סוגי שומן: הטוב הרע והמכוער

שומן טוב הוא שומן הנמצא בשמן זית, שקדים וכו'. שומן רע הוא שומן המגיע בעיקר מבעלי חיים ותוצרתם כגון בשר וגבינות. שומן סופר-רע הוא שומן הנמצא בבורקסים, חטיפים וכו'. תחליטו אתם מה כדאי לכם לצרוך.
מאת אלונה אזאגי
| 25/01/2010 |
צפיות: 13,706
השומן הוא אחד מאבות המזון. שומן אחראי על שימור האנרגיה ותחזוקת תאי הגוף, תומך בתפקוד מערכת העצבים, בגמישות העור והעורקים, באיזון ההורמונלי ובשמירת חום הגוף. השומן במזון מספק לנו את כמות האנרגיה הגבוהה ביותר: כתשע קלוריות לגרם שומן. לכן, די בקלות ניתן להגיע לצריכת יתר של שומן המביאה להשמנת יתר.

שומן טוב


שומן טוב הוא שומן בלתי רווי. הוא תורם לירידה של הכולסטרול הרע ומעלה את הכולסטרול הטוב. השומן הטוב מגיע בשני אופנים:

1. שומן חד בלתי רווי - הנמצא בעיקר בשמן זית, שמן קנולה ושקדים.

למידע על שומן, תזונה נכונה ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות

2. שומן רב בלתי רווי - הנמצא בשמן סויה, תירס, מיונז, טחינה, גרעינים שחורים ולבנים, פיסטוק ואגוזי מלך. השומן הרב בלתי רווי מכיל שתי קבוצות של חומצות שומן, אומגה 3 ואומגה 6, יש להקפיד לצרוך מוצרים העשירים יותר באומגה 3.

שומן רע


שומן רע הוא שומן רווי, המגיע בעיקר מבעלי חיים ותוצרתם, כלומר בשר, גבינות וביצים. הגוף לא זקוק לשומנים אלה וצריכת יתר שלהם היא הרסנית, משתי סיבות:

1. שומן רווי קשה יותר לעיכול ולכן מאוחסן ללא תועלת בתאי השומן.

2. שומן רווי מפריע לגוף להפיק תועלת מהשומן הטוב.

שומן טרנס


שומן טרנס גם הוא שומן רע. שומן זה נוצר מעיבוד וחמצון של שומן צמחי (רב בלתי רווי), כלומר מהרס של "השומן הטוב". הוא נמצא במוצרי מזון רבים שהפכו להיות מקובלים ומבוקשים - החל ממוצרי יסוד דרך מזון מהיר וכלה במאפים וחטיפים. זהו השומן המסוכן ביותר, משתי סיבות:

1. הגוף אינו יכול להשתמש בו לגמרי, וכמו כן הוא מונע מהגוף את היכולת לנצל את השומן הטוב (ממש כמו השומן הרווי).

2. מבחינה טכנית (ועל גבי תוויות המזון) הוא נחשב לשומן רב בלתי רווי, מעין "תחפושת" מתעתעת שמשווה לו ערך חיובי בנתונים תזונתיים של מוצר מזון.

הפיכת השומן הטוב לשומן טרנס מתבצעת דרך טיגון ובעיקר בתעשייה. מרכיבים כגון שומן צמחי מוקשה או מוקשה חלקית מצביעים על נוכחותו.

עשרת מקורות השומן הטובים ביותר


כמעט כל מזון שמכיל שומן, כולל את כל שלושת הסוגים: שומן רווי, רב בלתי רווי וחד בלתי רווי. ההבדל הוא ברמת הדומיננטיות של כל אחד מהם. עשרת מקורות השומן הטובים ביותר, שכדאי לצרוך אותם, הם:

שמן זית
קנולה / אבוקדו
פשתן
אגוזי מלך
דגים (מקרל, סלמון)
סרדינים
שומשום / טחינה
שקדים
גרעיני דלעת
גרעיני חמניות

עשרת מקורות השומן הגרועים ביותר



מרגרינה – בעלת חיסרון כפול: מכילה שומן רווי ושומן טרנס.

תערובות לבישול מהיר – תערובת לעוגה, ללחם, לעוגיות ולפנקייק.

אבקות מרק – כולל מאכלים לבישול מהיר ומאכלים מוכנים.

אוכל במזנון מהיר – צ'יפס, חטיפי עוף וכל מזון שעבר טיגון עמוק.

אוכל מוכן קפוא – כולל פיצות, מאפים, בצק, פנקייק וגם עוף ודגים מצופים, חטיפים מלוחים – חטיפי צ'יפס, קרקרים, בייגלה, ביסלי, במבה.

לכתבות נוספות בנושא שומן, תזונה ודיאטה ועוד:
דיאטה, למה זה לא מצליח לי?
דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?
דיאטת ZONE: לאכול כמו איש המערות
תזונה ודיאטה - טיפים שיצילו אותך
איך להיות רזה ב-7 צעדים?

מאפים "תעשייתיים" – רוגלעך, סופגניות, דונאטס, עוגות ועוגיות.

חטיפים מתוקים – חטיפים עם קרם תעשייתי: ופלים, חטיפי שוקולד, עוגיות ממולאות בקרם.

מטבלים וקצפות – רטבים, סלטים תעשייתיים, קצפות וציפויים מוקרמים.

לסיכום, אל תמהרו להשמיד את כל מה שאינו מופיע ברשימה הבריאה. אפשר להודות או לשמוח על קיומן של אלטרנטיבות לשעת הצורך כמו אוכל קפוא ומזנון מהיר, רק זכרו שהם תחליף מזדמן לשעות חירום.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 309
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,200
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,032
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 386
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 532
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 431
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 635
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 839
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 372
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד
כיצד לרזות ללא דיאטה?
טליה לביא
| 14/01/2019 |
צפיות: 609
עשית כבר את כל הדיאטות האפשריות כמעט ועדיין המשקל יורד ועולה? כנראה שהגיע הזמן ללכת בדרך שונה לגמרי. הדרך הנכונה והמבטיחה לירידה במשקל אינה משטר דיאטה מוקפד, או היצמדות לתפריט או לחוקים, אלא בשינוי התפיסה לגבי אוכל, והפרדה בין צרכים נפשיים לצרכים פיזיולוגיים של הגוף.
קרא עוד