מדיטציה, התרופה נגד מחלות לב וכלי דם

עזבו אתכם מתרופות, אוכל בריא וכושר, אם אתם רוצים למנוע מחלות לב וכלי דם תרגלו מדיטציה. מחקר גילה כי מדיטציה מצליחה להוריד את לחץ הדם ולהפחית את הסיכוי להתקפי לב ושבץ.
מאת רועי שני
| 14/12/2009 |
צפיות: 10,144
חסידי המדיטציה טוענים כבר שנים ששיטת התרגול שלהם מסייעת מאוד לשיפור הבריאות, וכעת ניתן חיזוק משמעותי לדבריהם, בדמותו של מחקר חדש, שהוצג בכינוס רופאי הלב (ה-AHA) בארה"ב, ומצא הוכחות של ממש לכך.

המחקר המדובר נערך ביוזמת הקולג' הרפואי "וויסקונסין" בשיתוף אוניברסיטת "מהרישי" באיווה, ובמסגרתו גוייסו 201 משתתפים ממוצא אפרו-אמריקאי שהתנדבו או לשנות את אורחות חייהם או לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע למשך תשע שנים.

למידע נוסף בנושא מדיטציה, מחלות לב ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום יוגה, מדיטציה
פורום NLP דמיון מודרך
פורום גוף נפש, רפואת גוף נפש
פורום רפואה משלימה, רפואה אלטרנטיבית
פורום שומנים בדם, מחלות לב

מדיטציה טרנסנדנטלית היא טכניקה קלה ללימוד ומהנה לתרגול. טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית היא הליך טבעי, פשוט וחסר מאמץ שמתרגלים אותו עשרים דקות פעמיים ביום, בישיבה נוחה ובעיניים עצומות. ההליך המעשי והמוכח הזה של המדיטציה אינו דורש שום מאמץ או ריכוז, שום יכולות מיוחדות ושום שינוי בסגנון החיים.

ממוצע גיל המשתתפים במחקר עמד על 59 שנים וכולם סבלו מהיצרות של כלי הדם הלבביים. קבוצת המדיטציה הונחתה לבצע מדיטציה פעמיים ביום, כל פעם 20 דקות, בעוד שהקבוצה השנייה זכתה להשתלמויות קבועות אודות גורמי סיכון של מחלות לב וכלי דם, שינוי תפריט תזונתי שלה וביצוע פעילות גופנית.

מעיבוד הנתונים עולה כי בתום המחקר הקבוצה שביצעה מדיטציה הציגה שיעור תמותה, התקפי לב ושבץ הקטן ב-47% בהשוואה לאלו ששינו את אורחות חייהם. במהלך תשע השנים בהם התבצע המחקר תועדו 20 מקרי מוות, התקפי לב ושבץ בקרב קבוצת המדיטציה, לעומת 31 מקרים מהקבוצה שזכתה להדרכה בריאותית.

"בתום תשע השנים הסתבר כי 80% מהמשתתפים בקבוצת המדיטציה עדיין מתרגלים לפחות פעם ביום מדיטציה, בעוד שהשינוי שנמדד באורחות החיים של הקבוצה השנייה שקיבלה השתלמויות בתום המחקר היה זעיר והתפריט שהם אכלו והפעילות הגופנית שהם ביצעו נותרו פחות או יותר כמו לפני שזכו להשתלמויות", אמר החוקר הראשי, ד"ר רוברט שניידר מאוניברסיטת מהרישי בכינוס השנתי של אגוד הלב האמריקאי.

בנוסף לשיעורי תמותה, התקפי לב ושבץ נמוכים יותר, גם לחץ הדם הממוצע של קבוצת המדיטציה היה נמוך משמעותית (בחמש מילימטר כספית), וחלק מהמשתתפים אף הציגו הפחתה מהותית ברמת המתח הנפשי. כמו כן, לדברי ד"ר שניידר, מחקרים קודמים הראו כי ההשפעה המיטיבה של מדיטציה על לחץ דם ועל עקה נפשית אינם תלויים במוצאו האתני של מבצע המדיטציה.

למאמרים נוספים בנושא מדיטציה, רפואה משלימה ועוד:
דמיון מודרך (או: כואב לכם? תדמיינו)
מדיטציה מפחיתה לחץ דם גבוה
מתמודדים עם טיפולי פוריות? NLP יעזור
מעבר לכל דימיון מודרך
לחץ דם גבוה? תעשו מדיטציה

"זהו המחקר הקליני המבוקר הראשון שמראה כי תרגול מדיטציה ארוך טווח המפחית את המתח הנפשי, מצמצם גם את שיעור ההתרחשות של אירועים קרדיווסקולריים קליניים, כמו התקפי לב, שבץ ומוות", אומר החוקר.

לדברי ד"ר שניידר, ההשפעה הבולטת של המדיטציה הטרנסנדנטלית על בריאות המשתתפים היתה ממש כאילו נבחנה במחקר תרופה חדשה למניעת מחלות לב. "אך במחקר זה התרופה הופקה מתוך בית המרקחת הפרטי של גופינו, שתרגול מדיטציה טרנסנדנטלית דרבנה אותו לייצר".

"אני לא מופתעת ששינוי בהרגלים, כפי שהוצג במחקר, גרם לשינויים רגשיים וגופניים מאוד משמעותיים", אומרת אינגריד קולינס, פסיכולוגית חינוכית מ- London Medical Centre. "הגוף והנפש שלנו הם מקשה אחת, וכל מה שקורה לנו בגוף משפיע על הנפש ולהיפך", היא אומרת.

* לאתר שחל - לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר