CBT: מהו טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אסכולה פסיכולוגית שבה משלבים בין דפוסי חשיבה לבין דפוסי התנהגות למען שינוי הרגלים שליליים ולמניעת חרדה
טובי פלד
| 053-4877782 | 18/07/2019 |
צפיות: 957
דירוג: 4.7 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 4.7 מתוך 5
CBT – Cognitive Behavioral Therapy, ובעברית – טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אסכולה פסיכולוגית אשר משלבת בין טיפול קוגניטיבי-שכלי לבין טיפול התנהגותי. לפי גישה זו, שינוי בחייו של המטופל יכול להגיע משילוב של שינוי בתפיסת המציאות, כמקובל בטיפול קוגניטיבי, עם רכישת דפוסי התנהגות חדשים, כפי הנהוג בטיפול ההתנהגותי. כך, למעשה, אפשר לייצר שינוי בדפוסי החשיבה במקביל לשינוי דרכי הפעולה.

מה זה טיפול קוגניטבי?

קוגניציה היא הכרה, ומשכך טיפול קוגניטיבי עוסק בהכרה. הטיפול מתמקד בדרכי חשיבה ומטרתו לשנות את הדרך שבה חווים את המציאות. בטיפול לומדים לזהות את המחשבות הבעייתיות בזמן שהן מתרוצצות בראש ורוכשים כלים מעשיים להחליפן במחשבות חיוביות או אחרות שמעצימות ומשרתות את המטופל. כך אפשר למנוע את תחושת המצוקה ואת התגובות הקשות שלרוב מתלוות למחשבות הבעייתיות.

התיאוריה שעומדת מאחורי השיטה הקוגניטיבית היא שהתגובות למתרחש מבוססות על תכנים פנימיים של האדם, מחשבות שאפשר להשפיע עליהן ולשנות אותן. זאת אומרת שגם אם הסיטואציה נשארה זהה, אפשר לאמן את המחשבות להגיב אליה בצורה שונה.

יש לכם שאלות נוספות? היכנסו עכשיו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום פסיכולוגיה

הטיפול הקוגניטיבי ושינוי דפוסי החשיבה נעשה בעזרת שיחה שבה המטפל מזהה את דפוסי החשיבה הבעייתיים שנבנו וטופחו במהלך השנים, אלה לרוב מושתתים על פחדים ועל חוויות עבר ולא על המציאות האובייקטיבית. המטפל בוחן את הפרשנות של המטופל לאירוע ואת התגובות שלו, מנתח אותן ומפרש אותן באופן מאוזן, כך שאפשר לתקן את דפוסי המחשבה בזמן אמת.

מה זה טיפול התנהגותי?

טיפול התנהגותי הוא שיטה אשר חותרת לשינו של דפוסי התנהגות מזיקים מצד אחד וחיזוק של התנהגות מועילה מצד שני. זאת אומרת שבמהלך הטיפול מאתרים התנהגויות שאינן משרתות את טובת המטופל וכאלה שמזיקות לאיכות החיים ופוגעות בתפקוד היומיומי ואותן מחליפים בדפוסי התנהגות חדשים שמועילים למטופל ותואמים את המציאות.

דפוסי התנהגות בעייתיים הם כאלה שמובילים למצבים מעוררי חרדה וכאלה המונעים מהימנעות ממצבים נורמטיביים בגלל פחדים וחרדות. התנהגויות אלה יכולות לפגוע באיכות החיים ולשבש את אורח החיים התקין.

אולי יעניין אתכם גם:
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
הפרעת זהות דיסוציאטיבית: כל מה שרציתם לדעת על פיצול אישיות
כיצד מתמודדים עם מחשבות טורדניות?
אגרנות כפייתית: כיצד מזהים ואיך מטפלים?
כיצד מלמדים ילדים לשלוט על כעסים?

במהלך הטיפול ההתנהגותי משתמשים בטכניקות שונות אשר מקנות למטופל כלים להתמודדות עם החרדות ושליטה בהן ובסיטואציות המובילות להן. אלה יכולות להיות הרפיה, תרגילי חשיבה תרגילי נשימות וטיפול בחשיפה שבו חושפים את המטופל בהדרגתיות למצבים שמזוהים כמעוררי חרדה.

אם כן, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שילוב של שתי השיטות – יישום התנהגותי של החלק הקוגניטיבי והתמודדות עם סיטואציות מעוררות חרדה בחייו של המטופל.
הטיפול מתמקד באירועים המתרחשים בהווה, ב"כאן ובעכשיו", כמו מצוקות, קשיים, דפוסי חשיבה ודפוסי התנהגות אשר גורמים להפרעות רגשיות. בעזרת תרגול וביצוע מטלות טיפוליות טיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע לפתח דפוסי חשיבה בריאים וכן הוא עוזר להגברת הביטחון העצמי, מפחית מחשבות טורדניות ותפיסה מעוותת של המציאות ומפחית את הצורך בפרפקציוניזם ובתחושת שליטה. למעשה, הטיפול מחזיר את העוצמה של הרגשות הלא נעימים לרמה תקינה.

יתרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי

לטיפול קוגניטיבי התנהגותי יש יתרונות רבים אשר הופכים אותו ליעיל יותר משיטות טיפול אחרות.

לעומת שיטות טיפול אחרות, כמו טיפול פסיכואנליטי מסורתי, שבהן הדגש הוא על מאורעות העבר והטיפול יכול להימשך כמה שנים, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא קצר מועד הנמשך בין שלושה חודשים לחצי שנה.

אף על פי שהטיפול קצר הוא אינו מתמקד רק בתסמינים של הבעיה. במהלך הטיפול מאתרים את דפוסי המחשבה השליליים וממירים אותם בדפוסים חיוביים. משכך, הטיפול מסייע בהקלה על התסמינים אך זאת רק לאחר שמזהים את גורם הבעיה וממגרים את הגורמים לה. על כן, הטיפול ממוקד והוא נבנה לפי צרכיו של המטופל ובהתאם לבעיה שממנה הוא סובל. משכך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל במיוחד לטיפול בחרדות ובפוביות השונות. נוסף על כך, מכיוון שהשיטה מובנית ויש לה יעדים שנקבעו מראש, אפשר להעריך את התקדמות הטיפול ולוודא כי הוא מתנהל בקצב הנכון ובכיוון הנכון.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מקנה למטופל כלים יישומיים שמאפשרים לו להתמודד בפועל עם המחשבות השליליות ועם דפוסי ההתנהגות המעוותים. לדוגמה, מטופל שסובל מחרדה חברתית ילמד תרגילי הרפיה ושיטות אימון להתמודדות עם אותם דפוסי החשיבה שמונעים ממנו להרגיש בנוח בסיטואציות חברתיות. נוסף על כך, הוא ירכוש כלים להתמודדות בזמן אמת בסיטואציות מעוררות חרדה.

השילוב של כל אלה מעניק למטופל ביטחון עצמי שמסייע לו לשנות את דפוסי החשיבה ואת התפיסה העצמית שלו לטווח הרחוק, כך שלמרות הטיפול הקצר, התוצאות שלו מוכיחות את עצמן גם לאחר זמן רב.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינו נגמר עם תום הפגישה עם המטופל, החלק ההתנהגותי של הטיפול כולל מטלות ומשימות, חלקן מחשבתיות וחלקן אקטיביות, שעל המטופל לבצע בסביבתו הטבעית. כך המטופל מפנים את הנאמר במפגש והוא משנה את דפוסי החשיבה וההתנהגות הלכה למעשה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שיטת טיפול פסיכולוגית, אך לא כל פסיכולוג קיבל את ההכשרה המתאימה לטיפול לפיה. כמו כן, ישנם מטפלים מתחומים שונים, כמו עובדים סוציאליים ומאמנים אישיים שיודעים גם כן לטפל בשיטה זו. כאשר בוחרים מטפל יש חשיבות רבה לחיבור ולכימיה בין המטופל למטפל, אך חשובה גם ההכשרה המקצועית שלו ושיטות הטיפול שבהן הוא מתמחה.

טובי פלד – פסיכולוג מומחה, מטפל במבוגרים ובילדים בכל הגילים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם טובי פלד
פסיכולוג מומחה
פסיכולוג ילדים ונוער פסיכולוג מומחה בעל קליניקה פרטית. מטפל ומאבחן פעוטות, נוער ומבוגרים. עובד בבתי ספר ובארגונים ציבוריים.