הרזיה מתחילה מהראש, לא מהמקרר

אוכל אינו מרגיע את תחושות המתח, אוכל מרגיע את המחשבות באופן זמני, כך טוען ד"ר שלמה לוי שמנסה בספרו "לרזות מתחילים מהראש", לפצח את הקשר הסבוך הקרוי אכילה רגשית ומתבטא בריצה למקרר.
מאת ד"ר שלמה לוי
| 30/06/2008 |
צפיות: 5,974
כמה פעמים מצאתם את עצמכם רצים למקרר, מלווים בתחושת ריקנות כזו, שאתם חייבים אוכל.

אתם לא בטוחים מה מתחשק לכם, אתם לא ממש רעבים, אבל אתם רצים בדריכות לאכול פחמימות ומיד לאחר מכן מתוסכלים איך שוב לא חשבתם, איך שוב איבדתם שליטה, אכלתם והרסתם את הדיאטה.

בספרי החדש "לרזות מתחילים מהראש" אני מספר על ריקי, אחת מהמטופלות שלי המתארת את הקשיים שלה בלעשות דיאטה, קשיים המתאימים לכולם.

ריקי: כשאני מתוחה אני חייבת פחמימות. הן מרגיעות אותי זו עובדה.
אני: תוך כמה זמן את מתחילה להרגיש את הרוגע?
ריקי: מיידית, עם הביס הראשון.
אני: ואיך את יודעת לאיזה כמות מזון או פחמימות את זקוקה כדי להירגע?
ריקי: לא יודעת, אין כמות קבועה, זה משהו שמרגישים כשהוא קורה.
אני: כבר מהביס הראשון את נרגעת?
ריקי: כן.
אני: מביט בריקי במבט פליאה מוקצן.
ריקי: מחייכת, זה מצחיק נכון?
אני: מה כוונתך אני שואל?
ריקי: זה הכול פסיכולוגי היא משיבה.
אני: פסיכולוגי? אני משיב..
ריקי: לא יכול להיות שאני נרגעת מהאוכל כה מהר, הוא הרי לא באמת הספיק להתעכל.

למידע נוסף על דיאטה, ירידה במשקל היכנסו:
פורום תזונה ודיאטה
פורום הפרעות אכילה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה קלינית
פורום השמנת יתר - התמודדות

ריקי היא דוגמא למקרים רבים עימם אני נפגש במרפאה. כאשר אני בודק עם המטופלים האם הם באמת חושבים ומאמינים שאוכל, דומם, יכול להיחלץ לעזרתם, חלקם מודע לכך שלמעשה אין לאוכל יכולת אמיתית לעשות זאת.

כלומר האמת ידועה לנו, ולכן מספיקה פעולה קצרה של שיקוף כדי לגרום למטופל "להיזכר" שהאוכל לא ניחן בסגולות שהוא יוצק לתוכו (האנשה).

למרות ההכרה באי יכולתו של האוכל לפתור את צרכנו, ברגעי משבר אמת זאת מטשטשת.

מדוע אנשים מספרים שהאוכל אכן מרגיע אותם? ההירגעות המושגת לזמן קצר מקורה בקביעה שלנו מראש ברמה החשיבתית, מהי הפעולה שאנו צריכים לבצע כדי להשיג רוגע - לאכול.

עצם ביצוע הפעולה, אכילה, היא הגורמת לנו להירגע. הלכה למעשה, האכילה אינה מרגיעה את תחושת המתח של ריקי. האכילה מרגיעה את המחשבה של ריקי, "אני חייבת משהו להירגע".

חלק מהמטופלים מספרים, שעצם פעולת האכילה וההתעסקות באוכל, גורמת להסחת המחשבות שמעוררות את המתח וכך הם מצליחים להתגבר עליהן.

כלומר מדובר באפקט פסיכולוגי גרידא, שאין בו להעיד כהוא זה על ה"סגולות" האוכל. אפקט פסיכולוגי זה מכונה בשפה המקצועית אפקט פלצבו.

לכתבות נוספות בנושא דיאטה, ירידה במשקל:
אמאל'ה: דוחפים סוכר בכל המזונות
צריכת פחות קלוריות - יותר בריאות
רוצים לרזות? איכלו יותר פירות
שומן, חייבים שמן כדי לתפקד
דיאטה לקיץ: להזיע את השומן החוצה

לשם המחשה, אחוז מסוים מאנשים הסובלים מדיכאון שיקבלו כדור ללא חומר פעיל מרופא לטיפול במצב רוחם, יגיבו לטיפול ומצב רוחם ישתפר למרות שבכדור אין חומר פעיל.

השיפור במצב רוחם נובע מהידיעה שהם קיבלו כדור המהווה פיתרון לבעייתם. כלומר עצם העובדה שאנו יודעים שקיבלנו מענה למצבנו משפיע על מצבנו באופן פסיכולוגי.

אם נקשר זאת לאוכל, אדם חרד, מתוח, עצוב, משועמם, מחליט שהאוכל יהווה את הפיתרון העכשווי למצוקותיו. האמונה כי האוכל הוא הפיתרון למצבו הנוכחי, משפיעה בדומה לאפקט פלצבו על מצבו והוא חש הקלה.

כיוון שמדובר באפקט פסיכולוגי ולא ב"סגולות" האוכל, השינוי המושג הינו קצר טווח והמתח, החרדה, השעמום, שבים ומופיעים אחרי מספר דקות. לפיכך, אנו שבים ופונים לאוכל עד שמרגישים מלאות בלתי נסבלת ורק אז מפסיקים לאכול.

אנו משקיעים את כל האנרגיות "בלעשות דיאטה" בו בזמן שהפתרון האמיתי מונח בטיפול במקור הבעיה - הראש.

מהו השינוי האמיתי? טיפול במקור הבעיה, זיהוי הצרכים הנפשיים המובילים אותנו לאכול, זיהוי דפוסי חשיבה הקובעים את אופן חשיבתנו ומשפיעים על מצב רוחנו ומובילים אותנו לאכול, שינויי הרגלים מוטעים ומתן חלופות חדשות להתמודדות והשגת שליטה עצמית.

רק אם נצליח לעבור שינוי אמיתי המתחיל בראש נצליח לבצע מהפך אמיתי בחיינו לרדת במשקל ולשמור עליו לאורך זמן.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר בן עמית
    ד"ר בן עמית
    פסיכיאטריה ומדעי המוח תחומי טיפול: דיכאון, מתח וחרדה, כאבים כרוניים, פיברומיאלגיה, מאניה- דיפרסיה והפרעה פוסט- טראומתית (PTSD) ... קרא עוד