לא מספיק ניתוח בריאטרי, צריך גם כושר

ניתוח בריאטרי (ניתוח לטיפול בהשמנת יתר) אומנם מרזה, אבל זה לא יעבוד אם המנותחים לא יקפידו על כושר ותזונה נכונה. כושר ותזונה נכונה ממזערים את דלדול העור, משפרים מצב הרוח ומונעים השמנה
מאת יאיר קרני
| 09/01/2009 |
צפיות: 7,246
אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, המתבטאת במשקל עודף רב מאד וברוב המקרים גם במחלות נלוות כגון יתר לחץ-דם, סוכרת, מחלות לב וכלי-דם ועוד, יגיעו לעתים למסקנה כי הדרך המתאימה ביותר עבורם להפחית במשקל היא באמצעות ניתוח לטיפול בהשמנת יתר (ניתוח בריאטרי).

עם זאת, חשוב לציין כי גם לאחר ניתוח בריאטרי, צריך לסגל הרגלים חדשים ונכונים בכל הקשור בפעילות גופנית ובתזונה, על מנת להביא את תוצאות הניתוח לידי מיצוי מירבי, שכן ניתוח בלבד אינו מהווה פיתרון קסם.

קיימים מספר סוגים של ניתוחים בריאטריים: קבוצת ניתוחים להגבלת נפח הקיבה, קבוצה שנייה היא של ניתוחים שמטרתם להפחית את ספיגת המזון בגוף וקבוצת ניתוחים שלישית המשלבת את שני הניתוחים הנ"ל.

למידע נוסף על הנושא, היכנסו לפורומים:
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום ניתוחי קיצור קיבה
פורום כושר גופני
פורום הפרעות אכילה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

חשוב לציין: בשורה התחתונה, כל ניתוח בריאטרי נועד למנוע מהמנותח לאכול ולצרוך את כמויות האוכל הגדולות שלהם הורגל, אבל הפחתת כמויות האוכל עלולה לגרום לכך שהגוף לא יקבל את כל כמות החלבונים, הויטמינים והמינרלים החיוניים עבורו.

לכן לאחר ניתוח, לעתים קרובות, חייב המנותח להשלים חסרים אלה באמצעות כדורי מולטי-וויטמינים, כשצריכתם חייבת להיות על בסיס יומי. את ויטמין 12B יש ליטול, על בסיס יומי, כגלולה מתחת ללשון לא למצוץ ולא לבלוע, היות שאינו נספג דרך הקיבה.

צריכת חלבונים צריכה להיעשות בצורה המותאמת למנותחים אלה, כשהמזון צריך להיות במצב צבירה נוזלי או עיסתי. מומלץ להם לאכול קציצות בשר, קציצות דגים וקציצות עוף. בנוסף, חשוב שיוסיפו לתפריט היומי שלהם גם גבינות לבנות, קוטג', ביצים וחלב.

תפקידו של הכושר. היעדר חלבון וזמינותו הנמוכה בגופם של מנותחים אלה מביאים לכך שבגופם חל גם פירוק של שרירים זאת לצד עודפי עור הנוצרים כתוצאה מהפחתה משמעותית במשקל.

כל אלה משווים לגוף מראה מדולדל. לכן, לאחר ניתוח מסוג זה, שילוב פעילות גופנית הינו הכרחי גם על מנת לשפר מדדים בריאותיים וגם על מנת לשפר את המראה.

הכושר עוזר לחלק רב מהעור להתכווץ אם מחכים בסבלנות עוד כחצי שנה אחרי תום תהליך ההרזיה. הכושר מסייע למזער דלדול בעור בכך שהוא מייצר הורמונים שאחראיים לפעילות התקינה של העור והשרירים.

לאחר ניתוח בריאטרי, יש לבצע כושר על פי תוכנית אישית והוא חייבת לכלול מגוון סוגי אימון: פעילות אירובית, פעילות של חיזוק וחדר כושר.

עם זאת, חשוב לציין, כי הכושר לא יוכל לגרום להיעלמות מוחלטת של הדלדול בעור והוא בבחינת מזעור הנזק.

מעבר לפן האסתטי, מעלה הפעילות הגופנית האירובית את שיעור ההצלחה של המנותחים לשמור על המשקל הנמוך לאורך שנים ותורמת לשריפת השומן.

עוד על ניתוחים בריאטריים:
איך להצליח בדיאטה אחרי ניתוח הרזיה?
ניתוחי הרזיה: הגרסה עם רפואה משלימה
ניתוחי הרזיה, זה לכל החיים
ניתוח בריאטרי - במקום תרופה להרזיה
איך מתמודדים עם חרדה מניתוח הרזייה?

כמו כן, מייצרת פעילות גופנית, בעיקר אירובית, אנדורפינים שהם חומרים כימיים המיוצרים באופן טבעי במוח התורמים בין היתר לשיפור במצב הרוח.

ככלל, הכושר מעלה את אחוזי ההצלחה של המנותחים להגיע למשקל המיוחל. נכון שלאחר הניתוח קיבולת קיבתם נמוכה וצריכת המזון שלהם נעשית בכמויות קטנות ומדודות, אך אם במעט הזה הם יחזרו למנהגי האכילה הקודמים שלהם ויצרכו שוקולד וגלידות הם יעלו שוב במשקל. על כן חשוב תפריט מאוזן בשילוב עם פעילות גופנית.

בימים אלה, לראשונה בישראל ניסח פורום מומחים נרחב הכולל את המועצה הלאומית לסוכרת, איגודי רופאי המשפחה, כירורגים, אנדוקרינולוגים ומומחים להשמנה קלינית, קווים מנחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית.

אחד הקווים המנחים שציינו מדבר גם על הטיפול שלאחר הניתוח הבריאטרי ולפיו מומלץ כי המנותח, יקבל המשך טיפול ומעקב לאורך כל חייו, ובשנה הראשונה לאחר הניתוח יש צורך בשלושה ביקורים לפחות אצל צוות רב-תחומי הכולל גם ייעוץ תזונתי.

לדעתי, לאחר ניתוח בריאטרי, יש לטפל במנותחים טיפול רב תחומי הכולל מעקב תזונתי, כושר מודרך על ידי אנשי מקצוע המוכשרים לעבודה עם מטופלים בעודף משקל ועם גורמי סיכון כמו יתר לחץ-דם, סוכרת ועוד.

לאתר דרך הכושר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 1,106
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,786
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 19,052
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,447
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,683
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,372
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,971
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,676
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,319
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,346
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד