NLP - ממשיכים בהורדת משקל

ירידה במשקל זה לא רק תפריט דיאטטי ופעילות ספרטיבית. לעתים כל מה שנחוץ לנו הוא שינוי מחשבתי לכיוון חיובי. דיאטה באמצעות דימיון מודרך (NLP) - כתבה שלישית בסדרה
 אילה אורי
| 27/12/2007 |
צפיות: 9,587
את תהליך ההרזיה בעזרת NLP ודמיון מודרך, כמו כל תהליך שינוי אחר בעזרת שיטות אלה, מתחילים בבדיקת "השטח" ותכנון עתידי.

בדיקה ותכנון אלה כוללים את הגדרת המטרה, עליה נכתב בכתבה הראשונה ובכתבה השנייה בסדרה, בדיקת המצב העכשווי, שלפני השינוי, וזיהוי המשאבים הפנימיים שיסייעו לאדם לבצע את השינוי.

בבדיקת המצב העכשווי, מעלים את השאלה מה עוצר את האדם מלהשיג את מה שהוא רוצה באופן מיידי, מה הוא עושה במקום מה שהוא רוצה לעשות, מה המחשבות שעוברות בראשו לגבי הגורמים המכשילים אותו מלהשיג את מטרתו.

פעמים רבות כאשר מדובר בהפחתת משקל אצל מי שכבר התנסה בדיאטות רבות ולאחר מכן עלה שוב במשקל, הגורם המונע הוא חשש מעוד כישלון, היוצר מלכתחילה חוסר אמון ביכולת, שמחבל בתהליך.

למידע נוסף בנושא תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום NLP דימיון מודרך
פורום קואצ'ינג
פורום נטורופתיה
פורום תזונה ודיאטה
פורום פוד קואצ'ינג

המטרה בשאלות המכוונות למה שמונע, היא להעלות את חוסר האמון הזה למודעות, מה שיאפשר להתמודד איתו בהמשך הדרך. לאחר מכן מתמקדים בלדמיין את הרגע או האירוע שבו מתעוררת הבעיה.

למשל, אם הבעיה היא אכילת יתר בלתי נשלטת בשעות מסויימות, המונחה מתבקש להיזכר באירוע כזה ולחוות אותו בדמיונו, ולתאר ממש כמו בסרט שמריצים לאט, תמונה אחרי תמונה, איך הוא נכנס למצב הבעייתי, מהם הקולות הפנימיים שהוא שומע, מהן התחושות שהוא חש ומהם הרגשות שהוא מרגיש.

ה-NLP היא גישה מעשית מאוד, שמעצם המבנה שלה אין בה מקום להתבוססות בכעסים עצמיים והאשמות עצמיות, אלא תמיד נקודת המבט מופנית קדימה, אל העתיד החיובי. גם ההתייחסות למצב העכשווי היא מתוך נקודת מבט של בדיקה ולא של האשמה.

הקושי בשינוי שאנו רוצים להשיג, הוא הויתור על המצב המוכר והבטוח עם כל היתרונות שלו, גם אם אותם דפוסים מוכרים ובטוחים מנעו מאיתנו להתקדם. לפיכך בודקים גם מה חיובי, כיוון שזה יכול להיות הגורם המהותי שמונע ממנו להגיע למטרתו באופן מיידי.

בדיקה זו מבוססת על הנחת היסוד שאנו תמיד פועלים מתוך כוונה חיובית לעצמנו, גם אם התוצאה מזיקה לנו. הכוונה החיובית יכולה להיות לגרום לעצמנו הנאה, שמחה, להרגיש מקובלים, רצויים ואהובים או להימנע מכאב, פגיעה, דחייה וכדומה.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
צלולייט - תרגילי כושר למניעה
דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?
דיאטת ניקוי - לגוף ולנפש
להיכנס לכושר - כך תתחילו
תאכל מרק - תהיה רזה

למשל, אם המצב הנוכחי הוא עודף משקל כתוצאה מאכילת יתר, כשכמובן ברור שמשקל היתר הצטבר במהלך פרק זמן מסויים, הנחת היסוד היא שלאכילת היתר המתמשכת היתה מטרה חיובית בחייו של אותו אדם, גם אם הוא אינו מודע לה.

אך כשיצליח להבין בתהליך את הכוונה החיובית שלו עבור עצמו, יוכל מצד אחד לסלוח לעצמו ולקבל את עצמו טוב יותר, ומצד שני למצוא דרכים חלופיות להשיג את אותה כוונה חיובית באופן שלא יזיק לו ויקדם אותו בהתאם למטרתו.

לדוגמא מונחה מסויימת, אשת קריירה פעילה מאוד, שנהגה לעיתים קרובות להמשיך את עבודתה בשעות אחר הצהריים והערב גם מהבית, הגיעה בתהליך לתובנה שאכילת היתר התבטאה אצלה בעיקר בשעות הערב, אחרי יום גדוש פעילות, ובערב היא נהגה לאכול ארוחות המבוססות בעיקר על כמות גדולה של לחם ופחמימות.

כאשר ניהלה המונחה שיחה דמיונית עם החלק הדמיוני בתוכה שיצר את ההתנהגות של אכילת היתר, בנסיון להבין מה כוונתו החיובית עבורה, עלתה התשובה שהארוחה הכבדה גורמת לה לתחושת כבדות הכופה עליה לשבת, לנוח ולהירגע מהקצב המהיר של היום.

לאחר שהבינה המונחה כי בעצם כוונתה החיובית באכילת היתר היא לאפשר לעצמה מנוחה ורגיעה, היתה מסוגלת לנסח עם עצמה "חוזה" חדש, שבו הגדירה את סדרת פעולותיה במהלך הערב.

החוזה בוצע מתוך הבטחה לעצמה שכל יום בשעה 21:30 תרשה לעצמה להפסיק את הפעילות שהיא "חייבת" לעשות, ותרשה לעצמה להירגע ולנוח תוך כדי עשיית פעילויות שהיא אוהבת ורוצה לעשות כמו קריאה, צפייה בסרטים, או שיחות טלפוניות עם חברות.

לכתבה הראשונה בנושאNLP ו-הורדת משקל
לכתבה השניה בנושא דימיון מודרך והורדת משקל

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר