הסינדרום המטבולי האכזר: כך תמנעו ממנו

הסינדרום המטבולי הוא קומץ תופעות שמתחיל מעודף שומן באזור הבטן ומגביר את הסיכון למחלות לב וסוכרת. רוצים להימנע? אז תאכלו את המאכלים המומלצים, והימנעו מהמאכלים המסוכנים. מדריך
ד``ר נסטור ליפובצקי
| 27/02/2009 |
צפיות: 7,972
"הסינדרום המטבולי", הוא קומץ של תופעות שמתחיל מעובדה פשוטה, שומן באזור הבטן.

קיים קשר הדוק מאוד בין שומן באזור הבטן ורמות גבוהות של אינסולין (ההורמון שבאמצעותו גלוקוז בדם נקלט בתאים). הרמות הגבוהות של אינסולין גורמות ליתר לחץ דם, יתר טריגליצרידים (שומנים בדם), רמות כולסטרול טוב נמוכות, רמות גבוהות של חומצת שתן, רמות גלוקוז (סוכר) בדם מעל הנורמה וכאמור שומן באזור הבטן.

אם שלוש מתוך התופעות שצוינו מופיעות יחדיו, אתם סובלים מ"הסינדרום המטבולי". אפשר להבין שמדובר במעגל קסמים - שומן בבטן גורם לרמות גבוהות של אינסולין בדם, ככל שהאינסולין עולה, נגרמת עוד השמנה ביטנית.

הסיכון למחלת לב למי שסובל מהסינדרום המטבולי גבוה מאוד, כמו הסיכון ל מחלת לב אצל חולי סוכרת. בנוסף, 50% מהאנשים בהם התגלה גלוקוז מעל 110 מג' יהפכו לסוכרתיים תוך 10 שנים.

למידע נוסף על הסינדרום המטבולי ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה קלינית
פורום התמודדות עם השמנת יתר
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית

על פי מה שידוע מנתונים אמריקאים, 22% מהאוכלוסייה מעל גיל 40, 33% מעל גיל 50 ו-44% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלים מהסנדרום המטבולי.

איך תזונה קשורה לזה?

תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. מתברר שדלקת (inflammation) משחקת תפקיד גם בסינדרום מטבולי, גם בסוכרת וגם בתהליך של מחלת לב. תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. ככל שאנחנו צוברים בגוף יותר תוכן פרואניפלמטורי (מעודד דלקת), הרגישות לאינסולין נמוכה יותר (האינסולין לא נקלט טוב ומצטבר בדם), דופן התאים מתפקד פחות טוב ולכן מופיעות מחלות כגון הסנדרום המטבולי, סוכרת ומחלת לב.

גם ההפך נכון, תזונה המגבילה את הגורמים המעודדים דלקת ותורמת ליצירת גורמים אנטי דלקתיים, גורמת לתפקוד טוב יותר של האינסולין (לכן הוא לא מצטבר בדם) משפרת את תפקוד דופן התאים ומונעת את המחלות שצוינו, כולל את הסינדרום המסוכן.

מרכיבים בתזונה מעודדי דלקת הם:

1. שומנים רווים (שומן מן החי).

2. שומני טרנס (שומן מן הצומח שעל ידי תהליך תעשייתי נהפך לשומן מוקשה בחלקו).

3. מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה. אינדקס הגליקמי הוא מדד אשר מדרג סוגי מזון פחמימתיים והאפקט שהם גורמים לעליה ברמת הסוכר בדם בעקבות אכילתם.

לכתבות נוספות בתזונה ודיאטה:
פירות וירקות מאריכים חיים
בדקנו: איזה בשר על האש הכי טוב
תזונה: למה הסינים יותר בריאים?
צבעי המאכל - המדריך המלא
הקשר בין סרטן לבין דיאטה

מרכיבים בתזונה מדכאי דלקת הם:

1. שומנים חד בלתי רווים (המצוים בשמן זית, שקדים, טחינה).

2. שומנים אומגה 3 (במיוחד שומנים מן הצומח כמו בגרעיני פשתן, שמן קנולה, אגוזי המלך) מדכאים את הייצור של גומים מעודדי דלקת.

3. סיבים תזונתיים.

4. אלכוהול בכמות מתונה בלבד (2 כוסיות לגבר, כוסית לאישה) מדכא דלקת.

התזונה המומלצת להפחתת דלקת המעורבת בסינדרום המטבולי, וגם סוכרת ומחלת לב, מורכבת משומנים חד בלתי רווים (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים), מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, סיבים תזונתיים, מזונות עשירים באומגה 3 מן החי (דגים) ומן הצומח (גרעיני פשתן,שמן קנולה, אגוזי המלך) ואלכוהול במתינות.

מצד שני, יש להגביל את צריכת השומן מן החי - בשר שמן, גבינות צהובות, חמאה, שמנת - ושומני טרנס - דברי מאפה למיניהם המיוצרים משומן מוקשה בחלקו.

* לאתר של הדיאטן ד"ר נסטור ליפוביצקי - לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר ליפובצקי נסטור

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 362
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 863
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,038
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,825
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,233
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 630
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 697
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 857
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד