השמנה: 10 המכות של פסח

מצד אחד פסח הוא חג כיפי עם המון משפחה, מצד שני יש בו "מכות" שיגרמו לכם להתנפח כמו קניידלך. אז אל תמלאו כיסכם באגוזים, שתו רק יין יבש ובחיים אל תחשבו שאתם בני חורין. 10 המכות שיפגעו לכם בבטן
מאת בלה רוטשטיין
| 10/04/2008 |
צפיות: 8,611
הממתקים של פורים עדיין בארון, וכבר נוחת עלינו פסח במלוא הדרו.

שבעה ימים של אוכל ומשפחה, הילדים בבית ויש לשעשעם, ונוסף לכך גם הגבלות קשות על מגוון התפריט היומי הרגיל שלנו.

איך נתמודד עם המכות הייחודיות לחג הפסח? לפניכם ההמלצות שיעזרו לנו במהלך החג:

ערב החג. גם כאשר מצפה לנו ארוחה גדושה בערב יש להקפיד לאכול שש ארוחות ביום. גם בערב הסדר, חשוב לאכול את כל הארוחות במשך היום, ולא לדלג על ארוחה או לצום כדי "לחסוך בקלוריות" לקראת ליל הסדר.

למידע נוסף בנושא תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום כושר גופני
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות

שש ארוחות בהפרשים של שעה וחצי עד שלוש שעות, הן שמקנות לנו את הסדר באכילה ומאפשרות לנו לאכול בשפיות, בכמות הרצויה, בלי תוספות מיותרות.

המצות. דקות אך עושות אותנו עבים במיוחד. המצה דקה, מתפוררת ויבשה ובדרך כלל נגמרת מאוד מהר במיוחד עם ממרח טעים מעל. חשוב לזכור שמצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם רגיל, ואל לנו להתפתות למצה מיותרת.

ההמלצה: לשתות לפחות 12 כוסות שתייה ללא סוכר ליום. כלל זה חשוב במיוחד בימי הפסח שכן השתייה מוסיפה נפח לארוחה, יוצרת תחושת שובע ועוזרת במיוחד לאלה הסובלים מעצירות במהלך החג בגלל המצות.

המצה הקלה מכילה חצי מהקלוריות של מצה רגילה ובנוסף עשירה יותר בסיבים תזונתיים המקנים תחושת שובע.

הביצים. לקראת החג מוכרים אותן בסופרים במגשים כפולים, וכמעט שאין מתכון לפסח שאינו מכיל ביצים. הרבה.

במאכלים עתירי ביצים מומלץ להשתמש יותר בחלבון (הלבן) ואת החלמונים המיותרים לזרוק (עיקר השומן והקלוריות של הביצה מקורם בחלמון).

יין. שתיית היין בליל הסדר היא מצווה חשובה אך לא כתוב איזה יין. הערך הקלורי כפול ביין המתוק ביחס ליין היבש ומיץ הענבים.

ניתן לחסוך בקלוריות אם נבחר בהתאם את המילוי בכוס שלנו. השתייה הנוספת בארוחה רצוי שתהיה דלת קלוריות, מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף, יהוו בנוסף לרוויה גם קישוט צבעוני לשולחן החג.

מומלץ להעדיף יין רוזה (95 קלוריות לכוס) על פני יין אדום מתוק (170 קלוריות לכוס).

מלאו כיסי באגוזים. בפסח נהוג לאכול אגוזים, בוטנים, שקדים ועוד מיני פיצוחים. פצצות מתקתקות לכל שומרי המשקל.

למשל, בעוגייה אחת של פסח (קוקוס, בוטנים וכד') יש כ-100 קלוריות לכן חשוב לשים לב לכמויות ולא להגזים. אחרי הכל, מי מאיתנו מצליח לעצור אחרי שני אגוזי מלך...

ב-100 גר' אגוזי פקאן יש 72 גר' שומן ו-730 קלוריות. אגוזי מלך מכילים כ-65 גר' שומן ו-694 קלוריות, ב-100 גר' בוטנים יש כ-45 גר' שומן ו-603 קלוריות, וקוקוס טחון תורם כ-62 גר' שומן ו-638 קלוריות.

הקיץ בפתח וכולנו במתח. פסח מביא איתו את האביב, מזג האוויר מתחמם ומזכיר לכולנו כי עוד רגע מגיע הקיץ ואנו רוצים להראות במיטבנו.

כדאי לנצל את ימי האביב היפים של פסח להליכה ופעילות אירובית. מומלץ להתעמל 45 דקות עד שעה, לפחות ארבע פעמים בשבוע.

רק דיאטה משולבת בפעילות גופנית קבועה מעלה את קצב חילוף החומרים וגורמת לאיבוד שומן. פעילות גופנית יעילה צריכה להיעשות בדרגת מאמץ בינונית ונעימה, כל אחד על פי יכולותיו הוא.

פחמימות. תפריט מגוון מבטיח תחזוקה נכונה של הגוף ומאפשר התמדה לאורך זמן. למרות שקשה יותר, גם בפסח חשוב לגוון את התפריט מדי יום ובמהלך היום, כך יקבל הגוף את כל רכיבי התזונה הנחוצים לו מכל קבוצות המזון ובתוך קבוצות המזון.

בפסח הקבוצה היחידה המוגבלת היא קבוצת הפחמימות. אפשר לשלב את הפחמימות שלנו מבין התחליפים הבאים - מצה, מצה קלה, תפוח אדמה, מאפים מקמח תפוח אדמה, בטטה, מזונות העשויים מקמח מצה כמו - קניידלך ולחמנייה מקמח מצה.

לאוכלי קטניות יש ברשימה זו גם אורז ותירס בצורותיהם השונות, וכן גם קטניות מבושלות (שעועית, אפונה).

שאר ירקות. בפסח כמו בשאר השנה יש להקפיד לאכול מגוון של ירקות באופן יומיומי. ירקות הינם כשרים לפסח לכל הדעות ומומלץ לצרוך כמה שיותר וכמובן לגוון.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
חילוף חומרים: כיצד להעלות הילוך
תרופות פלא להרזיה? שלא יעבדו עליכם
משטר חכם: לאכול כל 3 שעות
ממתיקים מלאכותיים? זה משמין
לפטין: בין פעילות גופנית והשמנה

העלו אותם לשולחן הארוחה כתוספת מבושלת, פשטידה, מרק או סלט. ערכם התזונתי רב וערכם הקלורי נמוך. הכרפס-הסלרי מכיל כ-95% מים ורק 14 קלוריות ל-100 גרם (כ 3-4 גבעולים). הוא מהווה מקור טוב לאשלגן וויטמין K וידוע ברפואה העממית כמקל על נפיחות במערכת העיכול.

הקניידלך. הקניידלך ואטריות הביצים שמגיעים כתוספת למרק בפסח מהווים מנות של פחמימה/חלבון אך חשוב להיזהר ולא להפריז, שכן שני קניידלך קטנים או שלוש כפות אטריות ביצים שווים לפרוסת לחם אחת.

בני-חורין. בימים של שגרה קל יותר לשמור על מסגרת הדיאטה, אבל בימי החג בהם אנו נמצאים בחופשה ויוצאים מהסביבה המוכרת וההרגלים הקבועים, כדאי לתכנן ולהתארגן מראש לקראת ההפתעות והמאכלים המשמינים.

כדי שלא נרגיש מקופחים אפשר לבחור ביום בו מצפה לנו ארוחה חגיגית - מנה מותרת שיכולה להיות כל דבר העולה על דעתנו המכיל בין 500 ל-700 קלוריות. כדאי להשתמש בכלי זה ליהנות מהקינוח המיוחד של הדודה.

כאשר יוצאים לטיולים ולחיק הטבע הכינו לעצמכם מראש מזון טעים ודל בקלוריות שמתאים לדיאטה שלכם והתרחקו מהאוכל המפתה.

לאתר של דיאטה קלאב

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד