השמנת ילדים: הורים, זה בידיכם

ד"ר אדוארד אברמסון, מומחה אמריקני להשמנת יתר, מסביר איך זה שתופעת השמנת ילדים הפכה להיות נפוצה יותר לאחרונה, למה אימהות מודאגות יותר מאבות בנוגע להשמנת ילדים וכיצד למנוע השמנת ילדים. נלחמים בתופעת השמנת ילדים
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 03/11/2009 |
צפיות: 8,583
בארבעים השנים האחרונות חל גידול של פי ארבעה בהשמנת ילדים וכתוצאה מכך הילדים של היום יהיו הדור הראשון שתוחלת חייו קצרה מזו של הוריו, כך הסביר ד"ר אדוארד אברמסון, מומחה להשמנת יתר, בכנס השנתי של התאחדות הפסיכולוגים האמריקנית.

עם זאת, הורים יכולים לעזור בעצירת המשבר הקרב אם יסייעו לילדיהם להקפיד על תזונה נכונה ובריאה ולעסוק בפעילות גופנית, טוען ד"ר אברמסון, שהוא גם מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת קליפורניה (California State University-Chico), ומחבר הספרים "האינטליגנציה של הגוף" ו"אכילה רגשית".

בעשור האחרון "ראינו גידול פי עשרה בסוכרת מסוג 2 אצל ילדים, על כל ההשלכות הפסיכולוגיות והחברתיות הכרוכות בכך, כגון דעות קדומות, דחייה, אפליה והערכה עצמית נמוכה אצל ילדים", אמר אברמסון בכנס של התאחדות הפסיכולוגים. "ליותר מ-60% מהילדים הסובלים מהשמנת ילדים יש גורם סיכון אחד המגביר את הסיכוי שילקו במחלת לב וכלי דם, ול-20% יש שני גורמי סיכון או יותר".

למידע על השמנת ילדים ועוד, היכנסו לפורומים רפואיים:
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים
פורום תזונה ודיאטה
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

הרגלי אכילה לא נכונים אצל ילדים עלולים להתחיל ב"אכילה רגשית", כלומר, אכילה לא מתוך רעב או לפי הנחיות תזונתיות, אומר אברמסון. "מצב זה עלול לגרום לבעיות משקל או להפרעות אכילה", הוא מוסיף. "גם לגישות ולהתנהגויות של ההורים יש השפעה על הרגלי האכילה של ילדיהם, ואימהות, יותר מאבות, משפיעות על הרגלי האכילה ועל דימוי הגוף של הילדים".

השמנת ילדים: אימהות דואגות יותר


גורמים רבים תורמים לכך שאימהות דואגות לגבי הסיכון שילדיהן יסבלו מהשמנת ילדים, אמר אברמסון. "ישנן הוכחות, למשל, שהורים המשתייכים לקבוצות מיעוט (בארה"ב: אפריקנים-אמריקנים, היספנים ועוד) מודאגים פחות לגבי משקל ילדיהם. בדרך כלל, כשהאם נאבקת בעצמה במשקל, היא מעורבת יותר בפיקוח על הרגלי האכילה של ילדיה. באופן כללי, אימהות דואגות יותר מאבות לגבי משקל הילדים, ובמיוחד לגבי משקל הבנות, וסביר שהן תגבלנה את האכילה יותר מאשר האב".

לכולם, ובמיוחד לילדים, עשויות להיות העדפות אכילה, ואפילו תינוקות נולדים עם נטייה גנטית לטעמים מתוקים ומלוחים ודוחים טעמים מרים וחמוצים ומזונות לא מוכרים, אומר אברמסון. "אצל ילדים אלה צריך לנסות לעתים מאכל חדש פעמים רבות (10 או יותר) עד שיסכימו לאכול אותו. כשהילדים מסרבים לאכול משהו מסוים על ההורים לוותר בעדינות ולהמשיך ביום אחר במקום להיכנס למאבק כוחות", הוא מסביר.

הורים יכולים להגביר את הסיכויים שהילד יטעם משהו חדש בכך שיהוו דוגמה ויאכלו בעצמם מהאוכל, או יאפשרו לילד להכין בעצמו את פריט המזון החדש, אומר אברמסון. "אחרי שהילד בישל עם אבא או אמא במטבח, לא סביר שהוא ידחה את האוכל שהוא עצמו עזר להכין".

כושר מונע השמנת ילדים


בנוגע לפעילות גופנית, ידוע כי פעילות גופנית יכולה לסייע במניעת השמנת יתר, במיוחד כאשר הנטייה להשמנה היא גנטית, אומר אברמסון. מחקרים הראו שהסיכוי שילדים בני ארבע עד שבע להורים פעילים יהיו פעילים בעצמם, גבוה פי שישה מאשר אצל ילדים אחרים. התעמלות בבית הספר מורידה את הסיכון להשמנת ילדים, ואילו צפייה בטלוויזיה ומשחקי מחשב מגבירים אותו.

לכתבות נוספות בנושא השמנה, דיאטה ועוד:
דיאטה, למה זה לא מצליח לי?
דיאטת פחמימות - זה טוב ליהודים?
דיאטת ZONE: לאכול כמו איש המערות
תזונה ודיאטה - טיפים שיצילו אותך
איך להיות רזה ב-7 צעדים?

השמנת ילדים: בנות בטוחות שהן שמנות


מחקרים הראו שרוב התינוקות והפעוטות אוהבים את גופם, אומר אברמסון, אבל אצל הבנות, זה לא נמשך. קצת לפני גיל ההתבגרות, בנות מתחילות לסבול מדימוי גוף מעוות. "30% מהבנות בגיל תשע, 55% מהבנות בגיל 10 ו-65% מהבנות בגיל 11 חושבות שהן שמנות", הוא אומר. "הכניסה לגיל ההתבגרות אינה קשה כל כך אצל הבנים. הם מרוצים יותר מגופם לפני גיל ההתבגרות".

"הורים יכולים לסייע לילדיהם לפתח דימוי גוף בריא. הם צריכים להבין איך הם מרגישים לגבי מראהו של הילד, ולראות כיצד תפיסתם משפיעה על התנהגותם. כאשר מדובר בילדים קטנים יותר, הם צריכים לתת להם לבחור את הבגדים שילבשו. עם ילדים לפני גיל ההתבגרות, מומלץ לשוחח על השינויים שיחולו בגופם בקרוב. ולבסוף, הורים צריכים לעודד את ילדיהם להתחבר עם ילדים אחרים שמתעסקים פחות במראה החיצוני שלהם".

לסיכום: כדי לשמור על משקל תקין של ילדכם ולמנוע השמנת ילדים, כל בני הבית צריכים להירתם לשמירה על אורח חיים בריא המשלב פעילות גופנית יומיומית וכן אכילה מאוזנת ובריאה הכוללת ירקות ופירות והימנעות ממזונות עתירי קלוריות ושתייה ממותקת.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה