אימון כוח או אימון אירובי?

מה בא קודם - אימון כוח או אימון אירובי? לא סתם זוהי אחת הסוגיות המדוברות בחדר הכושר, שכן התשובה איננה חד משמעית. אם אין לכם אפשרות להפריד בין האימון האירובי לאימון הכוח - תנו לשון פורטל לעשות לכם סדר
מאת שון פורטל
| 22/03/2008 |
צפיות: 15,348
מה בא קודם - אימון כוח או אימון אירובי?

לא סתם זוהי אחת הסוגיות המדוברות בחדר הכושר, שכן התשובה כאן איננה חד משמעית לכל המתאמנים.

בעולם אידאלי, מומלץ היה לבצע את שני האימונים בימים נפרדים, או לפחות לבצע אחד מהם בבוקר ואחד בערב, כך שניתן יהיה להפיק את המרב משניהם.

כאשר יבוצעו השניים ברצף תפגע איכותו של האימון השני, למרות שהסיבולת הכללית תשתפר בכל מקרה כהשאימון ארוך יותר.

כאשר אין אפשרות להפריד בין האימון האירובי לאימון הכוח, מה שיכריע בסוגית התזמון הוא מטרת המתאמן הכללית או הספציפית לאותו יום. את מטרת האימון יש להגדיר על פי סדר החשיבות ולהתאים לה את תוכן האימון.

כאשר מטרתך היא בניית מסת שריר, ביצוע פעילות אירובית מתישה לפני האימון איננה רעיון טוב, שכן זו מדלדלת את מאגרי הגליקוגן (הפחמימות הזמינות לביצוע מאמץ עצים), והיא אף עשויה לגרום לעליה בריכוז חומצת חלב שמפריעה ליכולת הכיווץ ולהפקת הכוח האופטימלי של השריר.

למידע בריאותי נוסף היכנסו לפורומים:
פורום כושר גופני
פורום פילאטיס
פורום תזונה ודיאטה
פורום רפואת ספורט
פורום תזונת ספורט

בנוסף, ככל שעולה משך האימון יורדת היכולת של מערכת העצבים לגרום לכיווץ שריר אופטימלי, ולכן גם לפיתוח מסת השריר, וישנה עליה בריכוז של הורמונים מסויימים המעודדים פירוק שריר.

אימון אירובי קשה בגמר אימון הכוח אף הוא איננו מומלץ, משום שבמהלך אימון הכוח ישנו דלדול ברמת הגליקוגן, דבר המגביר את פירוק החלבון (בעיקר מהשריר) והפיכתו לאנרגיה.

לאחר כשעה של מאמץ עצים שריפת חלבון עשויה לספק כ-10% מכלל האנרגיה, לעומת כ-2% בלבד במנוחה. תוצאה זו היא ההפך הגמור מבניית שריר.

בכדי להגביר את הכוח והמסה עליך, תרצה להעביר את המתג ההורמונלי ממצב של הרס למצב של בניה ושיקום הרקמות כמה שיותר מהר מתום אימון הכוח, ולשם כך הדבר הטוב ביותר הוא לאכול במקום לבצע פעילות אירובית.

את מטרתך העיקרית היא לשרוף שומן, ורק לשמר את רקמת השריר, אזי פעילות אירובית בתום אימון הכוח היא אסטרטגיה טובה.

עוד על אימוני כוח ואימונים אירוביים:
מהו האימון שהכי מתאים לך?
כושר: יתרונות אימון הכוח
אימון כוח לצעירים, מותר או אסור?
טיפים על אימון משקולות ביתי
אירובי, לעבודה על הגוף

מצד אחד, ידוע כי אימון כוח גורם לעליה ברמת הורמוני הסטרס אשר מסייעים גם לפרוק שומנים, מצד שני נמצא כי אחוז תרומת האנרגיה משומן עולה ככל שעולה משך המאמץ, ולכן תזמון שכזה יגביר את ניצול השומן כמקור אנרגיה במהלך הפעילות האירובית.

כאשר המטרה הראשונית היא שיפור המערכת האירובית (למשל שיפור המרחק המירבי ב-30 דקות) מצב זה אינו אידיאלי, שכן השרירים עשויים להתעייף במהלך אימון הכוח ובכך להגביל את המערכת מביצוע פעילות אירובית בהספק המרבי. כתוצאה מכך עשויה לרדת ההוצאה האנרגטית הכללית.

יוצאים מן הכלל. הסובלים מיתר לחץ דם, תמיד כדאי שיתחילו בפעילות אירובית שכן זו גורמת להרחבת כלי הדם ולהפחתת ערכי לחץ הדם וממתנת את העליה בערכי לחץ הדם בתגובה לאימון משקולות שיבוצע בחלקו השני של האימון (ושדרך אגב אם מבוצע בעומס המתאים לא בהכרח מקפיץ את לחץ הדם). אסטרטגיה זו מאפשרת לבצע את אימון הכוח בבטיחות רבה יותר ולהימנע מסיכונים מיותרים.

במרבית המקרים כאשר מדובר על אדם בריא המעוניין לחזק את שריריו, ולשמור על תפקוד לב-ריאה תקין, יוקדם אימון הכוח לאימון האירובי.

כאשר שיפור היכולת האירובית היא המטרה העיקרית, והאימון מבוצע באחוזי מאמץ גבוהים מאוד, או כאשר המתאמן סובל מיתר לחץ דם ומעוניין להפחיתו במהלך האימון - יבוצע האימון האירובי לפני אימון הכוח.

לאתר הולמס פלייס

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר