התמודדות עם אכילה רגשית

אכילה רגשית היא מנגנון שביסודו בריחה מרגשות שליליים, אך זו לרוב מובילה לרגשות אשם ולאכילה נוספת. כדי לעצור את המנגנון יש להבין את המקורות שלו, וללמוד לבחור באוכל ולא לתת לו לנהל את החיים
טליה לביא
| 22/11/2018 |
צפיות: 1,163
דירוג: 4.4 מתוך 9 הצבעות
התקבלו 9 דירוגים בציון ממוצע 4.4 מתוך 5
"הרגשות שלי מובילים אותי למטבח – אם אני עצבנית או עצובה, משועממת או בודדה, לחוצה, או מודאגת ואפילו אם אני שמחה, בסוף אני עם אוכל בפה ואחריו מגיעים החרטה והכעס העצמי, שגם הם מעודדים אותי להמשיך לאכול עד שהבטן מתפקעת".

אכילה רגשית היא מצב המוגדר כאכילת יתר, שמטרתה (הלא מודעת בדרך כלל) היא להקל על רגשות ולהקהות אותם. המאפיינים העיקריים של אכילה רגשית הם תגובה אוטומטית אשר מקשרת בין רגש לבין אוכל, וכעס, חרטה ורגשות אשם על האכילה עצמה שלרוב מעודדים אכילה נוספת.

הדבר החשוב ביותר שיש להבין כאשר רוצים לפצח את הדפוס של האכילה הרגשית הוא שהמקור הוא אינו האוכל עצמו, אלא הרגשות שחשים – מה חשים כשעולים רגשות שליליים, כיצד מנהלים את אותם הרגשות, ואיך כל זה מתחבר דווקא לאוכל.

אוכל כמקור לאהבה והגנה

כדי לרדת לשורש העניין ניזכר בילדות, כשילדים מקבלים מכה, אם הם מתעצבנים או נעלבים, ההורים, מתוך רצון להגן ולהקל על הכאב והסבל, מנסים להסיח את הדעת מהחוויה השלילית – "אל תבכי מתוקה שלי, לא נורא, קחי עוגייה". הדפוס הזה ממשיך גם בבגרות, וכשכואב או כשמרגישים רע, האוכל מהווה נחמה – אם זו עוגייה, גלידה, שווארמה או אפילו קרקר יבש המצוי בהישג יד. כשמרגישים מתח ועומס נפשי ורוצים לאלחש את התחושות ולא להרגיש אותן, יש הפונים לאלכוהול, אחרים לעישון ויש שבורחים לאוכל.

האוכל מהווה מקור להבעת אהבה, דאגה, הגנה, פינוק והורות טובה. עם השנים החיבור בין רגש לאוכל הופך אוטומטי, הוא טבוע מילדות. יש שאצלם החיבור חזק יותר ויש שאצלם חלש יותר, תלוי בבית שבו גדלים, ויש המסגלים לעצמם דפוסים אלה בלי קשר לילדותם.

אפשר להסכים על כך שהאוכל אינו מספק רק תזונה הכרחית לגוף, אלא יש לו תפקידים נוספים, הוא מנחם כשעצובים, מרגיע כשעצבניים וממלא כשמרגישים ריקנות. לו אכילה מופרזת לא הייתה מובילה להשמנה ולבעיות אחרות, ואם האוכל היה ממלא את התפקידים השונים שמשליכים עליו, הרי שהוא היה יכול להיות פתרון נהדר לבעיות רבות ומונע אפילו נטילה של תרופות. אך זו לא המציאות, ובסופו של דבר האכילה הרגשית מובילה לתסכול רב, ובמקום לייצר את השקט שאותו מחפשים, היא גורמת לחוויה שלילית ולבעיה שיש להתמודד איתה.

ניתוק בין רגש לאוכל

רגש ← אוכל ← חרטה ← רגשות אשם ← אוכל

זהו מעגל "הקסמים" אשר מתחיל בצורך רגשי, סובב וסובב ומגיע לקיצו לרוב רק כשהגוף אומר עצור. כשהבטן אינה יכולה להכיל עוד.

כיצד אפשרי לצאת מהסחרור האינסופי והמתסכל? חשוב להבין שניסיון להימנע מאכילה במצבים שכאלה מועד לכישלון.

הדרך הנכונה היא לא לברוח כשהרגש מציף, אלא לעצור ולחשוב: מה באמת הצורך עכשיו, מה יעשה טוב, אולי מנוחה? אולי אוזן קשבת? ואולי באמת לנשנש משהו טעים שישפר את מצב הרוח?

הקשבה לצורך היא המפתח לניתוק של ההתנהגות האוטומטית. אין לברוח מהאוכל ואין לחפש לו חלופה אחרת שתמלא את החלל, אלא יש למקד את ההקשבה לצורך האמיתי ולמצוא מגוון של אפשרויות שיכולות לתת מענה ראוי. העצירה וההקשבה הן הצעד הראשון, הבחירה מבין מגוון של אפשרויות מנתקת את החוויה האוטומטית ואת התחושה של חוסר השליטה. כשיש מגוון של אפשרויות, גם אם בוחרים לפנות לאוכל זו בחירה ולא מעשה אוטומטי. אפשר להסכים שהאוכל יישאר כמענה על הצורך הרגשי, אבל לא כאפשרות היחידה, אלא אחת מני רבות. כאשר פונים לאוכל מתוך בחירה מנטרלים את החרטה ואת רגשות האשם. אשמה לעולם לא מובילה למקום חיובי, ואת מקומה יתפסו סליחה ושחרור.

עצירת המנגנון האוטומטי של האכילה הרגשית אינה דבר קל והיא דורשת תרגול. אפשר לנסות לעשות זאת באופן עצמאי, אך בדרך כלל כדאי לעשות זאת עם ליווי מקצועי של מטפל מנוסה.

טליה לביא – דיאטנית קלינית הוליסטית M.Scמטפלת באכילה רגשית ומפתחת השיטה "לרזות מהמחשבה"

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  •  שחף אשכנזי
    שחף אשכנזי
    מומחה להתמכרויות. תחומי התמחות: התמכרות לסיגריות, אכילה רגשית והתמכרות לאוכל, התמכרות לקנאביס, התמכרות לאלכוהול, התמכרות לסקס, התמכרות להימורים ועוד. ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 267
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 638
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,396
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,088
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 471
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 572
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 469
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 692
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 995
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 403
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד