אם את אישה, קחי תוספי מזון

החל מקבלת המחזור הראשון, דרך ההריון, ועד לגיל המעבר - הגוף הנשי זקוק לתוספי מזון. לרגל יום האשה קבלי את כל המידע על תוספי מזון לנשים - התוסף הנכון, לכל גיל, לכל אישה, בכל מצב. וכן, אומגה 3 נורא חשוב.
מאת דתיה יער
| 08/03/2008 |
צפיות: 20,035
דירוג: 1.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 1.0 מתוך 5
כשליש מהציבור נוהג ליטול תוספי מזון. כך עולה מסקר שנערך על-ידי גיאוקרטוגרפיה, עבור המרכז לתזונה אחראית באיגוד לשכות המסחר.

מנתוני הסקר עולה, כי נשים נוטלות הכי הרבה תוספי מזון (54%), וגברים מעט פחות (45%). מבוגרים מעל גיל 55 דיווחו בשעור גבוה יחסית על שימוש בתוספי מזון.

על פי הממצאים, נמצא כי 31% מהציבור היו מעוניינים לקבל מידע נוסף לגבי תוספי מזון מרופא המשפחה שלהם, וכ-50% מהציבור יפנו לרופא המשפחה לצורך קבלת מידע בנושא תוספי מזון.

רק 22% דיווחו כי קיבלו בעבר המלצה מרופא המשפחה שלהם להשתמש ב תוספי מזון. במקרה זה ניכר שעור גבוה יותר של נשים שדיווחו כי קיבלו המלצה מרופא המשפחה, וכן בקרב הנשים ניכר עניין רב יותר בקבלת מידע לגבי תוספי מזון מרופא המשפחה.

למידע בריאותי נוסף היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת נשים בהריון

נשים בכל גיל יכולות להנות מאיכות חיים טובה יותר בעזרת נטילת תוספי מזון. הגוף הנשי, בשונה מהגברי עובר שלבי התפתחות רבים במהלך החיים.

לכל אישה בטווח הגילאים השונים מגוון רחב של מצבים בריאותיים. החל משלב גיל ההתבגרות וקבלת המחזור הראשון, דרך שלב ההריון והלידה ועד לגיל המעבר.

במשך שלבי החיים השונים של האישה ניתן להיעזר במגוון תוספי מזון שישפרו את איכות החיים ויקלו במצבים בריאותיים שונים.

לפניכם תיאורים של מצבים שונים במהלך חיי אישה, ולכל מצב דוגמאות לתוספי מזון שיוכלו לעזור ולהקל:

גיל ההתבגרות

מאופיין בתזונה לא מאוזנת. אידיאל הרזון שגורם לנערות רבות לדיאטות כאסח. כמו כן, הן חשות סטרס ומתח בתקופות מבחנים, מצבי רוח משתנים.

תוספים שיכולים לעזור:
אומגה 3 - נמצא במחקרים כי משפר מצבי לחץ ומתח.
ויטמין B - עוזר למצבי לחץ ומתח.
מולטי-ויטמין - כתוסף לשלמת רכיבי תזונה שחסרים בדיאטות הרזון.

אקנה (גיל ההתבגרות)

הסיבה העיקרית לאקנה המופיעה מגיל ההתבגרות ואילך, היא פעילות יתר וחסימה של בלוטות החלב של העור.

הבלוטות האלו קיימות בעור מהלידה אך בגיל ההתבגרות עקב הפעילות המוגברת של הורמוני מין גבריים המכונים אנדרוגנים הן גדלות ומייצרות כמות גדולה של חומר שומני הנקרא חלב.

תוספים שיכולים לעזור:
אבץ - תוספת אבץ חשובה במצבים רבים ביניהם פצעי אקנה.
אומגה 3 - חומצות שומן חיוניות חשובות למגוון מצבים. מחסור בהן, בין השאר, יכול להחמיר מחלות עור שונות. אומגה 3 ידועה כחומר מוצא לחומרים אנטי-דלקתיים בגוף ולכן חשיבותה רבה גם במקרי אקנה.
אומגה 3 היא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים בעולם המערבי. היא חומצת שומן חיונית שהגוף אינו יכול לייצרה.
ויטמיני B - חשובים כהשלמה במצבי לחץ וחרדה הגורמים לדלדול בוויטמינים אלו. ויטמינים אלו חשובים גם לסובלים מפצעי אקנה ולמשתמשים בתרופות מסוימות כגון גלולת למניעת הריון.

דיאטת רזון

מחקרים רבים מראים שבחברה המודרנית, מרבית האנשים אינם מקבלים את המינון המתאים של ויטמינים ומינרלים. לרכיבים אלו תפקיד בשמירה על בריאותינו, ומחסור בהם הוכח כמקור למחלות ולחולשות.

כיום מומלצת תוספת יומית של מולטי ויטמין לרוב האוכלוסייה ובמיוחד למי שתזונתו לקויה. התוספת מומלצת לשומרים על דיאטה להפחתה במשקל, למי שסובל ממתח, חולשה ועייפות, לנוטלי תרופות וכו'.

מיתוס מושרש בקרב האוכלוסייה הוא שוויטמינים ומינרלים משמינים. לא היה ולא נברא - קלוריות הן שמשמינות. כמו כן, אם בכמוסה של תוסף תזונה יש חמש קלוריות או יותר, הדבר מחויב בסימון על גבי האריזה.

בעידן המודרני, כאשר הרבה נערות ונשים שומרות על דיאטת רזון, מומלץ לצרוך מולטי-ויטמין כדי להשלים חסרים תזונתיים. יתר על כן, מומלץ לצרוך חומצת שומן מסוג אומגה 3.

נשים בגיל הפריון

מעל למחצית הנשים בגיל הפריון סובלות מתסמונת קדם מחזור. תסמונת קדם מחזור היא קבוצה של סימפטומים המופיעה אצל נשים כמה ימים לפני תחילת המחזור. הסימפטומים הם רבים ומגוונים ושונים מאישה לאישה, הן בחומרתם והן במשך זמן הופעתם.

הסימפטומים כוללים: עצבנות, מצבי רוח משתנים, רגישות יתר, חרדות, עליה במשקל, נפיחות בקצות הידיים והרגליים, רגישות וכאבים בשדיים, כאבי בטן והתכווצויות, כאבי ראש, תשוקה לממתקים, תיאבון מוגבר, עייפות, טשטוש ועוד.

תוספים שיכולים לעזור:
כאבי מחזור אינם גזירה משמיים, היום מתברר שאחת הסיבות לתסמונת זאת היא פגיעה באיזון חומרים הנקראים פרוסטגלנדינים בגוף, שהגורם לפגיעה הוא מחסור בחומצות שומן הכרחיות מסוימות. לפיתרון הבעיה מומלץ להוסיף לתזונה אומגה 3.

הריון והנקה

אורח חיים בריא, תזונה נכונה ותפריט מאוזן משפיעים על מהלך ההריון. לחומצות שומן אומגה 3 חשיבות ייחודית בזמן ההריון ובמיוחד ב"טרימסטר" השלישי ובזמן ההנקה.

מחקרים רבים מצביעים על כך שתוספת אומגה 3 מיטיבה עם מהלך ההריון והתפתחות התינוק. תוסף אומגה 3 להריון צריך להכיל יחסים מיוחדים המותאמים לצרכים הייחודיים בהריון.

חוסר בברזל מאפיין נשים רבות בתקופת פוריותן, ובמיוחד בתקופת ההריון. שינויים באופי ובכמות ההפרשות האינטימיות הינם תופעה נפוצה מאוד במהלך חיי האישה גם בהריון.

במהלך ההריון מתרחשת הגברה של כמות ההפרשה אצל כל אישה וחלה עליה בשיעור הזיהומים (הפטרייתיים בעיקר) ויש חשיבות רבה לטיפול באמצעים המותאמים לבטיחות האם והעובר.

דלקות ממקור פטרייתי הינן מציקות במיוחד ויש חשיבות מיוחדת לאבחון ולטיפול בדלקת נרתיק חיידקית במהלך ההריון (חשוב להיוועץ ברופא במידה ויש שינוי במאפייני ההפרשות).

בכל מקרה של חשש לזיהומים במהלך ההריון מומלץ לפנות לרופא המטפל. שילוב של טיפול פרוביוטי (חיידקים ידידותיים) המותאם לזיהומים ווגינליים במקביל לטיפול תרופתי יכול לזרז את ההחלמה ולשפר את הטיפול. המשך נטילת הטיפול הפרוביוטי יכול להפחית הופעת זיהומים עתידיים.
<@ --- IMG_2 --- @>
מולטי ויטמין פרנטל - מולטי ויטמין אינו תחליף לתזונה נכונה ומאוזנת, אך נטילת מולטיויטמין המותאם לנשים בהריון מסייע במניעת מרבית החוסרים התזונתיים.

אולם במקרים רבים ככל שההריון מתקדם, יורדת רמת ההמוגלובין בדם ומתרוקנים מאגרי הברזל אפילו בקרב הנשים שנוטלות מולטי ויטמין להריון. חשוב בכל מקרה להיות במעקב הרופא המטפל.

דלקות בדרכי השתן אצל נשים בהריון

דלקות בדרכי השתן הינן תופעה שכיחה אצל נשים. אחת מכל שלוש נשים תלקה בדלקת בשלפוחית השתן לפחות פעם אחת בחייה. השינויים הרבים בתקופת ההריון הופכים את מערכת השתן של האישה לפגיעה מאוד בזמן ההריון.

הטיפול בזיהום מאובחן על ידי רופא. נטילת חמוציות באופן שוטף מומלצת במיוחד לנשים שיש להן דלקות חוזרות בדרכי השתן.

החמוציות נמצאות בשימוש נרחב בעולם, והן היו בשימוש ברפואה העממית מימי קדם למגוון מחלות. פרי החמוציות מכיל רכיבים רבים עם תכונות ריפוי, ביניהם הרכיבים שאחראים על הפחתה של דלקות בדרכי השתן.

לכתבות נוספות בנושא ויטמינים:
ויטמינים - איך לתת אותם לילדים?
ויטמינים - ושלא יעבדו עליכם
תזונה נכונה, למניעת הזדקנות העור
לאכול כמעט הכל, עם כולסטרול
למה לי לקחת תוסף תזונה?

רכיבים אלו מונעים מהחיידקים להיצמד אל דופן שלפוחית השתן ובכך גורמים לחיידקים להישטף החוצה לפני שהם מתרבים.

תוספים שיכולים לעזור:
אומגה 3.
ברזל רך.
פרוביוטיקה.
ג'ינג'ר - יעיל בהפחתת בחילות, כולל בחילות בוקר המאפיינות את התקופה הראשונה של ההריון קרנמיקס - חמוציות (להפחתת הסיכון לדלקות בשתן המסוכנות יותר בהריון)

מצבי לחץ

כדי להפחית מצבי לחץ יש מקום לתזונה מאוזנת. מומלץ לאכול מזונות המועשרים בויטמין B6 דוגמת: תפוחי-אדמה מתוקים, אורז וטונה שעוזרים לייצר סרוטונין. דרך נוספת לעזור במצבי לחץ ודיכאון היא לצרוך מזונות העשירים באומגה 3.

דגים מומלצים:
טונה בהירה המשמשת לשימורים, דג זהבון, פורל, סלמון טרי, הרינג, סרדינים, סול, פורל, מוסר, בורי לברק, דניס. את אלו מומלץ לאכול כשלוש פעמים בשבוע.

כאשר אין אפשרות לצרוך כמות מספקת של דגים מומלץ להשתמש בתוספי תזונה של אומגה 3 לאיזון ושיפר מצבי לחץ.

עייפות

מצב המאפיין נשים בכל מצב וכל גיל (וכמובן לא רק נשים)

תוספים שיכולים לעזור:
מולטי ויטמין.
קו אנזים קיו 10 - ככל שאנו מתבגרים גופינו מצליח פחות לייצר קו אנזים Q10 בצורה יעילה ולכן נוצרים חסרים.

התוצאות של מחסורים עלולות להיות עייפות וחוסר אנרגיה (משום שהוא משתתף בתהליך יצירת האנרגיה ברמת התא). קואנזים קיו 10 מעניק גם הגנה מפני נזקי רדיקליים חופשיים בשל היותו אנטיאוקיסדנט רב עוצמה.

לחלקו השני של המאמר על תוספי מזון בגיל המעבר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 232
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 770
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,025
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 778
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,802
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,228
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 623
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 691
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 581
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 850
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד