חלב כבשים: סידן וערכים תזונתיים אחרים

כמעט כל התזונאים ממליצים על צריכת מוצרי חלב כחלק מתזונה נכונה. אך במקרים רבים, כגון אלרגיה לחלב או ללקטוז, מומלץ לצרוך חלב כבשים, המכיל ערכים תזונתיים רבים אך אינו מכיל חלבונים דומים לאלו שבחלב פרה. על חלב כבשים וערכים תזונתיים.
מאת שרית עטיה
| 18/10/2009 |
צפיות: 12,706
הנחיות תזונתיות שונות מתייחסות אל מוצרי חלב כאל נכס תזונתי אשר ביכולתו לשפר ולשדרג את כלל התזונה של האדם ולסייע במניעת מחלות שונות. מוצרי חלב מספקים לא רק סידן, אלא רכיבים תזונתיים נוספים וחשובים ביותר, כגון חלבון, ויטמינים מקבוצות A, B ו-D, אשלגן, מגנזיום ועוד.

מחקרים רבים מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב להפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות כמו אוסטאופורוזיס, יתר לחץ דם, אבנים בכליות, סרטן המעי הגס והשמנת יתר ולכן מומלץ לצרוך שלוש מנות חלב ליום לפחות, או שווה ערך מקבוצת החלב, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה.

רוב מוצרי החלב שאנו צורכים עשויים מחלב פרה, אולם קיימים עוד סוגים של חלב כמו חלב כבשים וחלב עזים. המגמה היום בתזונה נכונה היא הגיוון, ומדוע שלא לגוון גם כשזה נוגע לחלב? רוקפור, פקורינו רומאנו ופטה הן גבינות ידועות ופופולאריות המיוצרות מחלב כבשים בלבד, אך רובנו אינם יודעים דבר על הרכבן התזונתי. לכן, כל הפרטים שכדאי לדעת על חלב כבשים.

למידע נוסף בנושאים חלב כבשים, תזונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ספורט
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות

חלב כבשים: זו לא הכמות, זו האיכות


כבשים לא מייצרות כל כך הרבה חלב (בממוצע ליטר אחד ביום), אולם בכמות הקטנה של חלב הכבשים יש תכולה גבוהה של רכיבים תזונתיים חיוניים. זו גם הסיבה לכך שחלב כבשים סמיך יותר - כמות המוצקים שבו גבוהה יותר. חלב כבשים עשיר בחלבון, שומן, סידן, אבץ וויטמינים מקבוצה B לעומת חלב פרה וחלב עזים. קיימים לפחות 24 זנים ידועים של כבשים מייצרות חלב, בעיקר באגן הים-התיכון, כשלכל זן גנטיקה שונה המשפיעה על תנובת החלב ותכולתו. גם הצמחים שהכבשה אוכלת ועונות השנה משפיעים על הרכב החלב ועל הטעם שלו.

חלב כבשים: הערכים התזונתיים



סידן
חלב כבשים מכיל יותר סידן ומינרלים חשובים אחרים, כגון אבץ, בהשוואה לחלב פרה וחלב עזים. חשוב לדעת כי סידן ממקור חלבי נספג טוב יותר בגוף וכי נוכחות הלקטוז וויטמין D בחלב מגבירה עוד יותר את ספיגת הסידן. חלב כבשים מתאפיין ברמה גבוהה של סידן (250- 150 מ"ג ל- 100 מ"ל לעומת 100 מ"ג סידן ל- 100 מ"ל בחלב פרה).

סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות ולמניעת אוסטאופורוזיס. הגוף לא יודע לייצר אותו בעצמו ולכן אספקה קבועה שלו מהמזון היא חשובה תמיד. גיל הגדילה הוא הבסיס בו נבנות העצמות שישמשו את הגוף לאורך כל החיים, לכן שנות הילדות וההתבגרות הינן חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבנות עצמות בריאות יותר וחזקות יותר. כשנסגר חלון ההזדמנויות בסוף הגדילה, כל שנותר הוא לשמור על מה שהשגנו ולכן צריכת סידן חשובה גם בבגרות.

ויטמינים
בנוסף, חלב כבשים מכיל ויטמינים מקבוצה B (כולל ויטמין B12), ויטמין A ,ויטמין D וויטמין E - כולם חיוניים לגוף וכולם מצויים בכמות גבוהה יותר לעומת חלב פרה.

שומן
כמות השומן בחלב כבשים גדולה פי שניים מחלב פרה (שבעה גרם לעומת 3.5 גרם ל-100 מ"ל חלב בהתאמה). אך לפני שנבהלים מתכולת השומן, חשוב לדעת כי בתוך השומן נמצאים הויטמינים המסיסים בשומן - A,D, ו-E. חלב כבשים מכיל כמות רבה יותר של ויטמינים אלה לעומת חלב פרה ויש בו יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות שרשרת, שככל הנראה עוזרות בספיגת הלקטוז וכך הוא מהווה יתרון לאנשים עם אי סבילות ללקטוז.

חלבונים
חלב כבשים מכיל כמות גבוהה יותר של חלבון לעומת חלב הפרה (שישה גרם לעומת שלושה גרם ל-100 מ"ל בהתאמה) והערך הביולוגי של חלב הכבשים הוא גבוה. חלב כבשים מכיל פי שלושה יותר חלבוני מי גבינה לעומת חלב פרה או חלב עזים. חלבונים אלה קלים יותר לעיכול ויש להם יתרונות גם למתאמנים בפעילות גופנית (הם בדרך כלל לא נמצאים בגבינות, אלא בחלב המלא).

אלרגיה לחלב, אי סבילות ללקטוז - ההבדלים

אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז הן שתי תופעות שונות מהותית זו מזו ולכל אחת מהן סיבות, שכיחוּת ומאפיינים אחרים. האבחנה בין שתי התופעות הכרחית לצורך טיפול תזונתי מתאים. חלב כבשים עשוי לעזור לאנשים הסובלים מבעיות אלה.

אלרגיה לחלב
אלרגיה לחלבון חלב היא תגובה חיסונית לאחד או יותר מחלבוני החלב. היא מופיעה אצל 5%-2% מהילדים בשנות הינקות והילדות המוקדמות ואצל רובם חולפת עד גיל חמש שנים. הטיפול כולל הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב פרה, אולם ישנם אנשים שכן יכולים לצרוך חלב כבשים, מכיוון שהחלבונים העיקריים שבו מעט שונים מאלה שבחלב פרה.

חשוב לדעת כי יש אנשים האלרגיים לכל סוגי החלב (כלומר, יש אלרגיים לחלב פרה שאלרגיים גם לחלב כבשים בגלל הדמיון בין החלבונים) ועל כן יש לנהוג בזהירות ומומלץ להתייעץ על כך עם הרופא.

למאמרים נוספים בנושא חלב, מוצרי חלב ועוד:
אלרגיים לחלב? לכו על קממבר
מוצרי חלב, יתרונות וחסרונות
בלי מוצרי חלב: כל הדרכים להשיג סידן
מחקר: סרטן המעי הגס נגרם מחלב
מחקר חדש: חלב ומוצריו מונעים מחלות לב

אי סבילות ללקטוז
אי סבילות ללקטוז, המכונה לעתים רגישות ללקטוז, אינה אלרגיה למוצרי חלב! אי סבילות ללקטוז היא חוסר היכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז, כתוצאה ממחסור באנזים "לקטאז" המפרק את סוכר החלב (הלקטוז). כאשר הלקטוז אינו מתפרק במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ועלול לגרום בו לתסמינים כמו התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשול. תסמינים אלה נוצרים במערכת העיכול בלבד ולא מערבים תגובה חיסונית.

רוב האנשים עם חסר בלקטאז חווים את התחלת התסמינים בסוף גיל ההתבגרות. ההנחיות התזונתיות החדשות ממליצות לצרוך שלוש מנות חלב ליום לפחות, או שווה ערך מקבוצת החלב, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה. ההנחיות האלה רואות דווקא במוצרי חלב תחליף עיקרי לסובלים מאי סבילות ללקטוז.

ההמלצות לאנשים עם אי סבילות ללקטוז הן לבחור מתוך קבוצת החלב ומוצריו את המוצרים המתאימים להם, או לחלופין להשתמש באנזים לקטאז לפני האכילה, אך לא לוותר על קבוצת מוצרי החלב בתפריט בריא ומאוזן. אנשים עם אי סבילות ללקטוז יכולים לצרוך בדרך כלל חלב דל או נטול לקטוז בארוחה, או כמויות קטנות של לקטוז, המצויות ביוגורט וגבינות קשות יחד עם מזונות נוספים.

כמות הלקטוז בחלב כבשים, עזים ופרה דומה מאוד (4.8%, 4.1% ו- 4.5% בהתאמה). אולם, כמו בכל גבינה, ככל שהיא מיושנת יותר כך כמות הלקטוז שבה נמוכה יותר. לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז כדאי לנסות חלב כבשים ומוצריו. תכולת הלקטוז נמוכה בגבינות קשות וביוגורט כבשים, שמכיל גם חיידקים פרוביוטיים שעוזרים בפירוק הלקטוז. יש הוכחות לכך שהלקטוז בחלב כבשים נסבל יותר לעומת חלב אחר ולכן שווה לנסות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 305
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 820
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,028
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,814
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,232
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 626
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 695
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 853
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד