כך תתאימו לעצמכם פעילות גופנית

פעילות גופנית דורשת התאמה אישית. אם אתם נמנים על אלה שזורקים את המעיל על מה שהיה פעם מכשיר ריצה, או לא זוכרים איפה חדר הכושר לו אתם מנויים, הכתבה הבאה תעזור לכם לבחור פעילות גופנית מתאימה.
מאת ד"ר ברק ירוחם
| 29/11/2009 |
צפיות: 5,655
דילמה לא קטנה עומדת בפנינו גם לאחר שקיבלנו החלטה על חזרה לפעילות גופנית או אם אנו שוקלים להתחיל לעסוק בפעילות גופנית. כולנו מבינים את החשיבות של פעילות גופנית לאורח חיינו ולבריאות ובכלל זה ממש באופנה וכולם מדברים על זה. אך, מה נבחר? האם נעדיף לרכוש מכשיר כושר ביתי? האם נרשם לפעילות בקאנטרי המקומי? האם נעדיף פעילות גופנית בחוץ בטבע? האם נלך על הליכה או על פעילות המשלבת גוף ונפש? אכן, דילמה שההתגברות עליה יכולה לחסוך לנו הוצאות לא קטנות.

פעילות גופנית - שלב הנשירה


חשוב לנו למקסם את התועלות בקבלת ההחלטה שלנו. לא אחת עדים אנו למתאמנים הרוכשים מכשיר כושר לביתם ומהר מאד מוצאים את המכשיר היקר שעלותו אלפי שקלים משמש כקולב לתליית מעילים ותיקים. לא אחת אנחנו מתחילים את הפעילות בחדר הכושר בהתלהבות רבה, התלהבות שהולכת ומתפוגגת במהלך השבועות או החודשים הראשונים של הפעילות, עד שזו מפסיקה קליל. דבר ידוע הוא כי אחוז הנושרים מפעילות גופנית בחדר הכושר בשלושת החודשים הראשונים של הפעילות מתקרב ל- 90% . כלומר, רק 10% שורדים לאחר שלושה חודשים ומתמידים בפעילות ו-90% שמו כספם על קרן הצבי. אז כיצד נדע באיזו פעילות נבחר? באיזו פעילות ההישרדות שלנו תהיה הגבוהה ביותר?

מידע נוסף על פעילות גופנית, כושר גופני ועוד, בפורומים:
פורום כושר גופני
פורום פילאטיס
פורום כושר גופני לילדים, כושר גופני לנוער
פורום יוגה, מדיטציה
פורום כושר גופני לנשים

מבחן אישיות כקטליזאטור לפעילות גופנית


במדעי הספורט בכלל ובפסיכולוגיה של הספורט בפרט בגישות החדשות המקובלות מנסים לפתור את הסוגיה באבחון מרכיבי האישיות של המתאמן ועל ידי הגדרת אישיותו, ניתן להמליץ לו על כיוון ואו ענף שסיכויי ההישרדות שלו גבוהים. עיסוק בו יימצא סיפוק, הנאה ושמחת חיים שתמנע את הנשירה שלו. הראשונה שהחלה במבחני האישיות הללו הייתה הפסיכולוגית DUDA ש"סידרה" אותנו על גרף שנע בין אדם משימתי ממוקד מטרה לבין אדם המושפע מגורמים סביבתיים רבים, תקשורת, מקובלות חברתית ועוד. אם נשתמש במושגים המקצועיים יותר ניתן לומר כי אנו נמצאים על קו שנע בין "ממוקד מטרה" לבין "ממוקד אגו".

פעילות גופנית ממוקדת מטרה


לכל אחד מאיתנו יש משני המינים אך במידה ובכמות שונה. נמצא שככול שנתאפיין בתכונות של "ממוקד מטרה" סוג הפעילות והמסגרת שנבחר תהיינה פחות חשובות. לאנשים בעלי מבנה אישיות שכזה ניתן להמליץ על רכישת מכשיר אירובי או ציוד הביתה. ברור לנו כי טיפוס זה מסמן את המטרה והוא כמו קרן לייזר תביית עליה ולא עוזב אותה. אנשים אלה יציבו לעצמם את המטרה או ייעזרו במדריך מאמן שיציב להם את המטרה ואת האמצעים להשגת המטרה ומרגע היציאה לדרך הם עצמאיים לפעילותם ואין חשש "שיחתכו", שלא ימלאו את הכתוב להם בתוכנית האימון ויפרשו. אם כתוב להם 10 חזרות בתרגיל מסוים הם לא צריכים "שומר" הם יעשו את שכתוב - 10 חזרות ולא 9 ולעיתים גם לא 11. תוכנית האימון הופכת לתנ"ך הפעילות עבורם.

פעילות גופנית חברתית


מעטים הם האנשים שמאופיינים כממוקדי משימה מטרה באופן מוחלט, רובנו מכילים שיעורים שונים של תכונה מיוחדת זו. בקצה השני של הגרף מופיע אותו מתאמן שלעולם לא יוכל להתאמן ללא מסגרת, ללא חברה, ללא חברים שילוו אותו, ללא מצב שהוא ידווח לחברה על כך שהוא מנוי במועדון היוקרתי, או שהוא מתאמן בחברת סלבריטאים, או שיש רווח חברתי מחברותו במועדון. הפעילות אצל אחד כזה יכולה להיות בשביל "הפוזה" בלבד. סיכויי ההישרדות של מתאמן כזה קטנים. התמדתו תהיה כל זמן שהוא נמצא במוקד ההתעניינות, כל זמן שהוא מפיק רווח חברתי מהפעילות. כושר התחרות שלו נמוך ובקושי הראשון או בסדרת הקשיים הראשונה שלו הוא יימצא תרוץ לפרוש מהפעילות בכלל, אם לדוגמא יצטרף מתאמן זה לתחרות כנגד יריב וחלילה הסיכוי שלו להפסיד בולט מיד, יעלו ויצוצו תירוצים כמו: "אני עייף", "אני פצוע" או אפילו תבוים פציעה תוך כדי התחרות. מתאמן בעל אופי כזה ירבה לשקר לסובבים אותו ולעצמו בנוגע לפעילות עצמה. הוא לא ימלא ויעשה את הכתוב בתוכנית האימון שלו. המאמן אמר לעשות 10 חזרות והפנה מבטו - המתאמן יבלף ויעשה פחות.

ברור לנו שמתאמן בעל אופי שכזה צריך "שוטר" או "מטפלת", אבל רק לא מאמן! אחד שיפקח עליו כל הזמן , אחד שיהיה גם מטפלת ויחלק מחמאות למתאמן. רק כך יש סיכוי להישרדות ולהתמדה של אותו מתאמן. לבעל אופי שכזה כמובן שלא נמליץ לרכוש מכשיר הביתה, כי הסיכוי שיתאמן בבית לבדו שואף לאפס. לעיתים ירכוש הוא מכשיר ולו רק על מנת לספר לשכנים ולחברים כי הוא רכש מכשיר יוקרתי, אך כשהתעניינות תרד הוא יאבד עניין במכשיר ויעבור לחיפוש אחר ריגוש אחר. מתאמן כזה מוטב לו להתחבר לפעילות גופנית קבוצתית. פעילות גופנית זו עדיפה על פעילות אישית. כאן הקבוצה תדחוף את המתאמן להמשיך להגיע לפעילות החברתית לא תמיד על מנת להתאמן, לעיתים ה"לחץ" החברתי עצמו ישמש במכשיר להנעת אותו המתאמן .

כפי שציינתי, רובנו נמצאים בין הקצוות ומכילים את שני טיפוסי האופי. תנסו לראות מה אתם יותר: משימתיים או פחות ממוקדים במשימה אלא במה שמסביבה. אמנם קיימים מבחני אישיות כתובים, אך נמצא שאצל רוב האנשים כושר האבחון וניתוח מרכיב האישיות נמצא קרוב לתוצאות של מבחן אישיות, כלומר לרוב אנו מכירים את עצמנו. כבר כאן תוכלו לקבל את ההחלטה הראשונה הנכונה שלכם בהקשר של סוג הפעילות הגופנית המתאימה לכם.

מאמרים נוספים בנושא פעילות גופנית, כושר ועוד:
ירכיים ופתרונם: לא עוד אגן הים התיכון
פעילות גופנית בהריון: אחר כך תודי לעצמך
ספורט לילדים זה חלק מהחיים!
התמודדות עם לחץ בספורט: מה השיטה שלכם?
כושר גופני: 11 הטרנדים שיובילו ב-2010

בחירת סוג פעילות גופנית


האם ללכת לאומנויות לחימה, לאירובי, לפילאטיס? גם כאן יש חשיבות מכרעת לאיזה צד האופי שלכם נוטה. אם המגע הגופני בפעילות חשוב לכם או עושה לכם טוב תתמקדו בענפי המגע לסוגיו, החל מכדורסל וכדורגל ועד למקצועות הקרב. אם המגע הגופני הוא מכם והלאה תתמקדו בענפים בהם אין מגע כמו כדורעף, שיעורי סטודיו, עיצוב וכדומה. אם אתם אוהבים "אקשן" ואדרלנין הוא מרכיב חשוב בפעילות שלכם חפשו את האקסטרים , את התחרותיות, לכם תתאים פעילות גופנית כטניס, סקווש וכדומה. אם אתם מחפשים רגיעה גופנית לכו לכיוון היוגה, טאי-צ'י והפעילויות הרגועות . בדרך זו של צמצום אפשרויות לפעילות גופנית, יש לנסות להגיע למספר ענפי הפעילויות שאתם חושבים יתאימו לסוג האופי שלכם ולמה עושה לכם טוב.

מגבלות גופניות


כמובן שאתם הופכים לשעה קלה לפסיכולוגים של עצמכם. אך, אל לכם לשכוח גם את המגבלות הגופניות שלכם: הגיל צריך להיות פקטור חשוב בקבלת ההחלטות שלכם באיזה כיוון לבחור; מגבלות רפואיות אם קיימות - כי הרי לא נלך נגד גופנו ועוד. גם אם הגעתם אחרי צמצום למספר ענפים ואו מספר סוגים של פעילויות שאתם אוהבים, ההמלצה שלנו לנסות לגוון ולא להתמקד בענף או סוג פעילות אחד. הגיוון שומר על העניין, מחייב את הגוף לביצועים שונים, הלמידה המוטורית שונה ומגוונת ויש בה יתרון רב.

אז רגע לפני שגיהצו לכם את כרטיס האשראי שבו עם עצמכם ותראו אם אתם יכולים לנתח את עצמכם ולהמליץ לעצמכם לאן לפנות, אם לא הצלחתם תנסו להתייעץ עם חבר או חברה המכירים אתכם היטב. זה שווה הרבה כסף!

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד