכולנו יודעים זאת. חשוב שכל ילד יפעיל את גופו, יתאמץ ויזיע לפחות מס' פעמים בשבוע ולצורך כך אין חובה לעסוק בספורט תחרותי מאורגן. רכיבה על אופניים, משחקים בגן השעשועים או בבריכה, הליכה רגלית לחברים וגלגיליות הם רק דוגמאות לשיטות ניתן לצבור מינון גבוה של פעילות גופנית לילדים.

למידע נוסף על ספורט תחרותי ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר גופני
פורום שיקום פציעות ספורט, שיקום אורטופדי
פורום תזונת ספורט
פורום כושר קרבי

ספורט יחידני, ספורט קבוצתי: מה ההבדל?


ספורט יחידני מובהק, כגון טניס, עשוי לתרום לעצמאותו של הילד ו"להכין אותו לחיים בחברה המודרנית התחרותית". מאידך, ילד צעיר העוסק בטניס בלבד עלול לפתח השקפת עולם מעוותת לגבי אנשים ובמיוחד הילדים הסובבים אותו ולראות בכולם יריבים או מתחרים. מסיבה זו, דעתי היא כי על מנת להפוך את העיסוק בספורט למנוף נוסף בתהליך הסוציאליזציה, מומלץ לילדים בגיל צעיר לעסוק בענף ספורט קבוצתי, או לפחות לשלב בין ספורט קבוצתי בנוסף לספורט היחידני העיקרי.

האווירה התחרותית הכובשת את עולם הספורט כולו מחלחלת, לצערי, בהדרגה עד לרמות הבסיסיות של חיי הילד. הילדים נשפטים על פי הישגיהם ומי שרמתו אינה מספקת נפלט והוא עלול לפתח תחושת תסכול וייאוש. ילד אשר השקיע את כל עולמו בספורט במשך שנים עלול שלא לעבור ב"מסננת" הבאה ולהישאר מאחור. פציעות ספורט עלולות לעיתים להביא לאותה תוצאה פסימית.

ההשקעה האדירה של ההורים במושגים של זמן וכסף עלולה גם היא להוביל להיווצרות מערכת לחצים בעייתית. ילד המעוניין לפרוש עלול להימנע מלעשות זאת שמא יאכזב את הוריו שהשקיעו בעיסוק זה במשך שנים ארוכות. זהו המקום להזכיר את התופעה ההולכת והופכת שכיחה במחוזותינו: הורים הדוחפים את ילדיהם לספורט תחרותי (במודע או שלא במודע) על מנת להגשים חלומות פרטיים שלהם עצמם אשר טרם זכו להתגשם.

למדריכים ולמאמנים ישנה השפעה אדירה על הילדים ועל עיצוב אישיותם. לצערי, בגלל לחצים המופעלים עליהם, חלקם מקדשים את הניצחון ובכך מעודדים את הילדים להשתמש בכל האמצעים על מנת לנצח. אגרסיביות, רמאויות קטנות ואי קבלת פסיקת השופטים הם רק חלק מההתנהגויות הבלתי חיוביות, ההופכות לעיתים למקובלות ולגיטימיות בשם הניצחון.

מה ההורים יכולים לעשות כדי שעיסוק ילדיהם בספורט לא יפגע בו פסיכולוגית?


כמו בכל התנהגות ועיסוק אחר בחיים, הבסיס להצלחה הינו במציאת האיזון שיביא להרמוניה. עקרון מנחה נוסף הנו הצורך ליצור אווירה חיובית סביב הספורט ולשמר אותה. אחרי שנחשפו לספורט מסוים וניסו אותו, הנאה הנה הכוח המניע הראשי שמסייע להם להתמיד. מכאן מגיעה גם הצעתי הראשונה: עודדו את ילדיכם לעסוק בפעילות גופנית, חשפו אותם לספורט מאורגן, אך אל תלחצו או תכריחו אותם להיות מעורבים בו. אם הם אינם נהנים והם עושים זאת מחוסר ברירה, סביר שיכלו להפיק תועלת רבה יותר מעיסוק אחר.

במידה והם מצאו את הספורט האהוב עליהם והם אומנם עוסקים בו באדיקות, נסו לשמר את אותה הנאה "טהורה" וראשונית בכל דרך אפשרית. באופן פרקטי הכוונה הנה לסייע לצעירים להתמקד בגורמי מוטיבציה פנימיים כגון הרצון להיות פעילים, לשחק, ללמוד, להשתפר ולהתקדם. במקביל יש להפחית את החשיבות הניתנת לגורמי מוטיבציה חיצוניים כגון: פרסים, יוקרה, מעמד וכדומה. במושגים פרקטיים במקום לשאול את הילד ששב ממשחק כדורסל: "איך היה המשחק, נו ניצחתם?" עדיף לשאול משהו כגון: "איך היה המשחק, נהנית? ההתמקדות צריכה להיות קודם כל בתהליך ורק אז בתוצאה הסופית.

עיסוק אינטנסיבי בספורט ספציפי עלול ליצור עומס מוגזם לפעמים ולהביא למצב בו הספורט "משניא עצמו" על הילד העוסק בו. כך, מתחביב לשעות הפנאי הופך הספורט לנטל מייגע. מסיבה זו ועוד מומלץ לעודד את הצעירים, במיוחד ילדים בגיל הרך, למצוא תחום ספורטיבי נוסף למעט הספורט העיקרי. חוג ריקוד, למשל, יהווה עיסוק משלים נהדר לשחקנית טניס. הריקוד הקבוצתי יעזור בפיתוח כלים חברתיים, פיתוח היציבה והגמישות יסייעו לשיפור היכולת בטניס ושינוי האווירה יתרום לשימור אהבת הספורט. צעירים רבים נוטים לפתח זהות עצמית המבוססת על היותם ספורטאים פעילים בספורט ספציפי. דבר זה עלול להוות "סיכון" במצבים בהם בגלל גורמים חיצוניים נמנעת מהם המעורבות באותו ספורט בעתיד והם נותרים מבולבלים.

למאמרים נוספים בנושא ספורט:
כושר גופני: עכשיו גם במשרד
דיאטה לפני חתונה: כושר גופני בא לעזרתכם
כושר גופני בחו"ל, כי אסור לכם להפסיק
המלצות כושר גופני לסטודנטים
כושר גופני - האם הוא מגביר תיאבון?

ספורט עשוי להוות בסיס נהדר לקבלת אחריות ועצמאות. על מנת שדבר זה אכן יתרחש, מומלץ לשלב את העיסוק בספורט כחלק ממערכת החינוך בבית הכוללת מילוי חובותיהם של הצעירים כילדים, כאחים, כחברים וכתלמידים. כוונתי היא לסייע לצעירים לקחת חלק פעיל בכל העיסוקים הנלווים לספורט כגון: לוח הזמנים של האימונים, תלבושות, תזונה (http://www.beok.co.il/דיאטה_תזונה) נכונה, וכדומה. העיסוק בספורט מחייב את הצעירים לנהל ולייעל את זמנם ורצוי ללמדם כיצד לעשות זאת. במקרים רבים דווקא עיסוק בספורט באופן שוטף מסייע לצעירים לשפר את אופן מילוי חובותיהם כתלמידים למשל.

ילדים רבים מתלבטים בשאלה כיצד הם רואים את עיסוקם בספורט בהווה ובעתיד. עצתי היא אחת: הנחו את הילדים והסבירו להם מהן המשמעויות של כל החלטה שיקבלו, אך ברוב המקרים הותירו בידיהם את קבלת ההחלטה תהיה אשר תהיה. בנוסף, חשוב להקפיד להתנהג בצורה הוגנת ומכובדת בעת צפייה בילדיכם מתאמנים או מתחרים. הימנעו מ"לאמן" אותם מבלי להיות המאמנים ועודדו אותם ללא קשר להישגיהם.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד