תזונה נכונה משפרת את מצב עור הפנים

בריאות עור הפנים אינה תלויה רק בתכשירים קוסמטיים בהם אנו משתמשות, אלא גם בתפריט תזונה נכונה המסייע לשיפור מראה עור הפנים וחידוש התאים של עור הפנים. על עור הפנים, תזונה נכונה והקשר בין השניים.
מאת מיכל גרשוביץ
| 28/07/2009 |
צפיות: 13,399
עור הפנים של האישה אינו רק משקף את מצב הרוח אלא גם את מצב הבריאות שלה. נשים רבות משקיעות מאמצים ומשאבים רבים על מנת לטפח את עור הפנים שלהן ולשוות לו מראה צעיר ורענן, כשתעשיית הקוסמטיקה כולה בנויה על צורך זה של שימור הנעורים, היופי והטיפוח. אך רגע לפני שאנו ממהרות למלא את מדפינו במוצרים קוסמטיים שונים, כדאי לעצור ולערוך בדק בית פנימי.

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מלמדים שמראה עור הפנים שלנו ואיכותו נובעים קודם כל ממה שאנו מכניסות לגופנו - הרגלי התזונה ואורח החיים - הרבה יותר מאשר התכשירים שאנו מורחות באדיקות.

עור הפנים שלנו מושפע מתהליכים פנימיים וחיצוניים שאנו עוברות ומגורמים רבים להם אנו נחשפות בחיי היום-יום. ראשית, גלגלי הזמן נותנים את עתותיהם בפנינו, כאשר עם העלייה בגיל קצב חלוקת תאי העור מואט והוא מאבד מהאלסטיות שלו ומהיכולת שלו לרפא פצעים ופגמים ומביא לידי קמטים וכתמים בעור. שנית, בחלוף השנים וכן כתוצאה מהיחשפות לקרני השמש נוצרים בגוף רדיקלים חופשיים, הפוגמים ברקמות העור ומשפיעים לרעה על ייצור חלבון הקולגן, המקנה לעור את צורתו הגמישה ורקמתו החלקה. מכאן הדרך למראה עור נוקשה ובעל מראה נפול ומקומט קצרה.

למידע נוסף על תזונה נכונה, עור הפנים ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום איפור וטיפוח
פורום קוסמטיקה טבעית
פורום תזונה, הרזיה טבעית

גם זיהום האוויר ועשן הסיגריות אליהם אנו חשופות מאיצים את הזדקנות העור וגורמים ליצור רדיקלים חופשיים, המביאים לתהליכי חמצון והרס התאים. כמו כן, גם למצב הנפשי השפעה ישירה על בריאות תאי העור: מתח נפשי, לחץ וחרדה מקשים על מערכת העיכול ומביאים להצטברות של רעלים בתאי הגוף השונים. אותו מצב רוח מניע אותנו ומביא להרגלי תזונה לקויים, המדללים את מאגר הויטמינים והמינרלים בגוף, מביאים להצטברות רעלים וכאשר תאי העור אינם יכולים לנקז אותם, יופיעו תסמינים על שכבת תאי העור החיצונית.

לתזונה השפעה רבה ומהותית על בריאותנו בכלל ועל עור הפנים בפרט. מה שאנו מכניסות לגופנו יבוא במהרה לידי ביטוי במראה פנינו. כמובן שלא ניתן להתעלם מהמרכיבים הגנטיים ולא ניתן לעצור את הזמן ולחיות בסביבה סטרילית ואוטופית. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להאט את סימני הגיל, למזער נזקים ולשמור על מראה עור בריא ורענן. סוד הקסם טמון בראש ובראשונה בתזונה נכונה ומאוזנת, המתחשבת באורח החיים שאנו מקיימות ולוקחת בחשבון את הנתונים הפיזיולוגיים והנפשיים שלנו.

במחקרים שנעשו לאחרונה נמצא שצריכת מזונות נוגדי חמצון חיונית לבריאותו של עור הפנים ומאיטה את קצב הזדקנותו. ממחקרים אלו עולה כי ויטמינים ומינרלים שונים מסייעים לגוף להתגבר על הרדיקלים החופשיים ופעילותם המזיקה ותורמים ליצירת סיבי הקולגן בעורנו, כאשר מהבולטים שביניהם ניתן למנות את הבאים:

ויטמין A. חיוני עבור התמיינות תקינה של תאי העור והוא מצוי בפירות וירקות כתומים, בביצים, בכבד ובחלב מלא.

ויטמין C. משמש כגורם הכרחי ליצירת קולגן ועל ידי כך מסייע לשמירה על המבנה והאלסטיות של עור הפנים, על יכולתו לתקן נזקי שמש, לעכב כתמי פיגמנטציה ולרפא פצעים. ניתן לצרוך ויטמין זה באמצעות פרות הדר, תותים, קיווי, עגבניות וירקות ירוקים.

ויטמין E. חיוני לשמירה על מבנה תקין של תאי עור הפנים, על הלחות המצויה בהם ובמניעה של דלקות וזיהומים. ניתן למצוא ויטמין זה באגוזים, שקדים, בוטנים, זרעים, שמנים צמחיים, אבוקדו, זיתים ותרד.

כרום. כרום הינו מינרל המסייע באיזון הסוכר בדם ועל ידי כך מגן על הקולגן מפני פגיעת עודף גלוקוז. הוא מטפל באקנה, בזיהומי עור, מסייע למטבוליזם נכון של ויטמין A וחיוני לשמירת בריאות העור. ניתן לצרוך אותו במוצרי בשר, דגנים מלאים ובמוצרי חלב.

סלניום. משמש כנוגד חמצון חשוב, מסייע בנטרול רעלי סביבה, מגן מפני קרינה, משפר אספקת דם ועל ידי כך שומר על גמישות הרקמות, מגן על ויטמין E ותורם לפעילותו. הסלניום מצוי באגוזים, דגנים, עוף, טונה, ביצים, נבט חיטה, בצל ושום.

אבץ. מינרל הפועל כנוגד חמצון, קשור בתהליכי גדילה, חלוף רקמות, מעודד החלמה של עור הפנים, משמש לריפוי פצעים ואקנה, מקטין ייצור שומן, מסייע בתהליכי יצור חלבונים ומאפשר ניצול טוב יותר של ויטמין A. מינרל זה מצוי בדגנים מלאים, בבשר, בקטניות ובזרעים.

למאמרים נוספים בנושא עור הפנים, תזונה נכונה ועוד:
תזונה נכונה ובריאה יותר עם חלב עיזים
תזונה נכונה ובריאה כוללת אכילת פירות
תזונה נכונה בקיץ: כל הטיפים
מטפחת את עור הפנים - ומה עם הצוואר?
על הצערת עור הפנים עם ניו פיל

חומצות שומן בלתי רוויות. אליהן משתייכות גם אומגה 3 ואומגה 6, חשובות לבניית מעטפת תאי עור הפנים, משפרות את גמישותם, מזרזות את התחדשותם ומאטות את קצב ההזדקנות שלהם. מסייעות לטיפול ביובש, אדמומיות בעור וקשקשת ותורמות ללחות העור והחלקתו. ניתן לצרוך חומצות שומן בלתי רוויות במאכלים דוגמת דגי ים, זרעי פשתן טחונים, עלים ירוקים, גרעינים, זרעים, שמן קנולה, טחינה, ברוקולי, אבוקדו מלון ותרד.

במרבית המקרים ניתן לקבל את כל רכיבי המזון הדרושים לעור הפנים באמצעות תזונה מאוזנת. במידה ואנו נוטלות תוספים מלאכותיים של ויטמינים ומינרלים, חשוב מאוד להקפיד על צריכה מבוקרת ומותאמת בכדי למנוע חוסר יעילות, הרעלה ונזקים בריאותיים העלולים להיגרם כתוצאה מנטילה עודפת.

שתיית מים לאיכות עור הפנים


יחד עם ההקפדה על תזונה נכונה, עלינו להקפיד על שתיית מים בכמות של לפחות ליטר וחצי ביום (כ- 6-8 כוסות), בהיותם חיוניים לגופנו ובעיקר לבריאותו של העור. המים מאפשרים הפרשה יעילה של רעלים, תורמים ללחות הרקמות, לשרירים, מסייעים למחזור הדם ותורמים למראה עור בריא.

תרומה חשובה נוספת למראה עור הפנים, כמו גם לבריאותנו הפיזית והנפשית, טמונה בפעילות גופנית סדירה, אשר תורמת לפינוי הרעלים מהגוף, לשיפור זרימת הדם, לשיפור היכולות הפיזיות, לשמירה על משקל תקין, יחד עם הפחתה של רמות מתח ומתן הרגשה כללית טובה.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר מרים מייזל
    ד"ר מרים מייזל
    אורחות חיים, רפואת משפחה ד"ר מייזל היא מומחית ברפואת משפחה ובעלת רישיון לעסוק בהיפנוזה רפואית. דוגלת בתזונה בריאה. בשנת 2018, חיברה ד"ר מייזל פרק בספר לימוד לרופאים. פרק זה עוסק במחקרים שמביעים... קרא עוד
  • ד"ר אחיה אמיר
    ד"ר אחיה אמיר
    מומחה לגסטרו-ילדים מחלות כבד, תזונת ילדים ורפואת ילדים. תחומי טיפול: כאבי בטן כרוניים, עצירות כרונית, קרוהן, קוליטיס, צליאק, הליקובקטר פילור, מחלות רפלוקס ועוד. ... קרא עוד