הילד מדוכא? שחקו איתו קצת

כשסוער בחוץ וגשום, הילדים נאלצים להסתגר בין קירות הבית וזה משעמם אותם. לפניכם כל הדרכים להפעיל אותם, לשחק איתם, לשמח אותם ולעבור איתם את החורף בכיף
מאת פזית בלציאנו-נגרין
| 29/01/2008 |
צפיות: 4,855
ילדים, כמו גם מבוגרים, עלולים להיכנס לדכדוך בימי החורף הקרים והגשומים.

עצם השהייה הממושכת בימי החורף הגשומים בבית, שעות האור המעטות והטמפרטורות הנמוכות, מולידה לא פעם בעיות.

ילדים מתקשים לעיתים ללא מסגרת כמו גינה, משחקייה, חוגים או כל פעילות מתוכננת שעושים אחר הצהריים. הם רגילים לפעילויות מסוימות וכשהן לא מתרחשות, כל סדר יומם הקבוע משתבש.

להבדיל מהמבוגרים, ילדים אינם יודעים ליזום פעילויות ומתקשים לארגן את זמנם הפנוי. המצב מחמיר בדרך כלל כאשר ישנם עוד ילדים המבלים בבית וזאת בהחלט חממה טובה ליצירת מריבות.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום פסיכולוגיית ילדים
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום הורים ומתבגרים
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום רפואה משלימה ילדים

ילדים ללא מסגרת מוגדרת, חשים פחות בטוחים ופחות רגועים. הם עלולים להתנהג בעצבנות ואי שקט שמביא לא פעם לאלימות. כאשר ילד משועמם, הוא נוטה יותר לנדנד, להיצמד להורה או להתגרות באחיו.

הימצאות יחד מובילה ליותר מריבות ומתחים גם בין האחים וגם בין ההורים לילדים. על מנת לסייע לילדים לעבור את ימי החורף בצורה נעימה חשוב מאד לעשות מאמץ להמשיך בשגרה.

ככל שהמסגרת בבית תהיה ברורה ומתוכננת יותר כך יחושו הילדים רגועים יותר. יש לתכנן פעילויות משותפות מראש ולא להעביר מסר של בהלה ממעט גשם, רוח או טמפרטורות קרות.

תזונה. בימי החורף, ילדים נוטים לצרוך יותר דברי מתיקה, דברי מתיקה מתפרקים במהירות ואינם מכילים ערכים תזונתיים מועילים, מה שמביא לנפילה מהירה של רמת הסוכר, רצון חוזר למתוק והגברת הדכדוך.

לכתבות נוספות בנושא:
10 טראומות ילדות שאי אפשר לשכוח
כאבי ראש, לא משחק ילדים
10 טיפים למתן תרופות לילדים
תזונת ילדים - איך להפחית מתוקים?
כך תגנו על ילדכם מתאונות בבית

תזונה נכונה חשובה במיוחד אצל ילדים מדוכדכים בימי החורף. על ההורים מוטלת האחריות לשים גבולות ולצמצם את צריכת הממתקים והחטיפים בפרט בבית בימים אלה.

ספורט. פעילות גופנית הוכחה כאפקטיבית ובעלת השפעה מטיבה עם מצבי רוח. על כן חשוב להפעיל את הילדים גם בימים הגשומים בתוך הבית בעזרת מתקני ג'ימבורי ביתיים או בכל דרך יצירתית אחרת.

מוסיקה יכולה לשנות את מצב הרוח ולהכניס מרץ והנאה. הדליקו דיסק שהילד אוהב, כזה שגורם לו לחייך ולגוף לזוז.

משחקים. צריך לזכור כי למשחק משותף עם הילדים יש מטרות אחדות: מגע גומלין בין הילד להורה, בילוי משותף, יצירת דיאלוג ותרומה להתפתחות הילד בתחום הקוגניטיבי והרגשי.

באמצעות המשחק המשותף לומד הפעוט חוקים וקודים התנהגותיים להם יזדקק מאוחר יותר. במהלך המשחק נרכשות מיומנויות ברמה הגופנית וברמה התפישתית כמו פיתוח שפה, פיתוח דמיון, חושים ורגש ופיתוח המוטוריקה.

אחד התפקידים החשובים של המשחק עם הילד בכל שלב ובכל גיל הוא, יצירת קשר. עצם הבילוי והמפגש החוויתי שאין בו מתן הוראות או דרישות מהילד ושמאפייניו העיקריים הם תחושות של כיף, שיתוף פעולה ושחרור.

המשחק, הבילוי והעשייה המשותפת עם הפעוט תורמים להדדיות ולקשר עמוק בין הילד להורה. גם צעצועים עשויים לגוון את המשחק ואין להתעלם מחלקם בפיתוח כושר ומיומנויות.

אך אסור לשכוח, אין תחליף למשחק משותף עם ההורה. כאשר ילד משחק תמיד לבד, הוא מחמיץ את האפקט התקשורתי ואת חווית הכיף שמזמן המשחק המשותף.

פעילות משותפת עם הילד יכולה לכלול גם עבודות בית פשוטות: למיין גרביים, לאפות ביחד עוגיות, או לשטוף את הירקות לארוחת הערב. העזרה בעבודות הבית השונות מעניקה לילד תחושת אחריות ושייכות.

ניתן לאלתר פיקניק באמצע הסלון, לבנות אוהל מסדינים עם שמיכות, כריות וארוחת ערב, כאשר מחשיך מעט אפשר להשתמש בפנס על מנת להאיר את האוהל. עצם תהליך בניית האוהל מעניק הנאה רבה עבור הפעוט.

אפשר להתחפש לדמויות מוכרות ואהובות מהאגדות. משחקי תפקידים למיניהם מומלצים במיוחד. בגדים ישנים יכולים לשמש כתחפושת, הילד ייהנה להתחפש ולאלתר חוויות וייתן בכך פורקן לדמיון, ליצירתיות, ולרגשות שבו.

עם ילדים בוגרים יותר ניתן להנביט קטניות (שעועית, סויה, פול, עדשים, אפונה וכדומה). מניחים שכבת צמר גפן בכלי שטוח, מרטיבים אותה קלות ומניחים עליה את הקטנית שהילד בחר.

מכסים בשכבת צמר גפן לחה נוספת ומוודים מידי יום כי הצמר גפן לח. אפשר לתת לפעוט להתנסות במגוון חומרים כמו בצק, פלסטלינה, קצף גילוח, קצף אמבט, צבעי ידיים וכדומה.

שיתוף ההורה. נוכחות ההורה משמעותית עבור תהליך הלמידה. כשההורה נוכח בזמן שילדו בונה למשל מגדל מקוביות, הוא יכול לשמש כמתווך בינו לבין המשחק, ההורה מבהיר לילד איך לשחק ומלווה במלל פעולות שעושה הילד.

כך לומד הילד להבין לקשר ולתאר במילים את מעשיו ובכך הוא מגיע עם הזמן, להבנה עמוקה יותר של תהליכי המשחק.

חשוב אומנם שההורים יהיו מעורבים בחיי הילד וישהו במחיצתו במשך המשחק, אך באותה מידה חשוב שיהיו מודעים לעובדה כי קיימת חשיבות ניכרת לכך שילדים ילמדו להעסיק את עצמם.

התערבות מופרזת מצד ההורים יוצרת תלות במבוגר שייתן להם הוראות בכל רגע פנוי. כאשר הילד משחק עם עצמו, במשחקי דמיון למשל, הוא מממש את האשליה כי הוא כל יכול ויוצר גשר בין העולם הפנימי לבין העולם החיצוני.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר