מה אתם אוכלים שם בחוץ?

לא תמיד יש לנו כוח להיכנס למסעדה, לשבת, להזמין חשבון ולהשאיר טיפ. המזון המהיר מפתה, בייחוד כשאנחנו ממהרים ורעבים על הדרך. המבורגר, צ'יפס, שניצל, זה טעים, זה זול, אך זה לא טוב לנו, אז מה כן אפשר לאכול?
 גילה אדלר
| 31/12/2007 |
צפיות: 8,644
הזמן הוא מצרך יקר וגם בזמן שאנחנו אוכלים, אנחנו מעט קצרים בו. לעיתים נוח לנו לקנות משהו על הדרך בלי לשבת ולנבור בתפריט.

דוכני מזון מהיר תמיד קורצים לנו והרבה מאיתנו אוכלים בחוץ. החוכמה היא לדעת ממה להתעלם. ומה לבחור מתוך אפשרויות המזון המהיר.

מחקר חדש בנושא בשם "בורגר בהמבורג" התפרסם בחודש אוגוסט 2007 בעיתון הרפואי american journal of clinical nutrition.

החוקרים ביקשו לבחון בטווח המיידי האם ארוחות מהירות משפיעות על שלמות כלי הדם, והאם הן יכולות להזיק באופן ישיר ללב ולכלי הדם שלו.

למידע נוסף בנושא היכנסו לפורומים:
פורום תזונה קלינית
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות

במסגרת המחקר נבחנו שלוש קבוצות של צעירים, שקיבלו שלוש דיאטות שונות המבוססות על מזון מהיר, ונבחנה גמישות כלי הדם לפני ואחרי אותן ארוחות.

דיאטה אחת כללה המבורגר בקר עם קטשופ, צ'יפס ומיץ מלאכותי, דיאטה שניה כללה המבורגר צמחי עם קטשופ ומיץ מלאכותי, ודיאטה שלישית כללה המבורגר צמחי, סלט ירקות, פרי, יוגורט ומיץ תפוזים טבעי.

התוצאות היו מפתיעות, כיוון שלא נמצא יתרון לתפריט הצמחוני של הדיאטה השנייה לעומת הדיאטה הבשרית, וטענת החוקרים היא כי תכולת הויטמינים הגדולה בבשר מונעת את ההשפעה השלילית של השומן.

הדיאטה הטובה ביותר היתה השלישית, בה הוסיפו לדיאטה הצמחונית מקורות נוספים של ויטמינים כמו במיץ הטבעי ובסלט הירקות. כלומר, אם כבר אוכלים בחוץ, כדאי לשלב תוספת טבעית צמחית כדי לאזן את תפקוד הגוף.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
תזונת ילדים - איך להפחית מתוקים?
NLP - ממשיכים בהורדת משקל
השמנה לא מטרידה את הישראלים
דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?
דיאטת ניקוי - לגוף ולנפש

אז מהו המזון הכי לא בריא? מתוך המזון המהיר שזמין לאנשים עובדים שאינם מגיעים הביתה לארוחה, הכי גרוע הוא מזון מטוגן, צ'יפס, שניצל, פלאפל ובצקים מטוגנים.

במסעדות מזון מהיר מחליפים את השמן אחת לשבוע או אחת לעשרה ימים, כך גם ברשתות הגדולות של ההמבורגרים. חסכון זה שעושות המסעדות במחזור השמן עולה לנו בבריאות.

כל טיגון חוזר בשמן, וטיגון ממושך בשמן, מעלה את אחוז חומצות השומן שהן החומר המסרטן ביותר ונמצא בצ'יפס ובשניצל. בנוסף, הטיגון מעלה את אחוז שומני הטראנס שגורמים נזק לכלי הדם ומגבירים את הסכנה ללב.

לאחר שקראתם מידע זה, אולי עדיף שתאכלו שניצל וצ'יפס בבית. אם אתם רעבים מחוץ לבית, עדיף שתאכלו חזה עוף עשוי על פלטת גריל, אפוי או מבושל ותפוח אדמה אפוי או מבושל.
<@ --- IMG_2 --- @>
שילוב של ירקות חיים או סלט לארוחה הוא צירוף טוב לנטרול רעלים בזכות תכולת הויטמינים שיש בהם, כמו ויטמין C. הוספת שמן זית חיונית אף היא, בשל היותו עשיר בחומרים נוגדי רעילות.

בשר על האש - אכילת שיפודים, סטייק או חזה עוף, היא דרך להכניס רעלים שהם תוצרי שריפה לגוף, והנזק שלהם למערכת העיכול דומה לנזק של עישון סיגריות לריאות שלנו.

אכילה של בשר על האש יותר מפעם בשבוע, מגבירה את הסיכון לסרטן במערכת העיכול. לכן מבחינה זו שווארמה בקר, הודו או כבש עדיפה למאכל כיוון שהבשר נצלה כמו גריל ולא נחרך (אכילה ללא השומן שמכניסים בעת הכנת הבשר על השיפוד).

פיתה מקמח לבן, או לאפה, שהיא מהדורה מורחבת של הפיתה, הן דרך להעלות את רמת הסוכר בדם ואת שומני הדם, ולאורך זמן לגרום למחלות כלי דם. לכן אם קיימת אפשרות, העדיפו לחם מחיטה מלאה.

שתיה - מים וסודה הם הטובים ביותר. מיץ טבעי אפשרי למי שאין בעיות משקל ובעיות רפואיות אחרות. כל משקאות הדיאט למיניהם והמשקאות המלאכותיים הם עתירי זרחן, מינרל שפוגע בצפיפות העצם שלנו כאשר אנו מגזימים בצריכה שלו.

במשקאות אלו יש צבעי מאכל מלאכותיים שקשורים לפגיעה במערכת העצבים, ממתיקים מלאכותיים כמו האספרטיים שמגבירים את תופעת המיגרנות, וממתיקים טבעיים כמו הפרוקטוז, שקשור למחלות שונות ולהגברת קצב ההזדקנות.

כוס קפה ביום או בסיום הארוחה תורמת לבריאות. על פי מחקר חדש מחודש ספטמבר, כוס אחת של קפה פילטר מקטינה את החמצון של הכולסטרול הרע ה-LDL, בזכות תכולת חומרים נוגדי חמצון ונוגדי רעילות המצויים בקפה.

שוקולד מריר ליד הקפה, קובייה קטנה של שישה גרם מספיקה על מנת לחולל שינוי בריאותי, בהורדת לחץ דם באופן משמעותי ובשמירה על הלב.

הקינוח הרע ביותר היא עוגת קצפת עתירת סוכר על בסיס בצק מקמח לבן, או סופגניה מטוגנת מצופה בסוכר לבן. קמח לבן, כמו הסוכר, תורם לעליית השומנים בדם ולחסימת עורקים.

הטיגון משנה את תכונות השומן הצמחי והופך חלק מהם לשומני טרנס הפוגעים בדפנות כלי הדם, יותר מאשר שומן רווי הקיים בחמאה ובקצפת של העוגה.

הקינוח הטוב ביותר הוא סלט פירות טרי במיץ תפוזים סחוט ועם אגוזי מלך קצוצים מעל ופירורי שוקולד מריר 70% קקאו.

ככל שאנו, הלקוחות נבקש ונצפה למזון בריא יותר, כך המסעדות שחפצות בנו ידאגו לכך. יש רבים בינינו שכל מזונם תלוי במה שקיים וזמין באותן מסעדות שנמצאות בדרך, בקרבת העבודה ומתחת לבית..

לאתר של גילה אדלר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר