כיצד לרזות ללא דיאטה?

עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 1,165
דירוג: 4.7 מתוך 4 הצבעות
התקבלו 4 דירוגים בציון ממוצע 4.7 מתוך 5
הידע לגבי הרזיה ותזונה קיים היום בשפע, בזכות זמינותם של מאמרים, ראיונות עם תזונאים וידיעות תקשורתיות. אין מי שלא יודע אילו מאכלים כדאי לאכול, מהי הכמות המומלצת ובאיזו שעה של היום. אך הקושי האמיתי שאיתו אנשים מתמודדים הוא כיצד להמיר את המידע למעשים, וכיצד ליישם את הרגלי האכילה הנכונים לאורך זמן. האתגר הקשה ביותר הוא לא להתחיל את הדיאטה, אלא לשמר את השינוי, ורבים מכירים מקרוב את המחזוריות של השמנה – ירידה במשקל – חזרה למשקל הקודם אם לא למשקל גבוה יותר.

רוצים להצליח בדיאטה? היכנסו לפורום:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, אכילה רגשית

השלכות רגשיות על האוכל

מחקרים מצביעים על כך ששיעור ההצלחה בדיאטה נמוך מ-5%, לא משנה באיזו דיאטה מדובר. דיאטות הרזיה נועדו לכישלון משום שהן כרוכות במאבק פנימי שאי אפשר להתמודד איתו למשך זמן ממושך, הרי כדי להתמיד בדיאטות אלה יש לגייס כוח רצון בכל יום מחדש, ובשלב כזה או אחר האדם מתעייף ומרפה, מה שמכונה בשפת הדיאטות "נשבר".

כמו כן, אכילת יתר היא תסמין של בעיה גדולה יותר, ומשום כך השקעת מאמצים בשינוי הרגלי האכילה בלבד דומה לנטילת אקמול כשחולים ולמריחת מייקאפ על פנים זרועי פצעונים, זהו פלסטר בלבד אשר לא מטפל במקור הבעיה. טיפול עמוק וארוך טווח אם כן, הוא משימה לא קלה –שינוי שיביא לשינוי יציב בהרגלי האכילה, כזה שיוביל לירידה במשקל ולשמירה על משקל יציב לאורך זמן ללא מאבקים יומיומיים.

אצל מרבית האנשים האוכל אינו קשור לתחושת שובע בלבד, אלא יש לו גם קשר לרגש, לאמונה, לתפיסה. אם לא די בכך, לאוכל יש השלכות עמוקות אף יותר, האכלה מהווה את החיבור הראשון בין התינוק לאמא שלו, ובנוסף להזנה, האוכל מקנה גם תחושה של חום, אהבה וביטחון. תחושות אלה מלוות אותנו גם בבגרות, והאוכל הוא עבורנו יותר ממזון לצורך תפקוד הגוף, והוא מקושר באופן ישיר למשפחתיות, להנאה, לחגים, למסיבות, ולא פחות גם למצבים רגשיים אחרים שבהם הוא מהווה מקור לנחמה. זו למעשה הסיבה שהרזיה אינה פשוטה, השינוי בהרגלים יכול להיות מלווה בפחדים, חסמים, התניות ואמונות.

למאמרים נוספים של טליה לביא:
קיבעון מחשבתי פוגע בירידה במשקל
פוד קואצ'ינג: איך לאכול רק כשרעבים
הסוד: איך עושים דיאטה ומצליחים
לא חייבים לרעוב לצורך הרזיה!
התמודדות עם אכילה רגשית

שינוי מהראש ושינוי מהבטן

המכנה המשותף של שיטות הנון-דיאט – הרזיה ללא דיאטה, הוא השתחררות מחוקי הדיאטות, כמו ספירת קלוריות ומה אסור ומה מותר. שיטות אלה מלמדות כיצד לשנות לא רק את דפוסי האכילה אלא גם את דפוסי המחשבה, להיפרד ממחשבות קודמות על הרזייה וללמוד להקשיב לגוף, הן לצרכים הפיזיולוגיים של רעב ושובע והן לצרכים הרגשיים הנלווים לאוכל. מתוך ההקשבה הזו אפשר ליצור הרגלים חדשים אשר מושתתים על הצרכים האמיתיים של הגוף, אוכלים כשחשים רעב, ומפסיקים כאשר שבעים במידה הנכונה. ירידה במשקל שתחזיק מעמד לאורך זמן יכולה להגיע רק כאשר לומדים לנהל את האכילה לפי הקשבה לרצון ולצורך אמיתי. רוב האנשים אינם מרוצים מהמשקל שלהם וחווים תסכול לאור תחושת חוסר השליטה באכילה. השינוי מתחיל מהיכולת להחזיר את השליטה העצמית על ההתנהגות, זהו הישג משמעותי שנוסף לסיפוק גדול הוא מהווה הצעד הראשון לירידה במשקל.

כדי להצליח ולרדת במשקל, השינוי צריך להיות אמיתי. הנחייה תזונתית לבדה אינה מספיקה, אלא יש להצטייד בכלים אשר מאפשרים לעשות את השינוי ממקום עמוק יותר, כזה שנובע גם מהראש וגם מהבטן, גם מהמחשבה וגם מהרגש.

טליה לביא – דיאטנית קלינית הוליסטית M.Sc, מטפלת באכילה רגשית, ומפתחת השיטה "לרזות מהמחשבה"

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר