הסוד: איך עושים דיאטה ומצליחים

דיאטה: מתחילים, מפסיקים, וחוזר חלילה. למה אתם תמיד נכשלים בביצוע דיאטה? התשובה פשוטה: אתם לא מכירים את מעגל השינוי. הכירו שלבי ההרהור, ההחלטה, הפעולה והנפילה. דיאטה מהראש
טליה לביא
| 17/12/2008 |
צפיות: 15,348
דירוג: 5.0 מתוך 3 הצבעות
התקבלו 3 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
ודאי לא פעם שאלתם את עצמכם: מדוע אחרים מצליחים בדיאטה? האם אין לי אופי? למה לפני הבר-מצווה של הבן היה לי קל? למה בקיץ אני מצליח/ה יותר? ובכן, התשובה היא שהכל עניין של טיימינג, של מוכנות.

כל תהליך של שינוי, במיוחד קשה ותובעני כמו דיאטה, דורש מוכנות - מוכנות נפשית.

היכולת להיכנס לתהליך של שינוי משתנה בין אדם לאדם, אך משתנה אצל כל אחד גם מזמן לזמן. אם תדעו לאתר את מידת היכולת שלכם להיכנס ל"משמעת", וודאי תוכלו לחסוך את התסכול שבכישלון.

אם תדעו לאתר את מידת היכולת שלכם להיכנס לתהליך של דיאטה, תוכלו לפסוע צעד אחר צעד ולהתקדם בקצב שבאמת מתאים עכשיו לכם.

יש לכם שאלות על דיאטה? היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תזונה קלינית
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה

להתחיל ביום ראשון, אחרי החגים, לחפש קיצורי דרך, ללכת על דיאטות בזק, כל אלה ניסיונות שאינם מבחינים בין מי שמוכן להיכנס לפעולה לבין מי שעוד בודק כמה הוא מוכן עכשיו להתאמץ.

שינוי הרגלי אכילה: כמו כל שינוי אחר בהתנהגות. שינוי התנהגות זהו תהליך ויש לו כמה שלבים קבועים. השלבים הם אוניברסליים. כלומר כל אחת ואחד עוברים אותם בדרכם אל השינוי.

ההבדלים יכולים להיות באופן ובמשך ההתנהלות בכל שלב. כלל חשוב הוא שלא ניתן לדלג על אף שלב. היכולת לזהות באיזה שלב אתם נמצאים מאפשרת "תיאום ציפיות" והבנה מה נדרש מכם על מנת להתקדם ולהצליח.

קיימים כמה שלבים מרכזיים בתהליך השינוי:

1. הפעולה. נתחיל דווקא משלב הפעולה, השלב שבו ממש מתחילים דיאטה, ספורט וכו'. זהו איננו השלב הראשון בתהליך אבל אנחנו נוטים לפצוח בדיאטה בשלב זה.

כשאתם מודיעים לעצמכם או לקרובים שלכם "מיום ראשון אני מתחיל/ה" אתם קופצים לשלב הפעולה מבלי שעברתם אולי את השלבים ההכרחיים הקודמים לפעולה.

לכן, כשנכנסים לפעולה בעודנו מצויים מבחינה מחשבתית ונפשית בשלבים מוקדמים יותר בתהליך, במילים אחרות כשאיננו מוכנים עדיין לשלב "הפעולה", אין סיכוי להצליח!

2. ההחלטה. השלב המקדים את שלב הפעולה הוא שלב ההחלטה, שלב מאד קריטי, עליו אנו נוטים לדלג, או לא נותנים לו את כובד המשקל הראוי לקבלת החלטה באמת.

3. ההרהור. אך עוד לפני ההחלטה, יש שלב בו נמצאים אנשים רבים הרבה זמן, שלבי ההרהור. הרבה אנשים נמצאים הרבה מאד שנים (!) בשלב ההרהור, מתחבטים האם להיכנס לתהליך השינוי, אך אינם מגיעים לכדי החלטה.

מחר, אחרי החגים, יום ראשון, כשאסיים ללמוד, אחרי ההריון, לפני ההריון הבא, כשאחליף מקום עבודה, כשיהיו לי אנרגיות, כשאחליט שאני באמת רוצה.

ומאחורי חוסר ההחלטיות המאפיין את שלב ההרהור יכולים להתחבא פחד מכישלון, פחד מהצלחה, סף תסכול נמוך או היסטוריה של ניסיונות כושלים.

כתבות נוספות על דיאטה ותזונה:
ג'אנק פוד יעזור לדיאטה שלכם?
תזונה נכונה, גם בבית הספר
וידאו: השמנה מממתקים? לא בחופש הזה
תזונה מערבית: סכנה לנערות מתבגרות
אמאל'ה: דוחפים סוכר בכל המזונות

הרבה שאלות מודעות יותר או פחות פוגשות אותנו בשלב ההרהור: מה יהיה אם אכשל? מה יהיה אם אצליח? האם אשאר אותו/ה אחד/ת? איך אצליח לשמר את הירידה במשקל, אם בכלל? אולי עכשיו אין לי מספיק כוחות בשביל לעשות את זה? למה שהפעם זה יעבוד, כשנכשלתי כל כך הרבה פעמים בעבר?

עיבוד השאלות וההתחבטות (הרהור) חשובים מאד. דילוג מעל שלב חיוני זה יחזיר אותנו אליו שוב ושוב בכל פעם שניתקל בקושי או בספק.

4. נפילה. גם הנפילה היא חלק ממעגל השינוי. חשוב להכיר מראש בזה שהדרך איננה חלקה. התובנה שיהיו קשיים בדרך, היא חלק מהתהליך. קושי איננו יציאה או סטייה מהדרך, הוא חלק ממנה!

אם לא נקרא למכשולים "שבירה" כפי שאנחנו נוהגים בדרך כלל, הרי שנוסיף ליכולת שלנו לעמוד מולם.

תהליך השינוי הוא מעגלי. כל קושי לוקח אותנו שוב להתחלה, להרהור, לשאול שאלות ולהערים ספקות וכך הלאה. אלא שאף פעם איננו מגיעים לנקודה שבה כבר היינו, תמיד יש באמתחתנו התנסות נוספת, תובנה חדשה.

לכן מעגל השינוי הוא תלת מימדי ונראה כמו ספירלה - אנו סובבים בו שוב ושוב, אך כל סיבוב הוא שונה, ואם לא נוציא את עצמנו מהתהליך, נרים ידיים ונתייאש, תמיד נהיה במקום גבוה ומתקדם יותר.

אתם מוזמנים לנסות לבחון את עצמכם - מהי מידת המוכנות שלך לשינוי בהרגלי האכילה? באיזה שלב את/ה נמצא/ת כרגע?

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

מחקר חדש קובע: אמהות הסובלות ממשקל עודף יולידו תינוקות שמנים
ד"ר אסנת רזיאל
| 21/01/2020 |
צפיות: 226
מחקר מאוניברסיטת וושינגטון טוען שהשמנה עוברת מדור לדור. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לנו מהי השמנה בין דורית, ומציגה את סקירת המחקר שטוענת: הבעיה מתחילה עוד לפני ההיריון.
קרא עוד
פחמימות או שומנים?
ד"ר אסנת רזיאל
| 29/12/2019 |
צפיות: 1,062
היום כולם רוצים לדעת: מה יותר גרוע, פחמימות או שומנים? ד"ר אסנת רזיאל עוזרת לנו לעשות סדר ומסבירה מה כל אחד מהרכיבים תורם לדיאטה שלנו או גורע ממנה. מתכננים להוריד במשקל בקרוב? כדאי שתדעו מה קורה מאחורי הקלעים
קרא עוד
חמישה טיפים למניעת השמנה בחורף
ד"ר אסנת רזיאל
| 11/12/2019 |
צפיות: 2,590
השמנה בחורף אינה קלישאה. מבחינה פיזיולוגית, אנו מתקשים לצרוך תזונה נכונה בעונת החורף, ולכן קשה לנו לשמור על המשקל. מה עושים למניעת השמנה בחורף? לפניכם 5 טיפים מנצחים.
קרא עוד
ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 5,806
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 3,624
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,345
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 1,071
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 2,328
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,533
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 1,003
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד