חמישה טיפים למניעת השמנה בחורף

השמנה בחורף אינה קלישאה. מבחינה פיזיולוגית, אנו מתקשים לצרוך תזונה נכונה בעונת החורף, ולכן קשה לנו לשמור על המשקל. מה עושים למניעת השמנה בחורף? לפניכם 5 טיפים מנצחים.
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 11/12/2019 |
צפיות: 12,684
דירוג: 4.5 מתוך 7 הצבעות
התקבלו 7 דירוגים בציון ממוצע 4.5 מתוך 5
אמת היא שבעונה הקרה יש נטייה גבוהה יותר להשמנה מאשר בעונות אחרות, אך חשוב לזכור שהנטייה היא אפשרות תיאורטית בלבד ולא גזירת גורל מחייבת. מודעות לאוכל, לבוש והתנהגות הן תזונתית והן במישור הפעילות הגופנית – יכולים לשנות את כל מה שחשבתם שידעתם על השמנה בחורף.

אז למה אנחנו אוכלים יותר בחורף?


מזג האוויר באופן טבעי הופך קר יותר, ואנו נוטים לבחור במאכלים עתירי קלוריות שיחממו אותנו וינחמו אותנו. העונה הקרה היא גם סגרירית ואפרורית, נחמד יותר להיסגר במקום מואר וחמים ולאכול משהו טעים מאשר לצאת החוצה לריצה באוויר הקפוא והרטוב.

הדבר המצחיק הוא שרובנו אף נכנעים, לא מנסים להיאבק ברצון לאכול יותר ומבטיחים לעצמנו הבטחות שווא דוגמת "נחכה שיתחמם, נפצה בהורדת הקילוגרמים העודפים בקיץ". במקום להודות בכישלון לעמוד בפיתויים.

אולי יעניין אתכם גם:
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
סוכרת סוג 2: המסלול להחלמה מלאה באמצעות ניתוח בריאטרי

הצעד הראשון שעלינו לעשות הוא להיות מודעים ליכולתנו לשנות. השמנה בחורף אינה מחויבת המציאות, אפשר להתמודד איתה וזה לפעמים ממש פשוט. המפתח למניעת השמנה בחורף הוא קודם כל מודעות לסיבות שבעטיין אנו משמינים.

לפני שאתם משלימים עם הגורל והולכים להכין ארוחה נוספת, תקראו את חמשת הטיפים המנצחים שלפניכם למודעות והתמודדות עם השמנה בחורף.


1. שמירה על חום הגוף
לא להאמין, אבל אם תשמרו על חום גופכם בצורה מספקת, סבירות גבוהה שגם תהיו פחות רעבים! כיצד זה מתרחש? הגוף האנושי עבר אבולוציה במשך אלפי שנים ונשמר עם מנגנוני הגנה שונים מתקופות קדומות. חלק ממנגנוני ההגנה האלה עדיין פועלים, וביניהם: הצורך לאכול כאשר קר.

הלכה למעשה: אגירת שומן בגוף יוצרת בידוד טוב עבורנו להתגוננות מפני הקור. לפיכך, אכילה מרובה בעונת החורף היא מנגנון הישרדותי שעבד היטב בתקופות שבהן לא היו אמצעי חימום מתועשים. יתר על כן, תנאי מזג האוויר החורפי דורשים מאתנו פעילות מאומצת יותר, והאוכל המרובה הוא ביטוי לתוספת האנרגיה שנדרשת מאתנו.

היום, כשיש לנו פריטי לבוש חמים בהישג יד ואמצעי חימום חיצוניים לשמירת טמפרטורה נעימה בחלל סגור, הרבה יותר קל ליצור סביבה שבה לא יהיה לנו קר מדי, ולזה יש השפעה על המנגנון האבולוציוני שהוזכר – אם לא יהיה לכם קר, גם תהיו פחות רעבים. לא מה שחשבתם נכון?

2. אכילת מאכלים מחממים בעלי ערך תזונתי גבוה
אכילה היא חובה כמובן, אך יש ביכולתנו לשלוט בדברים שאנחנו מכניסים לפה ובאיזו כמות אנו צורכים אותם. כפי שהוזכר, אכילה בחורף עונה על הצרכים של חימום והתנחמות, ולכן מומלץ לשלב בתפריט החורף שלכם מאכלים שמצד אחד יחממו אתכם, אך מצד שני יהיו בעלי ערך תזונתי גבוה, ויש כאלה לא מעט.

לדוגמה: מרקים מסוגים שונים, לרבות מרק ירקות חם ומזין. תבשילי דגנים שונים, כמו דייסת שיבולת שועל שניתן להמתיק עם מעט סוכר חום או דבש. דייסה היא פתרון מעולה לארוחת בוקר מחממת, מאוזנת מבחינה תזונתית ובריאה.

בארוחות רציניות יותר ניתן לשלב ירקות שורש מכל מיני סוגים, בשר ומזונות נוספים שיש להם ערך תזונתי גבוה. אוכל מחמם, משביע ובריא יש בשפע, ולא צריך להיכנע לכל הבצקים הממותקים רק כי התחיל קצת להתקרר. קינוח מוצלח יכלול מגוון פירות חורפיים ונהדרים שהם גם מתוקים וגם עתירי וויטמין C.

3. שתיית משקאות חמים
מה יותר מושלם מאשר להתכרבל על הספה עם כוס תה חם? תוציאו את התיונים מהארון, זו התקופה המצוינת להתפנק בשתיית משקה חם ובריא שיחמם אתכם מבפנים. אגב, אם התרגלתם לשתות קפה בבוקר - אתם יותר ממוזמנים להחליף אותו בכוס תה בכל בוקר עם הגיעכם למשרד.

תזכורת: מומלץ להימנע ממשקה ממותק, גם בחורף וגם בכל עונה אחרת. אם אתם צמאים אתם יכולים לשתות מים, ואם הם יהיו חמים ועם צרור או שניים של נענע - מה טוב. יש לשים לב שאתם שותים כמות מים מספיקה, אם קרים ואם חמים, וזאת כיוון שבחורף לרוב לא מרגישים את הצמא ולכן שותים פחות.

4. פעילות גופנית אפשרית גם בחורף
למרות שאולי קשה לקום מהספה כשבחוץ קר ואפרורי, פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד משמירה על משקל תקין. אימון ספורטיבי טוב מעלה את חום הגוף ואפילו מדכא את הרעב. כשהגוף מתחמם פחות רעבים, זוכרים?

מזג האוויר בארצנו הקטנטונת הוא לרוב אידאלי ליציאה החוצה לשעה או שתיים ולביצוע אימונים קלים בחוץ. אם גשום בחוץ, ישנן שפע של אפשרויות לאימון ביתי גם בלי מכשירים מסובכים, כדוגמת אירובי ופילאטיס.

5. התלבשו יפה
עונת החורף מאפשרת לנו להתחמם עם שלל רב של סוודרים, חולצות גולף ומעילי דובון מפנקים. עם זאת, לעיתים יש נטייה להתחבא מאחורי בדים גדולים שמסתירים את העלייה במשקל. אל תתפתו להחביא את עצמכם, הג'ינס הקיצי הצמוד יכול להיות מדד מוצלח לבדיקה אם השמנתם במהלך החורף.

לסיכום, חמישה דברים קטנים ובסיסיים הם התחלה מבטיחה לשמירה על המשקל בעונת החורף הממשמשת ובאה. זכרו: היו מודעים לעצמכם, שמרו על חום הגוף, אכלו מאכלים עתירי אנרגיה, בריאים ומחממים. הקפידו לשתות, הישארו בתנועה גם בימים קרים ותלבשו מה שעושה לכם טוב.

ד"ר אסנת רזיאל – כירורגית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא. הממציאה והמפתחת של השיטה LIVING LARGE.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד