תזונה נכונה: קחו תמר ותהיו בריאים

תזונה נכונה משמעותה, בין היתר, מזון טבעי, עשיר ברכיבים תזונתיים ובריא. התמר בהחלט עומד בהגדרה. בכתבה שלפניכם כל מה שלא ידעתם או לא יישמתם על התמר כדי שתוכלו לשלבו בתבונה כחלק מהקפדה על תזונה נכונה.
מאת אורית מגלד-בן אריה
| 07/02/2010 |
צפיות: 33,557
דירוג: 3.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 3.0 מתוך 5
התמר הוא מזון טבעי, מלא ועשיר ברכיבים תזונתיים - פינוק מתוק, בריא וממריץ. אכילת תמרים מספקת הזדמנות לשלב הנאה צרופה ובריאות.

תמר במהלך ספורט


במהלך ביצוע פעילות גופנית או מאמץ ממושך מידלדלים מאגרי האנרגיה בגוף. מחקרים מראים שצריכת מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה סמוך לפעילות גופנית חשובה למילוי מאגרי האנרגיה ולהתאוששות מהירה לאחר המאמץ. התמרים, בזכות ההרכב התזונתי שלהם, מהווים ספק אנרגיה ממעלה ראשונה וחטיף ספורט טבעי.

למידע נוסף בנושא תזונה נכונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונת תינוקות

תזונה נכונה וטבעית


לתמרים טעם מתוק ומענג, הם מפנקים את החיך תוך שמירה על הבריאות ומוגדרים כקינוח. התמר דל שומן (פחות מ-0.5%), עשיר ברכיבים תזונתיים, טעים ובריא. ההשוואה לקינוחים נפוצים אחרים חושפת את יתרונותיו של התמר. גלידה לדוגמה, מכילה כמות שומן גבוהה פי 40 מאשר התמר. שוקולד מכיל כמות כפולה של קלוריות ל-100 ג' ורמת השומן בו גבוהה פי 100 מאשר בתמר (שעור השומן הגבוה בשוקולד נובע משומן רווי או שומן טראנס). התמר מתאים לשילוב בארוחת ביניים, להעשרת הטעם במנות עיקריות, תוספות, סלטים וכקינוח בעל ערך מוסף - ללא רגשות אשם.

תזונה נכונה שאינה מכילה חומרים משמרים


התמרים גדלים בארץ ומגיעים אל פינו ללא חומרים משמרים מזיקים כמו סודיום בנזואט וגופרית דו חמצנית, הנפוצים בפירות יבשים אחרים. סודיום בנזואט (E-211) נפוץ כחומר משמר בתעשיית המזון בכלל ובפירות יבשים אחרים כמו שזיפים, חמוציות ותפוחים יבשים. מחקרים אחרונים מעוררים בעולם דיון באשר לסכנות הנובעות מחשיפה ממושכת לחומר זה. גופרית דו חמצנית (SO2) היא חומר אנטיבקטריאלי שנועד לשמור על מראה הפרי ומשמש בתעשיית המשמשים המיובשים ופירות יבשים אחרים. מבנה התמרים הטבעי מבטל, לעומת זאת, את הצורך בחומרים משמרים, כאשר די בקירור כדי להעניק לפרי זה חיי מדף ארוכים. אחסון התמרים במקרר או במקפיא הביתי ישמור לאורך זמן על טעמם ועל ערכיהם התזונתיים.

הרכב מנצח


בתמרים מתקיים אנסמבל טבעי של רכיבים תזונתיים המספקים להם ערך מוסף. פרי התמר מכיל סוכרים טבעיים המספקים אנרגיה זמינה לגוף. הוא מכיל אחוז חלבון גבוה מזה של רוב הפירות (2.3%-5.6% ל-100 ג'), הוא דל מאוד בשומן (פחות מ- 0.5% ל-100 ג') ומכיל אחוזים גבוהים של סיבים תזונתיים. הסיבים מסייעים לתחושת שובע, עשויים לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ולשפר את פעילות מערכת העיכול. כמות הסיבים התזונתיים ב-100 ג' תמרים גבוהה בהשוואה למרבית הפירות - עד פי שלוש מאשר בבננה ותפוח ופי חמש מאשר בשזיף.

נוגדי חמצון


מחקרים קליניים ואפידמיולוגים הוכיחו כי לנוגדי החמצון בפירות וירקות תפקיד במניעת דלקות, מחלות לב, סרטן ומחלות זקנה. מחקר נורווגי משנת 2002 מצא כי פרי התמר עשיר בנוגדי חמצון וכי התגובה האנטיאוקסידנטית שלו גבוהה פי ארבע מזו של בננה ופי שמונה מזו של תפוח.

ויטמינים ומינרלים


פרי התמר מכיל שישה ויטמינים ולפחות 15 מינרלים, ביניהם מרכיב של פלואוריד, התורם לשמירה על בריאות השיניים. התמר עשיר בזרחן, סידן ומגנזיום, מינרלים החשובים למבנה התקין של העצם, וזאת עד פי 10 מפירות אחרים. כמו כן הוא עשיר באבץ, הנחוץ לעור בריא, להחלמת פצעים ולגדילה, ובאשלגן, המסייע לאיזון לחץ דם וחשוב לתפקוד תקין של התאים, מערכת העצבים ומערכת השרירים. בסקר לאומי של מצב הבריאות והתזונה (מב"ת) לשנת 2001, שנערך בישראל, נמצא כי האוכלוסייה המקומית צורכת בממוצע כמחצית מכמות האשלגן המומלצת ליום. התמר, פרי דל נתרן, הוא מבין המזונות הטבעיים העשירים ביותר באשלגן וכוחו יפה להשלמת החוסרים ולאיזון משק הנוזלים ולחץ הדם בגוף. רמות הברזל, החשוב למניעת אנמיה, נעות ברוב זני התמרים בין 0.8 ל-1.6 מ"ג ל-100 ג', פי חמש מאשר בבננה או שזיף ופי עשר מתפוח או תפוז.

טוב לעיכול


תכולת הסיבים העשירה בפרי התמר מסייעת לפעילות מערכת העיכול. הסיבים משפרים את מעבר המזון במערכת, מה שעשוי לסייע במניעת מחלות הקשורות לתזונה המערבית - עצירות, דיברטיקולוזיס (מחלת סעיפים שהם מעין כיסים בולטים במעי הגס) ואף סרטן המעי הגס.

פרי ישראלי משובח


עץ התמר (Phoenix dectylifera) גדל באזורנו באופן טבעי מימים ימימה. פרי התמר הוא מהמזונות העתיקים ביותר בעולם וקיימות עדויות לגידול תמרים בארץ עוד משנת 5000 לפני הספירה (עץ התמר מוזכר בתורה בספרים שמות, ויקרא ובמדבר). ואולם, רק בשנות העשרים של המאה הקודמת הצליחו כמה ישראלים נועזים להעביר לארץ חוטרי תמר ממצרים ובהמשך הוברחו ארצה חוטרים של זנים נוספים מאיראן ואף מעיראק, זנים שהיוו את הבסיס לגידול התמר הישראלי. כל התמרים הנאכלים כיום בארץ מקורם בגידול בישראל. גדיד התמרים בארץ מתחיל באוגוסט ומסתיים באוקטובר, סמוך לחודש הרמדאן ולחגי ישראל. על פי המסורת המוסלמית, הצום במהלך ימי הרמדאן מסתיים מדי יום באכילת חמישה תמרים. בתרבות העתיקה ובפולקלור של עמים שונים מייחסת המסורת לפרי התמר יכולת סיוע בהגברת הפוריות, כמו גם סגולות ריפוי ומניעה של מחלות מערכת העיכול, לב, סרטן ועוד.

איש איש והתמר שלו


יש האומרים "אמור לי איזה תמר אתה אוהב ואומר לך מי אתה". בארץ גדלים תשעה זני תמר המספקים מגוון רחב של אפשרויות ומהווים תשובה להעדפות אישיות. בין הזנים השונים תמצאו מרקם נימוח מול פריך, גוני דבש ושוקולד, פרי קטן ושובב ולידו גדול ומלכותי ואפילו מגוון טעמים - ממעודן ועד פרץ של מתיקות. הזנים מחולקים לשתי קטגוריות, בהתאם לאופן שבו הם נצרכים, לשיעור המים בהם ולאנרגיה שהם מספקים:
1. זני "לייט" הנצרכים טריים- ה'חיאני' השחור וה'ברהי' הצהוב, המספקים כ-140 קלוריות ל-100 ג'.

2. זנים הנצרכים יבשים - ה'מג'הול', 'דקל נור', 'אמרי', 'דרי', 'חלאווי', 'חדראווי' ו'זהידי', המספקים כ-270 קלוריות ל-100 ג'.

הזנים הטריים מכילים שעור גבוה של מים היכול להגיע לרמה של 60%, בעוד שהזנים היבשים מכילים שעור מים נמוך יחסית הנאמד ב-16%-26% ממשקל הפרי.
<@ --- IMG_2 --- @>

על הזנים השונים, מקורותיהם ותכונותיהם


'חיאני' תמר שמקורו במצרים, דל קלוריות בהשוואה לזנים אחרים, מה שנקרא "תמר לייט". על העץ, במצב בוסר, צבעו אדום ועם הבשלתו הוא מתכהה, קליפתו מבריקה וניתנת להסרה בקלות. בשרו פריך ובשרני, נאכל טרי ונשמר היטב בקירור ולטווח רחוק בהקפאה. זן ה'חיאני' עשיר בסיבים ובסידן ומצוין כחטיף קל ומרענן.

למאמרים נוספים בנושא תזונה נכונה ועוד:
תזונה נכונה בספורט תעצים הישגים
מלח: כמה טעים, ככה מזיק
תזונה נכונה: כך תצלחו את תקופת המבחנים
תזונה נכונה בחורף: עצות וטיפים
אכילת גזר יומיומית חיונית לבריאות

'מג'הול' מקורו במרוקו, בעל פרי גדול ומרשים וטעם עשיר, נימוח ועסיסי בצבע חום אדמדם, מכיל רמה גבוהה של תרכובות פנוליות (נוגדי חמצון) ועשיר בסיבים תזונתיים ובברזל. מכונה "מלך התמרים".

'דקל נור' תמר בעל צבע דבש בהיר שמקורו בתוניס. פרי מאורך בעל מרקם רך למחצה. הרכב הסוכרים בו יוצר את טעמו הייחודי, המבדל אותו משאר התמרים. ה'דקל נור' עשיר בסיבים תזונתיים וברזל ובעל תגובה אנטיאוקסידנטית גבוהה ביותר.

'אמרי' פרי מאורך ושחום שמקורו במצרים, עתיר סיבים, מתוק ומתבלט במרקמו הפריך. ה'אמרי' עשיר במינרלים אבץ ואשלגן ובעל תגובה אנטי חמצונית גבוהה.

'חדראווי' צבעו כשוקולד, הוא רך, מתוק ונימוח ומכיל רמה גבוהה של תרכובות פנוליות (נוגדי חמצון). עשיר בסיבים תזונתיים ובברזל.

'חלאווי' רך ומתוק, בעל מראה מאורך, מכיל רמות גבוהות של מגנזיום, אשלגן, ברזל ובעיקר אבץ.

'דרי' יבש, מתוק, מכונה "התמר השחור". פרי זה עתיר סיבים תזונתיים, רמות גבוהות של אשלגן, עשיר בחומצה פנולית ומכיל את האחוז הגבוה ביותר מבין שאר הזנים של ברזל.

'זהידי' יבש, מתוק, בעל מראה מעוגל, צבעו זהוב, עשיר בברזל והעשיר ביותר מבין שאר הזנים בסיבים תזונתיים.

'ברהי' תמר מעוגל וצהוב, נאכל הן טרי והן מהקפאה, זמין בחודשים אוגוסט עד אוקטובר. בעל טעם עפיץ המשתנה לנימוח ומתוק לאחר הקפאה והפשרה. דל בקלוריות ועשיר בסיבים תזונתיים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד