ביום הלידה או לפני?
כל התכונות של הילדים מושפעות מגנטיקה והילדים שלנו יקבלו תכונות הדומות מאד להורים {עם הרבה יוצאים מן הכלל}.
השפעה ישירה של הורים על תכונות הילדים שלהם שואפת לאפס. המשפיעים העיקריים הם גנים בערך 50%, הריון ולידה בערך 10%, סביבה תרבות, וחברה בערך 40%.
רוצים לדעת עוד? היכנסו לפורומים:
פורום פסיכולוגיה ילדים
פורום פסיכולוגיה
מימוש הפוטנציאל של הילד
תינוק מגיע לעולם עם פוטנציאל בתחומים שונים כמו בריאות, אינטליגנציה, ריכוז, יכולות למידה שונות, מיומנויות חברתיות, רגשות של חרדה, כעס, עצב ושמחה, נטיות מיניות, מראה חיצוני, כישורים טכניים ספורטיביים ואומנותיים ועוד. כל תכונה הניתנת למדידה מקורה בגנים. הורים יכולים לספק את התנאים למימוש הפוטנציאל, יכולים לפגוע בפוטנציאל אבל לא יכולים להגדיל אותו. כלומר אם הילד שלנו נולד עם יכולת מתמטית טובה ההורים לא יכולים להגדיל אותה לטובה מאד אבל הם בהחלט יכולים להפחית אותה לטובה פחות.
להורים יש יכולת טובה יותר להפחית את מימוש הפוטנציאל ואין יכולת להגדיל.
היכולות ללמידה פורמלית של ידע המועבר במערכת החינוך הן כולן מולדות, והם כוללת אינטליגנציה, לקויות הלמידה השונות, קשיי קשב וריכוז ,סקרנות. הורים כמה שישתדלו ויתאמצו לא יוכלו למנוע את השפעתם על הילד האהוב שלהם. ביכולתם של ההורים לעזור לילדים לרכוש מיומנויות שיעזרו לילדים לרכוש את הידע הנדרש. ההורים יכולים להפחית מאד את תחושת הכישלון של ילדים המתקשים בלמידה פורמלית, ולמנוע פגיעה בתחושת הערך העצמי. את זה אפשר לעשות על ידי מתן חוויות הצלחה בתחומים אחרים, התערבות במערכת החינוך להפחית את תחושת הכישלון של הילד, מתן טיפול מתאים ויעיל בקשיים המולדים. ויותר מכל עידוד וחיזוק הילד למרות ההישגים הנמוכים.
האווירה ורמת המתח בבית ובמשפחה הן המשפיעים העיקריים על התנהגותם, התפתחותם ומימוש הפוטנציאל של הילדים. רמת המתח חשובה מתחילת ההריון, מתח גבוה אצל אישה בהריון משפיע על התפתחות העובר ויכולת לתרום להולדת בן הומוסקסואל בגלל הפחתה בטסטוסטרון שהוא ההורמון הזכרי.
רמת המתח במשפחה נתונה בידי ההורים ונמצאת בשליטתם. צעקות, תוקפנות, עצב,
חוסר ארגון, ביקורת, איומים, ניכור, הפליות בין הילדים, חוסר עידוד.
הדבר הראשון שצריך לבדוק הוא רמת לחץ שבה נמצאים הילדים בבית. אם ילדים מרגישים כעס, פחדים ועצב מכיוון ההורים זה משפיע עליהם ומפחית את היכולת והמוטיבציה להגיע להישגים. אם הילדים שומעים ביקורת, השוואות בינם לבין ילדים אחרים גם זה משפיע עליהם לרעה.
לכן עדיף להורים להפחית את הרגשות השליליים שהם משדרים לילדיהם ולהגביר את העידוד לילד להתמודד עם קשיים.
הכלל הראשון לגידול ילדים הוא כל מה שהילד יכול לעשות בעצמו אל תעשו בשבילו.
תארו לכם מצב כזה:
ילדכם בן ה4 הוא ילד מקובל וחברותי. מספר לכם שהוא קבע ללכת לשחק עם חברו מהגן, אתם מכירים את הילד והורי החבר וביחסים טובים אתם והם אנשים טובים. הבן שלכם מתקשר ואתם שומעים בטלפון שהחבר אומר "אמא שלי אמרה לי לא להזמין אותך ולשחק עם ילד אחר." הילד שלכם המום לא יודע מה לעשות, אתם לידו מה אתם עושים?
1. אומרים לו תשחק עם מישהו אחר
2. מסיחים את דעתו ומשחקים אתו בעצמיכם
3. אומרים לו תתקשר לאמא של הילד ותשאל מה הסיבה שאמרת לו לשחק עם ילד אחר
4. מתקשרים אתם לאמא של הילד ושואלים
5. אומרים איזה ילד לא בסדר החבר שלך אל תשחק אתו יותר הוא לא חבר טוב
התמודדות הילד מול גורמי לחץ
התגובה הנכונה היא 3. מפני שהיא התמודדות ישירה של ילד שלכם עם גורם הלחץ. זה ייתן לו אומץ ובטחון לשאול ולברר אינפורמציה אפילו אם נפגע. לא לברוח, להתמודד.
אם הילד לא מוכן להתקשר אתם תתקשרו להורי הילד ותבררו בנימוס מדוע הילד אמר שהבן שלכם לא רצוי.
ולא לשכוח שילדים משקרים לא פחות מאשר מבוגרים.
מאמרים נוספים של טובי פלד:
החשיבות של הערך העצמי וכיצד לשמור עליו
רווחה וחינוך – טובת הכלל או אינטרסים אישיים?
טיפול פסיכולוגי לילד – סיפור המעשה
איך זה קשור לחלק הראשון של המאמר?
אם אתם ההורים בעלי רמת חרדה גבוהה יחסית, הרי סביר שגם הילד שלכם חרד יותר וגם הוא וגם אתם תיפגעו מאד ותפחדו להתמודד ישירות עם הדחיה שחוויתם ותייעצו לילד כל דבר חוץ מאשר התמודדות ישירה עם הגורם המאיים ותספרו לעצמיכם סיפורים מדוע לא להתקשר ולשאול ישירות את האמא של הילד.
כך תחזקו את הילד ותלמדו אותו להתמודד ולנצח.
טובי פלד – פסיכולוג מומחה, מטפל במבוגרים ובילדים בכל הגילים
דרג עד כמה מאמר זה עזר לך
עזר מאד |
עזר |
טוב |
עזר קצת |
לא עזר |
* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר