פעילות גופנית לחולי סוכרת: המלצות

דרך מצוינת להתמודד עם מחלת סוכרת היא פעילות גופנית. יחד עם זאת, חולה סוכרת צריך לברר איזו פעילות גופנית כדאי לו לעשות, האם היא לא פוגעת ברמות הסוכר ומה לעשות אם הוא משתמש במשאבת אינסולין?
מאת יאיר פינקו
| 05/07/2009 |
צפיות: 7,933
אחת מהדרכים הנהדרות והבריאות להתמודד עם איזון מחלת הסוכרת אצל ילדים ומבוגרים חולי סוכרת היא פעילות גופנית. השילוב של פעילות גופנית יום-יומית, תזונה מבוקרת, בדיקות סוכר בגלוקומטר בשילוב עם קריאת סוכר רציפה ומינון אינסולין מתאים, הכרחי לאיזון ולשמירה על רמת סוכר תקינה.

פעילות גופנית היא כל פעולה אשר גורמת לגוף מאמץ כלשהו (מעל לרמת המאמץ שמשקיע הגוף בזמן מנוחה). כדי להגיע לכך, יש להשתמש בתנועה - עלינו לגרום לגוף לנוע למשך פרק זמן מסוים. ישנם סוגים רבים של תנועה ופעילות גופנית. ניתן למיין אותם על פי משך הפעילות (קצרה, בינונית, או ארוכה), על פי דרגת הקושי (פעילות קלה, בינונית, קשה או קשה מאוד) או כמובן על פי סוג התנועה וצורת הפעילות (ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה, כפיפות בטן, קפיצה בחבל, משחקי כדור וכו').

למידע נוסף על סוכרת, פעילות גופנית ועוד:
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה
פורום סוכרת נעורים, סוכרת ילדים
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום תזונת ספורט

כאשר חולי סוכרת עוסקים בפעילות גופנית כלשהיא, יש להתייחס לכל הגורמים שהוזכרו לעיל ובנוסף לבחון את סוג התנועה או צורת הפעילות הגופנית המועדפת. כדאי לבחור בצורת פעילות שתהיה מהנה, מעניינת וזמינה שניתן לבצע אותה ללא הכנות מוקדמות רבות או בהשקעה של כסף רב.

חולה סוכרת יכול ואף צריך לבצע כל סוג של פעילות גופנית שהוא רוצה ולא לתת לסוכרת לפגוע באיכות החיים שלו. כמובן שיש ללמוד היטב את אופי הפעילות ואת תגובת הגוף וסוכר הדם לפעילות זו. כאשר נוהגים באחריות ובזהירות השמיים הם הגבול.

פעילות גופנית לחולי סוכרת עם משאבת אינסולין
משאבת אינסולין הינה המצאה חדשה יחסית עבור חולי סוכרת. בדרך כלל, חולי סוכרת צריכים להזריק לעצמם כמה פעמים ביום את ההורמון אינסולין לגופם כדי לאפשר את ספיגת הסוכר מהדם אל התאים השונים בגוף. הזריקות הללו כואבות, מפריעות לאורח החיים וגורמות למורת רוח אצל חולי סוכרת רבים.

משאבת אינסולין פותרת את בעיית הזרקות האינסולין הרבות. צינורית דקה ודמוית צינורית אינפוזיה, מחוברת לגוף האדם בחיבור תת-עורי מצד אחד ולמשאבה קטנה מצדה השני, המכילה מחסנית אינסולין. בצורה זו, במקום להזריק לעצמו אינסולין כל כמה שעות, חולה הסוכרת נהנה מכך שהמשאבה מחדירה לגוף אינסולין כאשר יש צורך בכך ועם שליטה מלאה על כמות האינסולין הנדרשת באותו הרגע.

במהלך פעילות גופנית לחולי סוכרת עם משאבת אינסולין, ניתן לנקוט במספר שיטות על מנת לשמור על האיזון :

1. פעילות גופנית ללא שינוי במשאבה. לבצע את הפעילות ללא כל שינוי בפעילות המשאבה או מינוני האינסולין ולצרוך תוספת פחמימות מתאימה.

2. לתת מינון בולוס קטן יותר לפני הפעילות. אפשרות זו מתאימה לחולים שאינם מכירים את כל אפשרויות הפעולה של המשאבה אך מסוגלים לחשב את כמות האינסולין שעליהם להזריק בכדי למנוע מערכי הסוכר בדם לצנוח בעת הפעילות הגופנית.

3. מינוני באזל נמוכים. להוריד את מינוני הבאזל במשך הפעילות בהתאם למשך הפעילות, לדרגת הקושי ולרמות הסוכר ההתחלתיות. אפשרות זו מתאימה למי שמכיר את תכונות הבאזל הזמני של המשאבה ויכול לשנות את מינוני הבאזל לזמן קצר ובעיקר למי שמתאמן באופן סדיר בחוג או בקבוצת ספורט.

למאמרים נוספים על סוכרת, פעילות גופנית ועוד:
תזונה נכונה לחולי סוכרת סוג 2
פעילות גופנית: כך מונעים היום סוכרת
פעילות גופנית: תקשיבו לגוף, לא למד דופק
נמצאה תרופה חדשה לחולי סוכרת
פעילות גופנית לחולי דלקת מפרקים שגרונית

4. להתנתק מן המשאבה למשך הפעילות. אפשרות זו מתאימה במיוחד לפעילויות גופניות המערבות מגע גופני או חשיפה למים (משחקי כדור, אומנויות לחימה, התעמלות ספורטיבית, שחיה, גלישה וכו'). חשוב לזכור כי אסור להיות מנותק מהמשאבה לזמן ארוך יותר משעתיים. ללא המשאבה, אספקת האינסולין לגוף נפסקת, כיוון שהאינסולין שנמצא במשאבה הינו אינסולין מהיר שמפסיק את פעולתו לאחר כשעתיים. במקרה ומחליטים על שיטת פעולה זו יש להתייעץ עם צוות מרפאת הסוכרת לפני שמנסים זאת לראשונה.

לסיכום: חשוב מאוד שילדים חולי סוכרת סוג 1 ימשיכו לחיות את חייהם ככל הילדים האחרים ולא יתנו לסוכרת למנוע מהם להשתתף בפעילויות ספורט. חשוב מאוד להתייעץ עם צוות המרפאה בכל הקשור לשינוי מינוני האינסולין ותוספת הפחמימות. ולא פחות חשוב לצאת ולהשתתף בענפי הספורט המעניינים ומושכים אתכם, להתאמן ברצינות ולהצליח.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד
  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

שחייה: הפעילות האולטימטיבית לימי הקיץ הקרבים
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/05/2019 |
צפיות: 1,100
שחייה היא ללא כל ספק הפעילות הספורטיבית המושלמת לימי הקיץ. מתי הכי מומלץ להגיע לבריכה? באיזה בגד ים יש לבחור? הגיע הזמן לקפוץ אל המים ולחתור אל המטרה
קרא עוד
הליכה אחורה: יתרונות לגוף ולמוח
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 26/10/2017 |
צפיות: 2,773
הליכה אחורה היא טכניקת הליכה אשר נוסף לחיזוק שרירים שבדרך כלל לא שמים עליהם דגש, היא משפרת את היציבה ומאתגרת את היכולת המנטאלית והקוגניטיבית
קרא עוד
אפליקציות ספורט מומלצות לאייפון ולאנדרואיד: כל מה שצריך לדעת
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 29/02/2016 |
צפיות: 19,048
רוצים בטן שטוחה מבלי לצאת מהבית? חושבים להתחיל לרוץ עם ליווי של מאמן אישי באוזניות? לפניכם מבחר אפליקציות ספורט המעודדות את המשתמשים לשמור על גוף חזק ובריא דרך האייפון והאנדרואיד
קרא עוד
כך תבחרו פעילות גופנית המתאימה לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 27/08/2014 |
צפיות: 29,443
התמדה בפעילות כושר גופני מפעילה מעגל חיובי - בזכותה אנו הופכים לנמרצים יותר ויש לנו אנרגיה רבה יותר לבצע עוד פעילות כושר גופני. ואולם, על מנת שנוכל להתמיד במשימה, חשוב לדעת לבחור את הפעילות המתאימה
קרא עוד
נפש בריאה בגוף בריא
מאת גלית פרי
| 20/08/2014 |
צפיות: 39,678
כולנו יודעים כי לפעילות גופנית יש השפעות מטיבות רבות על גופנו. יחד עם זאת צריך לזכור כי לפעילות גופנית יש השפעה מיטיבה גם על הנפש. על ההשפעות החיוביות של פעילות גופנית על מצבנו הנפשי בכתבה הבאה
קרא עוד
10 יתרונות של כושר גופני
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 06/08/2014 |
צפיות: 45,366
כושר גופני עושה עושה טוב לגוף ולנפש, את זה כולנו יודעים. בכתבה הבאה הבאנו לכם עשר יתרונות של כושר גופני, פעילות ספורטיבית וכל מה שלא כולל ישיבה על הספה מול הטלוויזיה
קרא עוד
עושים שרירים - 5 מיתוסים על שרירים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 30/07/2014 |
צפיות: 37,969
פיתוח שרירים ועיצוב הגוף הם מסוגי הפעילות הגופנית הפופולריים ביותר כיום, אם בחדרי הכושר, על חוף הים, ביחידים או בקבוצות. האם שרירים יכולים להפוך לשומנים? האם מתיחות מונעות פציעות? לפניכם מספר מיתוסים על שרירים
קרא עוד
מיצאו איזה אימון אירובי הכי מתאים לכם
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 23/07/2014 |
צפיות: 37,676
אימון אירובי הינו דרך טובה לשרוף שומנים, לשמור על בריאות ולבנות חוזק גופני פנימי. אבל, עם מגוון סוגי אימון אירובי הקיימים כיום, איך תדעו איזה מבין הסוגים הכי מתאים לכם? הכתבה הבאה תעשה לכם קצת סדר
קרא עוד
מתיחות בוקר לימים מתוחים
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 16/07/2014 |
צפיות: 37,319
הימים מתוחים והכושר הגופני מעט נזנח. כדי להקל על המתח הנפשי ועל השרירים שלנו כדאי להתחיל את הבוקר עם מתיחות. מתיחות בוקר יסייעו לכם להיות ערניים יותר במהלך הבוקר ובשאר היום, יעזרו לחילוף החומרים של הגוף ויזרימו חמצן למוח
קרא עוד
פעילות גופנית בשירות האוטיזם
מאת אורנה הראל
| 09/07/2014 |
צפיות: 37,343
ילדים אוטיסטים מתקשים לרוב לתקר עם העולם סביבם. נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית יחידנית וקבוצתית מתאימה יכולה לסייע לילד האוטיסט בפיתוח כישוריו החברתיים
קרא עוד