השמנת יתר לא נגרמת רק מאוכל

חשבתם שרק אוכל גורם השמנת יתר? טעות! מחקר שנערך לאחרונה מצא כי גם שינה מועטה, צריכת סידן נמוכה ועוד גורמים השמנת יתר. מעתה, כאשר אתם מתכננים דיאטה התייחסו גם לגורמים אלו.
 מיכל גילאון
| 21/02/2010 |
צפיות: 5,952
השמנת יתר הפכה למגיפה עולמית בשנים האחרונות בשל שינויים באורחות החיים, בתזונה הבסיסית ובהרגלי הכושר של אוכלוסיית העולם המערבי. התפיסה המרכזית היא שאכילה מרובה ואכילת מזונות משמינים הן הגורמות השמנת יתר.

ההסבר הפשוט ביותר הקיים כיום לעלייה במשקל הוא חוסר איזון אנרגטי, כלומר צריכה קלורית עודפת ומיעוט פעילות גופנית. בצורה זו, הקלוריות העודפות שלא נחוצות לפעילות השוטפת של הגוף נאגרות בצורת שומן וכך במשך הזמן הקילוגרמים מצטברים ואנשים משמינים. עם זאת, בשנים האחרונות, מדענים מרחבי העולם מערערים על התפיסה המסורתית הזאת ומחפשים גורמים נוספים להשמנה, במטרה למנוע את המשך התפשטות מגיפת השמנת יתר.

למידע נוסף בנושא השמנת יתר ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים

קבוצת חוקרים מקנדה מצאו לאחרונה מספר גורמים שמנבאים עלייה במשקל, גורמים ללא ערך קלורי בפני עצמם. המטרה הייתה למצוא גורמים אחרים בתחומי החיים אשר מנבאים השמנת יתר שאינם מאכלים עתירי קלוריות. במחקר הקנדי הנקרא Quebec Family Study נבדקו גורמי הסיכון לעודף משקל והשמנת יתר בקרב משתתפים בגילאי 64-18 שנים. הממצאים העידו על שלושה גורמים מרכזיים להשמנה אשר משותפים לגברים ונשים כאחד:

1. שינה מועטה
2. צריכת סידן נמוכה
3. חוסר שליטה באכילה

שינה מועטה


חוסר שינה מוביל לעייפות במשך היום ופוגע ביכולת לתפקד בעבודה ובלימודים. מעבר לזה, הוא משפיע על היכולת לרדת במשקל. במחקרים נמצא כי חוסר בשינה מוביל לשינוי ברמות ההורמונים שגורמים להגברת תחושת הרעב: ירידה ברמות של ההורמון לפטין (הגורם לשובע) ועלייה ברמות של ההורמון גרלין (הגורם לתחושת רעב). שינה תקינה לבדה אינה יכולה להוות דיאטת הרזייה, אולם היא יכולה לסייע להשלת משקל עודף בשילוב עם דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית.

צריכת סידן נמוכה


החוקרים מציינים כי ממחקרים מהעשור האחרון עולה כי לצריכת מוצרי חלב עשירים בסידן יש תפקיד בשמירה על משקל בריא או מניעת עלייה במשקל, וכי צריכה גבוהה של מוצרי חלב קשורה באחוזי שומן נמוכים יותר בגוף. אחת ההשערות היא כי השילוב הייחודי של הסידן עם רכיבי התזונה הנוספים המצויים בחלב, גורם להאצה במטבוליזם ומשפר את יכולת הגוף לשרוף שומנים. לדברי החוקרים, חשוב לעודד צריכה מתאימה של סידן ע"י אכילת מוצרי חלב, בעיקר מוצרי חלב דלי שומן. אכילה של לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום כחלק מתזונה מאוזנת מומלצת לשמירה על המשקל, לבריאות הכללית ולבריאות העצם.

למאמרים נוספים בנושא השמנת יתר, תזונה ועוד:
עודף משקל: תבינו שזה לא בהכרח רע
תזונת חורף: המדריך לביצוע דיאטה בחורף
תתפלאו, הרזיה היא לא רק ירידה במשקל
תבלינים: שימוש נכון מונע בעיות בריאות
חלב כבשים: סידן וערכים תזונתיים אחרים

חוסר שליטה באכילה


אכילה רגשית המושפעת ממחשבות או רגשות (בעקבות מתח או לחץ, ריב עם הבוס או אדם קרוב וכד') גורמת לרוב לצריכה עודפת של קלוריות. במצבים כאלה מעדיפים בדרך כלל מזונות עתירי שומנים ו/או סוכרים, לכן ריבוי אירועים מסוג זה או חוסר שליטה קבוע יכולים לתרום להשמנת יתר במשך הזמן.

למעשה, על פי ממצאי המחקר לסובלים מתופעות אלו יש סיכוי גדול יותר לעלות במשקל ולהפוך לשמנים במשך השנים. אם כן, תוצאות המחקר מצביעות על כך שקיימות התנהגויות שמקדמות השמנת יתר, גם אם אין להם ערך קלורי בפני עצמן, ויש להתייחס גם אליהן במניעה על מנת למנוע השמנה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד
  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    פסיכיאטר קליני מומחה נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 362
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 863
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,038
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,825
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,233
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 630
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 698
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 857
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד