קורקינט חשמלי: הסכנות שבלנסוע בלי ביטוח

קורקינט חשמלי, סגווי וכדומה הם כלי רכב ירוקים, זריזים, ללא הוצאות ביטוח ודלק, בלי בעיות חניה ולא פחות חשוב - מגניבים. אבל מה קורה עם נהג קורקינט חשמלי נפגע בתאונה? יש מי שיפצה אותו? התשובה לא חד משמעית
עו``ד בועז אלקלעי
| 05/08/2009 |
צפיות: 13,071
בשנתיים האחרונות קיים שימוש הולך וגובר בכלי רכב חשמליים עירוניים, מסוג קורקינט חשמלי, סגווי כו'. מי מאיתנו לא חלם על הקטנת תקציב הדלק החודשי, הפחתת סעיף הביטוח, חיסכון בשעות הפקקים, כמו גם מציאת פתרון מושלם לבעיות החניה. ע"י מכירת הרכב ומעבר לשימוש בכלי "ירוק", איכותי וזריז ניתן להשיג זאת.

כאמור, היום קיימות מספר אלטרנטיבות לניידות עירונית, כדוגמת קורקינט חשמלי מסוג טרקר (Trekker), סגווי (Segway) ועוד, המספקות מענה תחבורתי טוב, יעיל וזול לחיים העירוניים. מצד אחד, הרכבים הללו מהירים, קומפקטיים ויכולים להגיע מנקודה לנקודה בתוך העיר במהירות רבה, אך מצד שני, רכבים אלה חשופים יותר לפגיעות והנוהגים עליהם יכולים למצוא עצמם ניזוקים בגופם, כתוצאה מנפילות, התנגשויות ואף למצוא עצמם מעורבים בתאונות עם כלי רכב אחרים הנעים בכביש.

במסגרת כתבה זו נעסוק בשתי שאלות עיקריות. האחת, האם קורקינט חשמלי וכדומה הינם בבחינת "כלי רכב" כמשמעו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה -1975 (בקיצור, "חוק הפיצויים"). השנייה, נוגעת לסיכונים שבנסיעה ללא ביטוח חובה.

לשאלות בנושא תאונות קורקינט חשמלי, נזקי גוף ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ביטוח בריאות, ביטוח סיעודי
פורום זכויות רפואיות
פורום עזרה ראשונה, החייאה
פורום כאב
פורום נכויות, מחלות כרוניות

בשנת 1975 נחקק "חוק הפיצויים". חוק זה, הינו חוק סוציאלי שמטרתו לפצות כל מי שנפגע כתוצאה מתאונת דרכים שהיה מעורב בה רכב מנועי. לצורך כך נקבע עיקרון של "היעדר האשמה" - לפיו כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לפיצוי, ואין זה משנה אם היה אשם בתאונה או לא.

התנאי לקבלת הפיצוי לפי החוק הוא קיומו של ביטוח חובה בר תוקף לרכב בו נפגע הנהג או הנוסע (הולך רגל זכאי לפיצוי מחברת הביטוח של הרכב הפוגע). פקודת הרכב המנועי קובעת כי "לא ישתמש אדם - ולא יגרום ולא יניח שאדם אחר ישתמש - ברכב מנועי, אלא אם יש על שימושו שלו או של האדם האחר באותו רכב פוליסה בת-תוקף לפי דרישותיה של פקודה זו".

כלומר, כל כלי רכב העונה להגדרת רכב מנועי, כפוף לפקודת הרכב המנועי, דבר שמחייב את בעל הרכב לרכוש ביטוח חובה בתוקף. חשיבותו של דיון זה טמונה בפיצוי, או יותר נכון בהיעדר הפיצוי, לבני אדם שיפגעו בעודם נוסעים ברכבים חשמליים מסוג קורקינט חשמלי, אם יוכרו "כרכב מנועי" עפ"י חוק הפיצויים, ללא ביטוח חובה.

רכב מנועי


סעיף 1 לחוק מגדיר "תאונת דרכים" כמאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה. ישנם שבעה תנאים על מנת שמאורע יכנס בגדר ההגדרה "תאונת דרכים": 1. מאורע שבו 2. נגרם לאדם, 3. נזק גוף, 4. עקב, 5. שימוש, 6. ברכב מנועי, 7. למטרות תחבורה.

השאלה הרלבנטית טמונה בתנאי השישי ובשאלה האם כלים עירוניים אלה הינם "רכב מנועי", כהגדרתו בחוק, שכן אם כך פני הדברים הרי שנפגע פוטנציאלי יהיה חייב בביטוח חובה בכדי לקבל פיצוי. סעיף 1 לחוק מגדיר "רכב מנועי" או "רכב" כ"רכב הנע בכוח מיכני על פני הקרקע ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית, לרבות רכבת, טרקטור, מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מיכני בכביש ורכב נגרר או נתמך על ידי רכב מנועי, ולמעט כסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות".

בתי המשפט טרם נדרשו להכריע בעניין זה, אך קיימות פסיקות הנוגעות לרכבים דומים כדוגמת קורקינט המונע ע"י מנוע בנזין, שהוכר כרכב מנועי לכל דבר, וכן לגבי רכבי קלנועית, לגביו קיימים פסקי דין סותרים.

כמו כן, ביום 11.7.2004 התקין שר התחבורה את צו התעבורה (פטור קורקינט חשמלי מהוראות הפקודה), התשס"ד – 2004. על פי צו זה, "קורקינט חשמלי" הינו רכב בעל שני גלגלים המורכבים בזה אחר זה, המונע במנוע חשמלי, שהספקו אינו עולה על 100 וואט, משקלו העצמי אינו עולה על 12 קילוגרם ומהירות נסיעתו אינה עולה על 12 קמ"ש. קורקינט שכזה פטור מהוראות הפקודה.

יש מי שיראה בשימוש בכלי רכב הללו משום שימוש לצורכי שעשוע, אך כמו שנסיעה במכונית מירוץ לשם הנאה ושעשוע לא תשלול ממכונית המירוץ את היותה "רכב מנועי" ולא תהפוך אותה ל"צעצוע", כך לא נראה כי בית המשפט ישלול את היותם של כלי רכב הללו "רכב מנועי" רק בשל כך שהמשתמש בו עושה בו שימוש גם לשם שעשוע.

על כן אין לי כל ספק כי כלים עירוניים מסוימים יכול ויוכרו ע"י בית המשפט כרכב מנועי עפ"י חוק הפיצויים. "צעצועים" אלה הינם רכבים לכל דבר המסוגלים להגיע למהירויות גבוהות מאילו שנקבעו בצו, משקלם עולה על 12 ק"ג ועיקר ייעודם הוא לשמש לתחבורה.

סיכונים שבנסיעה ללא ביטוח חובה


הנסיעה על כלי רכב חשמליים מהירים יכולה להיות מלווה בלא מעט סיכונים, כפי שפורט לעיל. מצד אחד קיימת חובה לנהוג עם קסדה גם בנסיעה על רכבים חשמליים, אך מצד שני אין אכיפה מתאימה ואנו יכולים לחזות באנשים הנוהגים בכלים מסוג קורקינט חשמלי, ללא קסדה ואמצעי בטיחות מתאימים.

התנועה של רכב חשמלי מוגבלת לנסיעה על מדרכות ושבילים, אך גם בכביש כאשר תנאי הדרך במדרכה לא יאפשרו תנועה בטוחה. אדם שנפגע בתאונת הדרכים זכאי לפיצוי מחברת הביטוח, שביטחה את הרכב בו נהג או נסע, ללא כל רלבנטיות לשאלת האשם.

עפ"י הוראת סעיף 7 לחוק הפיצויים, הרי שמי שנוהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו או מי שנוהג ברכב ללא ביטוח חובה – לא יהיה זכאי לפיצוי. לצורך הדוגמא מה יקרה אם נהג בקורקינט חשמלי יפגע ע"י רכב חולף שעה שינסה לחצות מעבר חציה על גבי הקורקינט החשמלי, האם הוא ייחשב כ"הולך רגל" או כ"נהג" ברכב מנועי? למחוקק ולבית המשפט הפתרונים...

למאמרים נוספים בנושא ביטוח וכדומה:
מה עושים במקרה של תאונת דרכים?
צעדים ראשונים בתביעות ביטוח
השיטות של חברות הביטוח לדחות תביעות
איך לא להיכנע לחברת הביטוח
כך תשיגו פיצויים לאחר תאונת דרכים

אם הקורקינט החשמלי אינו "רכב מנועי" כמשמעותו בחוק, כי אז יהיו אחראים הנהג וחברת הביטוח של הרכב הפוגע. אם, הקורקינט החשמלי יוכר כ"רכב מנועי" כמשמעותו בחוק כי אז, על הנהג לפנות למבטחת הקורקינט, שכאמור אינה קיימת. לכן, חשוב להדגיש ולהבהיר כי אדם שנוסע בקורקינט חשמלי שעונה על הגדרות בחוק הפיצויים, ללא ביטוח, יכול למצוא עצמו במצב משפטי, שבו למרות פגיעה קשה שנגרמה לו, הוא לא יקבל כל פיצוי מאף גורם.

עוד חשוב לציין כי אין בעובדה שלרכב החשמלי אין ביטוח כדי לשלול מהנהג או הנוסע על גבי רכב זה פיצוי כנגד צד שלישי, עפ"י דיני הנזיקין הרגילים, אך במצב שכזה יש לבדוק את שאלת האחריות והאשם של כל צד לתאונת הדרכים.

קיימים ביטוחים שונים כדוגמת ביטוח תאונות אישיות או ביטוחי נכות היכולים לספק מענה חלקי, אם וככל שאדם נפגע על גבי קורקינט חשמלי וכדומה. אני ממליץ לבדוק את הכדאיות שברכישת ביטוח שכזה במיוחד לאנשים אשר עושים שימוש תדיר ברכבים כגון קורקינט חשמלי לצורכי תחבורה.

* לאתר עו"ד אלקלעי בנושא תביעות נזיקין, רשלנות רפואית ותאונות לחץ כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר