טלוויזיה, בעיות שינה - מה הקשר?

צפיה מרובה בטלוויזייה - כיצד זה משפיע עלינו? האם בעיות שינה נגרמות כתוצאה מצפייה מרובה ב"קופסת השטויות"? רונית נשר מסבירה על נזקי הטלוויזיה והשפעתה על איכות השינה ועל החלומות
מאת רונית נשר
| 29/04/2008 |
צפיות: 7,833
אודליה, אמא לאסף בן 8 וירדן בת 11, מספרת שלאחרונה מופיעים אצל ילדיה חלומות זוועה על מחבלים, פצצות, מלחמה, מטוסי מלחמה.

"אנו צמודים לחדשות, מכיוון שגם אני וגם בעלי מאוד מתעניינים במה שקורה. הילדים מצטרפים ויושבים איתנו, ובתום החדשות הם הולכים לישון.

ירדן מתעוררת בבוקר בעייפות גדולה ומספרת שבלילה רדפו אחריה מחבלים. אסף לפעמים מתעורר בלילה ומבקש שנשב איתו כי חלם על מטוסי קרב או פצצות בקניון.

אני שואלת את עצמי האם אנו מאפשרים לילדינו לראות יותר מדי חדשות, או שבמילא הם חשופים לזה דרך שיחות עם חבריהם?

האם כדאי להגביל את הצפיה שלהם בחדשות, בתקופה זו, האם זה אכן משפיע על החלומות ועל איכות השינה שלהם?"

למידע נוסף על חלומות ושינה היכנסו לפורומים:
פורום דימיון מודרך
פורום הפרעות שינה ועייפות
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום התפתחות תינוקות
פורום הורים ומתבגרים, גיל ההתבגרות
פורום חרדות, טראומות, פחדים

ובכן אודליה, חששותייך מוכרים להורים רבים ואינך היחידה המתלבטת בסוגיה זו. הטלוויזיה אכן משפיעה מאוד - הן על רמת החרדה בקרב ילדים ומבוגרים, והן על הסמלים הויזואליים שהילדים מפנימים אל תוך שנת החלום שלהם.

את אומרת שהם במילא חשופים למידע בין חבריהם אך לדעתי זה לא מדויק. אם תקשיבי לשיחות ילדים בתקופה זו משחק המחשב החדש, או אלילי הנוער של קטנטנות מעסיקים אותם יותר.

גם כשהם מדברים על "המצב" השיחות לא מאופיינות בפרטים אותם מראים בטלוויזיה. שידורי החדשות מאפשרים לילד להיות כמו נוכח בזירת האירוע. לילדים צעירים, גם צפיה "מרחוק" עלולה להשאיר סממני חרדה כאילו היו באירוע עצמו.

לכן אין פלא שאסף וירדן, הצופים אתכם בחדשות הערב ומיד אחר כך הולכים לישון, חולמים על האירועים האחרונים אותם ראו רגע לפני. כמובן שלא צריך לשקר ולמנוע מהם מידע, אך אין צורך לחשוף אותם ליותר מדי תמונות אימה.

במידה וכן ראו חדשות - מומלץ לעשות הפרדה ברורה בין הטלוויזיה לשעת השינה, כלומר לכבות את המקלט, לקרוא ביחד סיפור, לשחק במשהו מרגיע, לתרגל דימיון מודרך או הרפיה לפני השינה, כך יש יותר סיכוי שהשינה תהיה יותר רגועה.

לכתבות נוספות בנושא שינה וחלומות:
לילה טוב. על הפרעות שינה בילדים
למה לא לתת להם לצפות בטלוויזיה
על פיתרונות והגשמת חלומות
שינת תינוקות: יש דבר כזה?
אלימות על המסך - מה זה עושה להם?

הסתכלו אתם על השעתיים האחרונות לפני השינה שלכם - אלו הן השעות המשפיעות על חלומותיכם ואיכות השינה. כמובן שמי שהולך לישון עם טרדות היום יום, ימצא את עצמו מוטרד גם בלילה.

בדקו זאת בעצמכם: שכבו בעיניים עצומות והרפו את הגוף. הקליטו מראש על קלטת שלושה סוגי מוסיקה שונים והשמיעו אותם ברצף (למשל, מנגינה מרגיעה, מוזיקת תופים קצבית ושיר ישראלי ישן) כל סוג למשך שתי דקות.

שימו לב האם קצב הנשימה משתנה עם החלפת המוסיקה, האם המחשבות מקבלות אופי שונה, והאם הדימויים מתחלפים.

ניסוי לילי נוסף: במהלך השבוע הקרוב - שלושה לילות ברצף לכו לישון לאחר צפיה בחדשות, ובמשך שלושת הלילות הבאים לכו לישון ללא טלוויזיה ובשעה שלפני השינה עסקו בפעילות שמרגיעה אתכם.

מילת המפתח היא הפרדה והרפיה לקראת שינה. קורס טוב של דימיון מודרך ו/או מדיטציה יכול להיות לעזר רב!

למרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר