הקשר בין סרטן לבין דיאטה

השמנה, אלכוהול ובשר אדום הם הגורמים העיקריים להתפתחות מחלת הסרטן, כך פרסמה לאחרונה הקרן העולמית לחקר הסרטן. מהו הקשר בין סרטן לבין דיאטה? גילה אדלר נותנות לנו מזון למחשבה
 גילה אדלר
| 06/04/2008 |
צפיות: 10,224
שלושה גורמים בתזונה שלנו מעלים את הסיכון לחלות בסרטן: השמנה, אלכוהול ובשר אדום, כך מדווח כתב העת המוביל, ה-British Medical Journal.

בחודש נובמבר 2007 פרסמה הקרן העולמית לחקר הסרטן CRF (ה-World Cancer Research Fund) את הדו"ח השני שלה על דיאטה וסרטן בוועידה שהתקיימה בלונדון ובוושינגטון.

מסקנותיה על מזון מותר, תזונה, פעילות גופנית ומניעת סרטן הן התוצאה של עבודה בת חמש שנים, שנעשתה על ידי מדענים בתשע אוניברסיטאות ובארבע מדינות. המדענים העריכו מחדש מחקרים מקוריים וסקירות של מחקרים.

הקשר בין דיאטה לבין הסכנה לחלות בסרטן הינו אקטואלי תמיד. הנושא חשוב, כי אנשים יכולים לשנות את הדיאטה שלהם, ומסתבר שהשפעה ולו הקטנה והמתונה ביותר, מפחיתה את הסיכון ומונעת אלפי מקרי סרטן בשנה.

למרות הידע הרב אודות ההשפעה השלילית של השמנה ואלכוהול על הסכנה למספר סוגי סרטן, ההבנה של התהליך לא ברורה דיה וההוכחות לכך מעט מבלבלות.

השמנה וסרטן. השמנה מעלה את הסיכון למספר סוגי סרטן: ושט, רקטום, לבלב ,שד, רירית הרחם והכליה.

המטרה של הדוח היא להגיע לחציון ה-BMI בסביבות 21-23 בעוד היום, הנתונים מראים ממוצע של 27 באנגליה וזהו כנראה נתון דומה לארצות אחרות במערב.

למידע בריאותי נוסף היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום סרטן (אונקולוגיה)
פורום מחלות המעי הגס

לדוגמא, אישה בגובה 1.63 מ' צריכה לשקול בין 55 ל-61 ק"ג, בעוד שבמצב כיום היא שוקלת 72 בממוצע. גבר בגובה 1.72 מ' צריך לשקול בין 62 ל-68 ק"ג בעוד שבמצב כיום שוקל 80 ק"ג בממוצע.

אלכוהול וסרטן. אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן הפה, לוע, גרון ו-ושט, קולון-רקטום וסרטן השד, וגם לשחמת הכבד, המחוללת את סרטן הכבד.

צריכת אלכוהול עלתה בעשורים האחרונים בעולם, כשאירופה וצפון אמריקה נמצאות במקום הראשון. המלצות הקרן הן: גברים לא ישתו יותר משתי יחידות אלכוהול ביום ונשים לא יותר ממנה אחת ביום.

המלצה זו נמוכה בהשוואה להמלצת הממשל באנגליה שממליץ על שלוש-ארבע מנות לגברים ושתיים-שלוש לנשים. כלומר, שינוי ממשי בהרגלי השתיה מומלץ.

לכתבות נוספות בנושא:
זהירות! 7 דברים שגורמים סרטן
בישול בריא, ללא שומנים
השמנת יתר היא מחלה? כן
משטר חכם: לאכול כל 3 שעות
סקר: 30% מהישראלים סובלים מהשמנה

אכילת פירות וירקות. תפקיד הפירות והירקות הותיר בלבול רב. בוועדה הראו שהאמונה כי דיאטה עשירה בפירות וירקות מגנה מפני סרטן משכנעת פחות היום, לעומת שנות ה-90.

הם העריכו שפירות וירקות בהיותם עשירים בסיבים תזונתיים, כנראה מגינים מפני סוגי סרטן שונים, אבל טענה זו לא הוכחה מדעית בשום סוג סרטן ספציפי. למרות חוסר בנתונים משכנעים, המליצה הוועדה לכלול בתפריט היומי לפחות חמש מנות פרי וירק ליום.

כדי להשיג נתון זה יהיה על האוכלוסיה לצרוך כשבע וחצי מנות ביום. כיום רק מיעוט קטן של האוכלוסיה בעולם צורך כמות זו של פירות וירקות ביום. הצריכה מועטה עוד יותר במדינות המתפתחות. הממוצע באנגליה הוא שלוש מנות ביום, וזה אומר שההמלצה מכפילה צריכה זו.

בשר אדום וסרטן. המסקנה העיקרית של הוועדה היתה, שבשר אדום ובשר מעובד גורמים באופן מובהק לסרטן המעי הגס והרקטום.

הדיווחים הקודמים של הוועדה הראו שיש הוכחה לקשר נסיבתי בין אכילת בשר אדום, שבשנים קודמות נחשד כמעלה סיכון, והוא אכן מהווה גורם וודאי המעלה ב-30% את הסיכון לסרטן נפוץ זה.

הכמות הממוצעת לצריכה היא עד 300 גרם בשר אדום לשבוע, במדינות העולם למעט אפריקה ודרום אסיה. כיום הצריכה של בשר אדום באנגליה היא 970 גרם לשבוע לגבר ו-550 גרם לשבוע לאישה. כדי להשיג מטרה זו יש להפחית באופן ניכר צריכת בשר אדום.

מזונות עשירים בחומצה פולית יכולים להקטין את שעור סרטן הלבלב ודיאטה עשירה בסידן מורידה את הסיכון לסרטן המעי הגס.

הגברת אכילת מזון צמחי, דגנים וקטניות המספקים אנרגיה וחלבון, יכולה לפחות באופן חלקי, להיות תחליף לבשר. שאלות תחליפי הבשר יהיו הנושא לדיון בפרסום הקרן בשנה הבאה.

לאתר של גילה אדלר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 932
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 700
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,591
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,149
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 550
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 629
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 521
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 764
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 1,144
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 431
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד