השמנה בילדים - איך נלחמים? שותים מים

ממחקרים שונים שנעשו בארה"ב ובאירופה נמצא כי תוכניות חינוך שעודדו ילדים בבתי הספר לשתות מים הצליחו להפחית עודף משקל והשמנה. שרון דבוש-חלילי עם טיפים שיסייעו בטיפול בהשמנת יתר לילדים
מאת שרון דבוש-חלילי
| 19/01/2009 |
צפיות: 11,243
רבים אינם יודעים זאת, אבל השמנה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בעולם המערבי.

מימדי תופעת ההשמנה תפחו כל כך שמומחים מכנים אותה "מגפת ההשמנה" והיא הפכה להיות נושא הדאגה העיקרי בתחום קידום הבריאות בעולם המערבי.

וכרגיל, החשש העיקרי מופנה לילדים. בעשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת בשכיחות ההשמנה של ילדים ובני נוער בעולם, וההערכה היא שבשנים הקרובות כמחצית מבני הנוער יהיו שמנים.

השמנה בגיל הילדות מהווה גורם סיכון להשמנה בגיל המבוגר: כ-75% מבני הנוער השמנים בגיל 12 יהיו גם מבוגרים שמנים.

ההשמנה, כמו כל מחלה כרונית אחרת, גוררת אחריה מחלות נלוות כגון: יתר לחץ דם, שומנים בדם וסוכרת וככל שההשמנה מתחילה בגיל צעיר יותר כן גדלים הסיבוכים והבריאות נפגעת יותר. כך למשל, בארה"ב מעריכים חוקרים כי השמנת הילדים צפויה להקטין את תוחלת החיים הממוצעת בשנים הבאות.

עידוד לשתיית מים – מפחית השמנה בקרב ילדים. הסיבות לעלייה במימדי ההשמנה הן רבות ומגוונות. בכל הקשור להשמנת ילדים, צריכה גבוהה של משקאות ממותקים בסוכר זוהתה כאחד הגורמים המשמעותיים הקשורים בהשמנה.

למידע נוסף על תזונת ילדים, השמנה ילדים היכנסו:
פורום תזונה ודיאטה לילדים, השמנה בילדים
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה ודיאטה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה

עידוד ילדים להעדפת שתיית מים היא אחת האסטרטגיות החשובות בטיפול מבהירים המומחים. על מנת להצליח בכך יש צורך בשיתוף פעולה מצד גורמים רבים, כאשר סוכני השינוי בשטח הם הגננות והמורים בגני הילדים ובבתי הספר וההורים בבית.

ממחקרים שונים שנעשו בארה"ב ובאירופה נמצא כי תוכניות חינוך שעודדו ילדים בבתי הספר לשתות מים הצליחו להפחית עודף משקל והשמנה.

בנוסף, יש לפעול להעלאת המודעות לנושא בקרב ההורים עצמם. להורים יש תפקיד מפתח היות והם אלה שקובעים אילו משקאות יכנסו הביתה והם גם מהווים מודל לחיקוי.

לפיכך, הורים אשר מקפידים לשתות בעצמם מים בכמות נאותה יצליחו טוב יותר להשריש את שתיית המים בקרב ילדיהם.

שתיית מים - הרגל בריא לחיים. העדפה של שתיית מים היא הרגל בריא לחיים ויכולה להפחית סיכון להשמנה ולמחלות הנלוות לה.
מים אינם מכילים קלוריות כלל ולכן אינם מהווים סיכון להשמנה.
מים אינם מכילים סוכר המהווה סיכון להתפתחות עששת השיניים.
מים אינם מכילים צבעי מאכל, חומרים משמרים וממתיקים מלאכותיים.
מים אינם מכילים קפאין, שנחשב לחומר מעורר, משתן ( כלומר גורם להפרשה מוגברת של מים מהגוף) ומפריע לספיגת הברזל בגוף.
מים עשויים להכיל (תלוי במקור שממנו הם הגיעו) מינרלים חיוניים, בעיקר סידן ומגנזיום. מים מסוימים יכולים לסייע באספקה של מינרלים חשובים החסרים במזון.

יותר מים – פחות משקל. "בא לי משהו" או "אמא, אפשר ממתק?", הם משפטים שגורים בפי כל ילד. מסתבר שלעיתים הם בעצם מרמזים על צמא, שכן תחושת הצמא אינה ברורה כמו תחושת הרעב ולכן לעתים קרובות אנו מחליפים צמא ברעב, ואז אוכלים במקום לשתות.

אני ממליצה להקדים שתייה לאכילה בכל פעם "שמתחשק משהו", ולו רק ליתר ביטחון. בכל מקרה, אם נשארים רעבים תמיד אפשר לאכול אחרי השתייה. בחלק גדול מהמקרים תופתעו לגלות שהצורך ל"משהו" יבוא על סיפוקו בשתייה, ויחסוך קלוריות מיותרות.

למידע נוסף אודות תזונת ילדים, דיאטה:
תזונה נכונה, גם בבית הספר
וידאו: השמנה מממתקים? לא בחופש הזה
תזונה מערבית: סכנה לנערות מתבגרות
אמאל'ה: דוחפים סוכר בכל המזונות
ג'אנק פוד יעזור לדיאטה שלכם?

דעו שהנפח כן קובע - מים, למרות היותם חסרי קלוריות, נותנים תחושת שובע בגלל נפחם. כאשר הם מגיעים לקיבה הם ממלאים אותה ובדומה למזון יוצרים לחץ על דפנות הקיבה ומותחים אותן.

הלחץ הזה נקלט על ידי קולטנים שממהרים להעביר אותו למוח. המוח, בתורו, מתרגם את המידע שקיבל לתחושה של מלאות ומעביר לגוף מסר של תחושת שובע.

אם נדמה לכם שהילד אוכל יותר מדי בארוחה, אתם יכולים להציע לו לשתות מים לפני הארוחה, על מנת להקטין את כמות המזון הנאכלת בארוחה עצמה.

מנשנשים מים. פעמים רבות אנחנו וילדנו אוכלים מתוך הצורך להעסיק את הידיים והפה במשהו. זה ניכר בעיקר באירועים חברתיים, כשיש כיבוד על השולחן וגם בזמן צפייה בטלוויזיה. שתייה מתמדת של כמויות מים קטנות מאפשרת "עיסוק" בידיים וגם סיפוק צורך של "משהו בפה".

שתיית מים מגבירה שריפת קלוריות. עד כה ידענו שמים מסייעים לירידה במשקל היות והם חסרי קלוריות, תורמים לתחושת שובע ומקטינים את כמות המזון הנאכל.

מסתבר שמים גם יכולים לעודד בגופנו בזבוזי אנרגיה. מחקר קטן, אבל מהפכני, שהתפרסם לאחרונה הראה כי שתיית מים יכולה להגדיל באופן מעשי את קצב שריפת הקלוריות בגוף.

האפקט שנמדד היה אומנם קטן - עלייה של 30% בקצב חילוף החומרים למשך שעה, אבל בהחלט משמעותי לתוכניות של שמירה על המשקל: החוקרים העריכו כי תוספת שתייה של 1.5 ליטר מים ליום למשך שנה תגרור ירידה של כ- 2.4 ק"ג במשקל וזאת מבלי לערוך שום שינוי נוסף.

הכותבת הינה יועצת מדעית לחברת "נביעות"

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד
  • ד"ר אלן ענר
    ד"ר אלן ענר
    חוו"ד אורתופדיות משפטיות בדיקה על-קולית ( אולטרה-סאונד) פרקי ירכיים תינוקות. איבחון וטיפול של מחלות אורתופדיות מגיל 0 ועד גיל 18. פגיעות ספורט אצל ילדים ומתבגרים ... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 307
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 820
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,029
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,814
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,232
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 627
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 695
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 853
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד