הסינדרום המטבולי האכזר: כך תמנעו ממנו

הסינדרום המטבולי הוא קומץ תופעות שמתחיל מעודף שומן באזור הבטן ומגביר את הסיכון למחלות לב וסוכרת. רוצים להימנע? אז תאכלו את המאכלים המומלצים, והימנעו מהמאכלים המסוכנים. מדריך
ד``ר נסטור ליפובצקי
| 27/02/2009 |
צפיות: 8,220
"הסינדרום המטבולי", הוא קומץ של תופעות שמתחיל מעובדה פשוטה, שומן באזור הבטן.

קיים קשר הדוק מאוד בין שומן באזור הבטן ורמות גבוהות של אינסולין (ההורמון שבאמצעותו גלוקוז בדם נקלט בתאים). הרמות הגבוהות של אינסולין גורמות ליתר לחץ דם, יתר טריגליצרידים (שומנים בדם), רמות כולסטרול טוב נמוכות, רמות גבוהות של חומצת שתן, רמות גלוקוז (סוכר) בדם מעל הנורמה וכאמור שומן באזור הבטן.

אם שלוש מתוך התופעות שצוינו מופיעות יחדיו, אתם סובלים מ"הסינדרום המטבולי". אפשר להבין שמדובר במעגל קסמים - שומן בבטן גורם לרמות גבוהות של אינסולין בדם, ככל שהאינסולין עולה, נגרמת עוד השמנה ביטנית.

הסיכון למחלת לב למי שסובל מהסינדרום המטבולי גבוה מאוד, כמו הסיכון ל מחלת לב אצל חולי סוכרת. בנוסף, 50% מהאנשים בהם התגלה גלוקוז מעל 110 מג' יהפכו לסוכרתיים תוך 10 שנים.

למידע נוסף על הסינדרום המטבולי ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה קלינית
פורום התמודדות עם השמנת יתר
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית

על פי מה שידוע מנתונים אמריקאים, 22% מהאוכלוסייה מעל גיל 40, 33% מעל גיל 50 ו-44% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלים מהסנדרום המטבולי.

איך תזונה קשורה לזה?

תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. מתברר שדלקת (inflammation) משחקת תפקיד גם בסינדרום מטבולי, גם בסוכרת וגם בתהליך של מחלת לב. תזונה לא בריאה מגבירה את הייצור של חומרים מעודדי דלקת. ככל שאנחנו צוברים בגוף יותר תוכן פרואניפלמטורי (מעודד דלקת), הרגישות לאינסולין נמוכה יותר (האינסולין לא נקלט טוב ומצטבר בדם), דופן התאים מתפקד פחות טוב ולכן מופיעות מחלות כגון הסנדרום המטבולי, סוכרת ומחלת לב.

גם ההפך נכון, תזונה המגבילה את הגורמים המעודדים דלקת ותורמת ליצירת גורמים אנטי דלקתיים, גורמת לתפקוד טוב יותר של האינסולין (לכן הוא לא מצטבר בדם) משפרת את תפקוד דופן התאים ומונעת את המחלות שצוינו, כולל את הסינדרום המסוכן.

מרכיבים בתזונה מעודדי דלקת הם:

1. שומנים רווים (שומן מן החי).

2. שומני טרנס (שומן מן הצומח שעל ידי תהליך תעשייתי נהפך לשומן מוקשה בחלקו).

3. מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה. אינדקס הגליקמי הוא מדד אשר מדרג סוגי מזון פחמימתיים והאפקט שהם גורמים לעליה ברמת הסוכר בדם בעקבות אכילתם.

לכתבות נוספות בתזונה ודיאטה:
פירות וירקות מאריכים חיים
בדקנו: איזה בשר על האש הכי טוב
תזונה: למה הסינים יותר בריאים?
צבעי המאכל - המדריך המלא
הקשר בין סרטן לבין דיאטה

מרכיבים בתזונה מדכאי דלקת הם:

1. שומנים חד בלתי רווים (המצוים בשמן זית, שקדים, טחינה).

2. שומנים אומגה 3 (במיוחד שומנים מן הצומח כמו בגרעיני פשתן, שמן קנולה, אגוזי המלך) מדכאים את הייצור של גומים מעודדי דלקת.

3. סיבים תזונתיים.

4. אלכוהול בכמות מתונה בלבד (2 כוסיות לגבר, כוסית לאישה) מדכא דלקת.

התזונה המומלצת להפחתת דלקת המעורבת בסינדרום המטבולי, וגם סוכרת ומחלת לב, מורכבת משומנים חד בלתי רווים (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים), מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, סיבים תזונתיים, מזונות עשירים באומגה 3 מן החי (דגים) ומן הצומח (גרעיני פשתן,שמן קנולה, אגוזי המלך) ואלכוהול במתינות.

מצד שני, יש להגביל את צריכת השומן מן החי - בשר שמן, גבינות צהובות, חמאה, שמנת - ושומני טרנס - דברי מאפה למיניהם המיוצרים משומן מוקשה בחלקו.

* לאתר של הדיאטן ד"ר נסטור ליפוביצקי - לחצו כאן

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר ליפובצקי נסטור