חורף רזה – כיצד לעבור את העונה הקרה מבלי לעלות במשקל?

החורף קר, כיף להישאר בבית, להתכסות בשמיכה, לראות סרט טוב ואולי גם להזמין פיצה או לנשנש משהו. אבל אחרי עונה כזו, מה הפלא שעולים במשקל? בעזרת כמה כללים פשוטים אפשר למנוע את השמנת החורף
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 20/12/2018 |
צפיות: 665
דירוג: 5.0 מתוך 5 הצבעות
התקבלו 5 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
אף על פי שישראל לא התברכה בגשמים מרובים, אין זה אומר שהחורף לא הגיע, והדבר מורגש בעיקר בערבים כשהטמפרטורות יורדות, וככל שקר יותר, כך יש צורך גובר לאכול. לא צריך לחכות הרבה זמן לפני שרואים את התוצאות – עלייה ניכרת במשקל. עם זאת, ההשמנה בחודשים הקרים אינה גזרת גורל.

למה משמינים בחורף?

תחילה יש להבין למה דווקא בחורף ישנה הנטייה לעלות במשקל. המטרה הביולוגית של הגוף היא לאגור מזון ושומן, זה המצב משחר האנושות, כאשר האדם הקדמון ליקט מזון ושמר אותו לימים קשים.

מהמאה ה-18, עם המהפכה התעשייתי וההתקדמות הטכנולוגית שהשפיעה גם על תעשיית המזון, השתנו הצרכים של החברה. בציוויליזציה המודרנית האדם אינו נזקק עוד לאותו אורח חיים כבעבר ועל כן הוא אינו נזקק עוד לאותן כמויות של מזון ושל שומן. למרות זאת, הקדמה הביאה עמה שפע של מאכלים מגוונים וזמינים, בעיקר בארצות המערב אך התופעה מתפשטת לכל העולם. השפע הרב מפתה את האנשים לאכול את המזון המעובד בכמויות גדולות, כאלה שאינן מתאימות לצרכים הפיזיולוגיים של האדם, וזו למעשה הסיבה להשמנת יתר.

הנטייה לעלייה במשקל דווקא בחודשי החורף נובעת מהמאפיינים ההישרדותיים הפיזיולוגיים של הגוף, הרי הוא מתוכנן לאגור מזון ושומן לזמנים שבהם קשה להשיג מזון, כמו שהיה בתקופות קדומות יותר, אף על פי שאין זו המציאות כיום. נוסף לזמינות של כל סוגי המזון בכל חודשי השנה, היום האדם נעזר בבגדים ובאמצי חימום כדי לשמור על חום הגוף והוא אינו נזקק עוד למצבורי שומן.

סיבה נוספת להשמנת חורף היא התנאים הסביבתיים. כשקר בחוץ, אנשים נוטים להסתגר בבתים ולרבוץ על הספה מול הטלוויזיה, רביצה כזו מעודדת אכילה, ולרוב לא של סלט חסה אלא של מתוקים, חטיפים או סתם אכילה לא מבוקרת, וזו מובילה לצריכה של קלוריות מיותרות.

אבל אין סיבה להיכנס לדיכאון, בעזרת כמה כללי 'עשה ואל תעשה' אפשר למנוע את השמנת החורף ולשמור על המשקל גם כשקר בחוץ.

רוצים לשמור על המשקל? היכנסו לפורומים:
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנת יתר
פורום השמנה - לחיות בגדול

מה לעשות כדי לשמור על המשקל בחורף?

לשמור על חום גוף – הדבר הראשון שיש לעשות כדי לשמור על משקל יציב הוא להקפיד על חום גוף תקין. כאשר הטמפרטורות יורדות, הגוף מגיב באופן מידי והוא דורש אוכל כדי לספק אנרגיה. יציאה החוצה ביום קר ללא בגדים חמים שווה ליציאה מהים ביום חם – הטמפרטורה של הגוף אינה נשמרת והיא אף עלולה לרדת. נוסף להצטננות ולדלקת ריאות, הירידה של הטמפרטורה מעודדת אכילה ללא הפסקה. על כן, גם כשהולכים לישון יש להקפיד שהחדר יהיה חם דיו ושהשמיכות יהיו עבות מספיק כדי שטמפרטורת הגוף תישמר, כך גם שומרים על הבריאות וגם מונעים התקפי רעב אשר נובעים מתחושת הקור.

לבצע פעילות גופנית – החורף אינו סיבה טובה דיה כדי לא להפעיל את הגוף, ישנן מגוון פעילויות ספורטיביות שאפשר לבצע גם כשקר, ולא חסרים מכוני כושר ובריכות מקורות. כמו כן, החורף בישראל מותיר מספיק ימים נאים שאפשר לנצל לאימון בחוץ. רק לא לשכוח להתלבש היטב ולא להחזיר את הקלוריות שאבדו עם ארוחה דשנה מדי.

לאכול הרבה סיבים תזונתיים – סיבים טובים לגוף בכל ימות השנה ולא רק בחורף, אבל בחודשים הקרים לסיבים יש יתרון נוסף, הם מקנים לגוף תחושת שובע וכך המוח מבין שאין צורך במזון נוסף. על כן, מומלץ לשלב את הסיבים בתפריט היום-יומי, בעיקר בחודשי החורף. הסיבים מצויים בקטניות, בשיבולת שועל, בשעועית לבנה ובעוד מאכלים רבים.

לאכול פירות חורף – פירות החורף הם עסיסיים ומתוקים, כך שהם מספקים לגוף את כמות הסוכרים שלהם הוא נזקק. נוסף על כך, פירות, ופירות הדר במיוחד, עשירים בנוגדי חמצון. על כן, הם מהווים חלופה נהדרת למתוקים ולפיצוחים וכדאי לאכול אותם כקינוח בתום הארוחה במקום מתוקי החורף כמו קרמבו וחלווה.

להשתתף בפעילויות חברתיות – אם כבר נמצאים רוב הזמן במקומות סגורים, עדיף לא להיות לבד. אבל אין זה אומר שכל מפגש צריך להיות סביב אוכל, אם בבית, במסעדה או בבית קפה. אפשר לצרף את החברים לפעילות גופנית, לטייל איתם לאורכה ולרוחבה של הארץ או ללכת איתם לסרט או להצגה. כך גם נהנים מזמן איכות עם אנשים שאוהבים וגם שומרים על המשקל.

למאמרים נוספים של ד''ר רזיאל:
מעסיקים תופסים בעלי משקל עודף כמעמסה
עודף המשקל בישראל גדל פי שלושה ב-30 שנה
לילדי מכורים יש סיכוי גבוה יותר להשמנה
סוכרת: ניתוחי הרזייה הם טיפול אפקטיבי
הדבר הבא? קיצור קיבה על ידי רובוט

ממה להימנע כדי למנוע עלייה במשקל?

לא להישאר בבית – במרבית המקומות בישראל, הטמפרטורות אינן יורדות מתחת לאפס כך שאפשר לצאת ולבלות גם מחוץ לבית. אמנם האווירה החורפית מעודדת הסתגרות בבית, אבל כדי למנוע את השמנת החורף אין לוותר על פעילות בחוץ. יש להתלבש חם ולהתגונן מפני הגשם ולשרוף קלוריות בחוץ במקום להעלות אותן בפנים. השהייה בבית, בקרבת המקרר, מגבירה את הסיכויים לאכילה מיותרת ולעלייה במשקל.

לצמצם את הצפייה בטלוויזיה – בחורף ישנה נטייה להישאר בבית, להתעטף בשמיכות ולרבוץ מול הטלוויזיה. אך טלוויזיה אינה נגמרת בצפייה בלבד, אלא היא בדרך כלל מלווה בנשנושים, אלה אומרים קלוריות מיותרות ואלה מובילות להשמנה.

להגביל את מאכלי החורף – המאכלים של החורף הם תמיד שמנים ומשמינים, מהסופגנייה של חנוכה ועד הג'חנון של שבת בבוקר. המאכלים הללו טעימים, מחממים ומשמחי לבב ונפש, אבל גם משמינים. לא צריך להימנע מהם לחלוטין, אלא להגביל את האכילה שלהם, להקפיד על כמויות סבירות ולשלב אותם בצורה נבונה בתפריט.

להגביל מתוקים ופיצוחים – תחושת ה"בא לי משהו מתוק" מעודדת אכילה חזרת רסן של מתוקים. חברות המזון מודעות לעניין ובחורף הן יוצאות עם שלל מבצעים והטבות על מגוון שוקולדים ומתוקים עתירי קלוריות, אך אלה קלוריות ריקות. לעומת המתוקים, לפיצוחים יש ערך תזונתי גבוה, אך כאשר אוכלים הרבה מהם, ערכם הקלורי עולה על ערכם התזונתי.

ללכת לישון מוקדם – האדם טרם המהפכה התעשייתית הקיץ עם הזריחה והלך לישון עם השקיעה. בחודשי החורף, שבהם הימים יותר קצרים, האדם ישן יותר שעות. היום, בזכות החשמל ואמצעי התאורה, האדם ער ופעיל במשך רוב שעות היום. אין זה אומר שיש ללכת לישון ב-4 וחצי אחר הצהריים, כאשר השמש שוקעת, אך כן מומלץ לקצר את היום וללכת לישון מוקדם יותר, כך אפשר למנוע את הארוחה הלילית ולקום רעננים ונמרצים מספיק בבוקר הבא.

מי שמקפיד על כל הכללים האלה, מובטחת לו עונה קרה אך לא משמינה ושמירה על הגזרה עד חודשי האביב.

ד"ר אסנת רזיאל – כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב-תחומי בהשמנה והמנהלת הרפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה

אולי יעניין אותך גם

מחקר חדש קובע: אמהות הסובלות ממשקל עודף יולידו תינוקות שמנים
ד"ר אסנת רזיאל
| 21/01/2020 |
צפיות: 370
מחקר מאוניברסיטת וושינגטון טוען שהשמנה עוברת מדור לדור. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לנו מהי השמנה בין דורית, ומציגה את סקירת המחקר שטוענת: הבעיה מתחילה עוד לפני ההיריון.
קרא עוד
פחמימות או שומנים?
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/12/2019 |
צפיות: 1,209
היום כולם רוצים לדעת: מה יותר גרוע, פחמימות או שומנים? ד"ר אסנת רזיאל עוזרת לנו לעשות סדר ומסבירה מה כל אחד מהרכיבים תורם לדיאטה שלנו או גורע ממנה. מתכננים להוריד במשקל בקרוב? כדאי שתדעו מה קורה מאחורי הקלעים
קרא עוד
חמישה טיפים למניעת השמנה בחורף
ד"ר אסנת רזיאל
| 11/12/2019 |
צפיות: 2,852
השמנה בחורף אינה קלישאה. מבחינה פיזיולוגית, אנו מתקשים לצרוך תזונה נכונה בעונת החורף, ולכן קשה לנו לשמור על המשקל. מה עושים למניעת השמנה בחורף? לפניכם 5 טיפים מנצחים.
קרא עוד
ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 6,037
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 3,639
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,352
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 1,074
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,335
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,539
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 1,013
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד