מחקר חדש: חלב ומוצריו מונעים מחלות לב

חלב ומוצרי חלב מסייעים במניעת מחלות לב, כך קובע מחקר חדש שנערך בוויילס. מתברר כי צריכת 500 מ"ל חלב ליום עוזרת למנוע התקפי לב, שבץ מוחי ואף סוגי סרטן שונים. על חלב, הימנעות ממחלות לב והקשר ביניהם.
 לימור בן חיים
| 11/08/2009 |
צפיות: 5,218
רבים מאתנו, לאחר היקיצה מוקדם בבוקר, מתענגים על קפה בחלב או נהנים מקערת דגני בוקר עם חלב. לגבי חלקנו, החוויה המוקדמת הזו מעלה מחשבות על חלב, בריאות והשפעתו על איכות החיים שלנו. כעת מתברר כי צריכת חלב ומוצרי חלב תורמת רבות להימנעות ממחלות מסוכנות ולעלייה בתוחלת החיים.

חוקרים עצמאיים מטעם אוניברסיטת קרדיף שבוויילס מדווחים, בעקבות עיבוד תוצאות של מחקרים בקרב כ- 600,000 בני אדם, כי חלב שאנו צורכים באופן יום-יומי עשוי לתרום להפחתת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, שבץ, סוכרת וסוגים מסוימים של סרטן. כמו כן, כאמור, צריכת חלב אף תורמת לעליה בתוחלת החיים שלנו.

למידע נוסף בנושא חלב, מחלות לב ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום קרדיולוגיה - רפואת לב
פורום ניתוחי לב, השתלות לב, ניתוח מעקפים, התקף לב

מחקר זה פורסם במאי 2009 בעיתון Journal of the American College of Nutrition. ובו אספו החוקרים נתונים אשר עובדו ממחקרים שונים שעקבו במשך שמונה עד 25 שנים רצופות אחר צריכה של חלב בקרב אוכלוסיות שונות. במחקר זה נמצא כי אנשים שצרכו את הכמות הגדולה יותר של חלב סבלו פחות ממחלות לב וכלי דם וכן מאירועים של שבץ מוחי. מחלות לב וכלי דם ידועות במחלות מסכנות חיים בעולם המודרני ולכן כאמור התוצאה המצטברת של הפחתת סיכון כל אחת ממחלות אילו מעלה את הסיכוי שלנו לשנים בריאות יותר.

מעיבוד כלל המחקרים יחד נמצא כי אנשים אשר צרכו כמות גדולה של חלב ומוצרי חלב, הסיכון לחלות במחלות לב היה נמוך ב-16% בהשוואה לאילו שצרכו כמות חלב ומוצרי חלב קטנה יותר. גם הסיכון ללקות באירוע מוחי נמוך ב-21% בקרב הצרכנים של חלב ומוצריו בכמות הרבה יותר בהשוואה לאילו שצורכים כמות נמוכה.

נתון מעניין נוסף מגיע ממחקרים בקרב נשים אשר לקו בהתקפי לב. בדיקה של צריכת חלב ומוצריו לפני האירוע הלבבי, בהשוואה לנשים בריאות, מצא כי צריכת חלב בכמויות גבוהות הפחיתה את הסיכון להתקף לב ב- 17%. במחקרים אלו לא היו נתונים מספקים לגבי השפעת כמות השומן או סוג מוצר החלב על הסיכון.

נתונים אילו מצטרפים לאחרים שמצאו שצריכת חלב ומוצרי חלב מפחיתה סיכון גם לחלות בסוגי סרטן מסוימים (יש לציין כי לגבי סרטן הערמונית ושלפוחית השתן התוצאות הפוכות) ומאפשרים לנו לראות את העובדות הלבנות לגבי צריכת חלב והבריאות שלנו.

חשוב כמובן להתייחס לעובדה כי הנתונים שנאספו מגיעים ממחקרים בהם הנבדקים מדווחים בעצמם לגבי מה שצרכו בעבר, דבר שיש לו מגבלות כמו גם שלא תמיד אפשר לבודד לגמרי גורמים נוספים אחרים בתזונה או באורח החיים שיכולים גם הם להשפיע, כגון עישון, פעילות גופנית, תזונה כללית של הנבדק ועוד.

כיצד משפיעים חלב ומוצריו על הפחתת הסיכון להתפתחות מחלות אילו?


חלב מכיל מגוון של רכיבים הידועים כבעלי השפעה על לחץ דם וכן תפקוד כלי הדם. חלב הינו מקור לסידן, אשלגן וכן דל בנתרן. הרכב מינרלים זה הוכח כבר כיעיל בהפחתת לחץ דם. דיאטת DASH, המבוססת על מוצרי חלב רזים, ירקות ופירות, הוכחה כיעילה בהפחתת לחץ דם בקרב אלפי אנשים שנבדקו במחקר זה. גם חלבון החלב מכיל חלבונים קצרים שנמצאו כבעלי השפעות על גמישות והתכווצות כלי דם וכן על הפחתה בלחץ הדם.

למאמרים נוספים בנושא חלב, מחלות לב ועוד:
היום הילדים צורכים חלב. למה? כי זה בריא
תזונה נכונה ובריאה יותר עם חלב עיזים
מחלות לב וכלי דם: הכירו את גורמי הסיכון
מה עדיף: חלב פרה, חלב עיזים או גמלים?
אינדקס גליקמי גבוה גורם להופעת מחלות לב

אם כך, במה מדובר באופן מעשי?


מהמחקרים עולה כי לכמות השווה ל-500 מ"ל חלב ביום יש השפעה המפחיתה את הסיכון למחלות שהוזכרו לעיל. אם נתרגם זאת לתזונה יום-יומית, הרי מדובר בצריכה יומית של שתיים-שלוש מנות של חלב או מוצרי חלב, כלומר כוס חלב, גביע לבן, יוגורט או כשלוש כפות גבינה לבנה.

גם אם מחקר זה לא התייחס לאחוז השומן המומלץ, אם נעקוב אחר המלצות תזונתיות הידועות כמפחיתות סיכון למחלות אלו, הרי שנעודד לצרוך חלב רזה של 1%, גבינות לבנות רזות של כ-3% ויוגורט ולבן עד 1.5% שומן. באופן כזה יתרמו מוצרי החלב הנבחרים לתפריט מגוון, דל שומן ועשיר בסידן תפריט התורם לבריאות כלי הדם והלב מפחית סיכון למחלות לב וכן בעל תרומה משמעותית למשק הסידן ולבריאות העצם.


דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 1,182
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 1,463
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,070
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 822
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,915
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,286
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 668
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 725
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 606
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 1,003
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד