פעילות גופנית להפחתת אחוזי שומן בגוף

רצים, קופצים, מזיעים ועדיין לא מצליחים להוריד את אחוזי השומן? עצרו לרגע, כנראה שאתם מבצעים פעילות גופנית לא מתאימה. צרור עצות כיצד להתאמן נכון, להפחית אחוזי שומן בגוף ולרדת במשקל
מאת אודי ויטמן
| 12/03/2009 |
צפיות: 17,448
מטרת רוב העוסקים בפעילות גופנית איננה אימון לקראת תחרות בספורט או ביצוע מקסימאלי של פעילות גופנית מסוימת, אלא שינוי אורח החיים לבריא יותר, חיזוק שרירים, מניעת מחלות עתידיות וירידה במשקל.

הסוגיות הקשורות לפעילויות גופניות שונות מעסיקות את הציבור הרחב, שניזון בדרך כלל ממידע לא מדויק ולעתים גם מבלבל. חלק מהמידע המטעה קשור לדרכים השונות לירידה במשקל ולהפחתה באחוזי השומן בגוף, ולכן מומלץ לבדוק היטב את המקורות לפני שמבצעים פעילות כזו או אחרת.

פעילות גופנית תורמת לירידה באחוז השומן בעיקר בשתי צורות עיקריות:

1. העלאת קצב חילוף החומרים בגוף. יתרונותיה של הפעילות האנארובית הם בשימור ועליית מסת השריר בגוף. עלייה במסת השריר מעלה את קצב חילוף החומרים ובשריפת הקלוריות היומיות.

לשאלות על כושר גופני ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום כושר גופני לנשים
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום כושר קרבי
פורום תזונת ספורט

השרירים הם צרכני האנרגיה הגדולים בגוף, וככל שמסת השריר גדלה כך שריפת האנרגיה גדלה.

ההמלצה היא על פעילות לפיתוח שריר בתוכנית הירידה במשקל, כגון אימון בחדר הכושר. באימון זה אמנם מוציאים פחות קלוריות מאשר בריצה או בהליכה נמרצת, אך שימור מסת השריר ואף בנייתו תביא לקצב חילוף חומרים גבוה יותר.

עלייה במסת השריר אמנם גורעת מהירידה הכללית במשקל, אך מעודדת את השגת המטרה האמיתית שהיא הפחתה במסת השומן העודף.

דיאטה שאינה מלוּוה בפעילות גופנית כנגד התנגדות, כגון חדר כושר, גורמת לירידה במסת השריר ומכאן גם לירידה בקצב חילוף החומרים היומי ולירידה בשריפת הקלוריות היומית.

2. הוצאה אנרגטית (שריפת קלוריות) באמצעות פעילות גופנית אירובית. יתרונה של פעילות אירובית הוא ההוצאה האנרגטית הגדולה שאפשר להפיק בזמן פעילות גופנית. המשוואה פשוטה: ככל שהפעילות נמשכת זמן רב יותר, כך גדלה ההוצאה האנרגטית והגוף ישרוף יותר קלוריות.

בכדי להגיע לכמות הוצאה אנרגטית גבוהה יותר בפרק זמן נתון, על האדם להתאמן בדופק או בעומס מרבי שבו יוכל להתמיד במשך זמן הפעולה כולה, מצב בו קצב סילוק חומצת החלב משתווה לקצב ייצורה.

אימון בעוצמה גבוהה יותר תורם תרומה משמעותית יותר להמשך קצב חילוף חומרים גבוה, כלומר להוצאה קלורית נוספת, מאימון בעוצמה נמוכה.

למאמרים נוספים בנושא כושר גופני:
שריפת קלוריות מקסימלית: כל הטיפים
למה למפוטרים כדאי לבצע פעילות גופנית?
פעילות גופנית: יותר טוב מתרופות לדיכאון
אחת שתיים שלוש - אימון התנגדות
פעילות גופנית, איך להתחיל את זה נכון

עובדה ידועה היא כי לגוף האדם יכולת להפוך פחמימות לשומן. פעילות גופנית הגורמת לשריפת פחמימות מוגברת ממאגרי הפחמימות בשריר ובכבד, וזאת במקום המרתן לשומן.

בדרך זו, אחוז ניכר מהפחמימות שבמזון שבארוחה לאחר האימון מנוצל למילוי מאגרי הפחמימות שהתרוקנו בשרירים.

ככל שהאדם מאומן יותר כך יש ניצול יחסי רב יותר של השומנים לניצול אנרגיה, וככל שהפעילות ממושכת יותר כך גם גובר השימוש בשומן לאספקת אנרגיה לשרירים שעובדים.

תרומת הפעילות הגופנית להוצאה האנרגטית אינה מסתכמת רק למשך זמן הפעילות עצמה. קצב חילוף החומרים במנוחה שלאחר הפעילות עדיין ונשאר גבוה עד 24 שעות מסיום הפעילות הגופנית, והשומן הוא חומר הבערה העיקרי בפרק זמן זה.

* לאתר RE-SET - המרכז לשינוי אורך חיים - לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד