הרזיה: האדם הקדמון היה צד בריצה, ואתם?

האדם הקדמון היה צריך להוציא הרבה קלוריות כדי לצוד לו ארוחה, אנחנו מוציאים את כרטיס האשראי. אז מה הפלא שאנו בעיצומה של מגיפת השמנה? הפיתרון להשמנה: או לרוץ יותר או לאכול פחות. חלק ב'
ד``ר נסטור ליפובצקי
| 02/01/2009 |
צפיות: 10,832
בחלק א' של המאמר הסביר ד"ר נסטור ליפובצקי שהשמנה היא תוצאה של שינויים רבים בגוף עקב צריכת מזון עשיר בקלוריות. כעת הוא מסביר למה הגוף בוגד בנו ומאפשר את השינויים הללו.

נראה שאנחנו קורבנות של טרגדיה גנטית-סביבתית. ראשית, כוחות אבולוציונים (התפתחותיים) שמרו על יחס מתאים בין אבותינו הקדמונים ולבין התזונה שלהם.

מתחילת קיום האדם הקדמון ועד לתקופה הפליוליטית (בין 20,000 ל-30,000 לפני הספירה) היה קיים איזשהו איזון בין הגנים של בני האדם לבין הסביבה בה הם חיו. למעשה היחס בין הגנים לבין המזונות, יחד עם גורמים סביבתיים אחרים, קבע את המבנה הגנטי ואת ההתפתחות של האדם מאז קיומו ועד לתקופה הפליוליטית הקדומה.

לאחר מכן בני אדם נהנו מ-300 דורות של צריכה אנרגטית די קבועה. אבל מאז המהפכה החקלאית מלפני 10,000 שנה ובמיוחד לאחר המהפכה התעשייתית במאה ה-18, ההתפתחות הגנתית לא הצליחה להדביק את הקצב של תנאי החיים האנושיים.

במשך 100 שנים, בשניים-שלושה הדורות האחרונות, קרה משהו בצורה שבני אדם אוכלים, ההרגלים התזונתיים שלנו השתנו. אנחנו אוכלים לא רק יותר מדי אלא גם את כל הדברים הלא נכונים.

למידע נוסף על הנושא, השמנה היכנסו לפורומים:
פורום שומנים בדם, מחלות לב
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה קלינית
פורום התמודדות עם השמנת יתר
פורום ניתוחי קיצור קיבה-השמנה חולנית

ברור שהתרבות שלנו השתנתה עד לנקודה שקיימת איזו אי התאמה בין הביולוגיה המבוקרת של קודמינו לבין היבטים מסוימים חשובים בחיינו.

למרות שהמהפכה התעשייתית של המאה האחרונה הביאה להארכת חיים עקב שיפור בתנאי הדיור, התברואה, הטיפול הרפואי והקטנת ההשפעה של דלקות וטראומה, אנחנו עדיין נושאים אתנו את הגנים שהתאימו לצורת החיים של אבות-אבותינו, לא שלנו.

אי התאמה זו גורמת להצטברות שומן בגוף ומחלות רבות בעלות ביטוי קליני כגון מחלת לב כלילית, יתר לחץ דם, סוכרת, וסוגים של סרטן.

אחד הגורמים העיקריים בהתפתחות זו הוא השינוי המשמעותי בקשר שבין "הכנסת אנרגיה" לגוף ו"הוצאת אנרגיה" מהגוף. האדם הקדמון, צריך היה לצוד ולדוג את מזונו, מה שגרם לו להוציא הרבה אנרגיה על ידי רמות גבוהות של פעילות גופנית. כאן מתחילה הבעיה.

גופינו לא השתנה מאז. היחס הגומלין המסובך שבין צריכת אנרגיה, הוצאת אנרגיה וצורך הגוף לפעילות גופנית, נשאר אצל האדם המודרני ללא שינוי, כמו אצל קודמינו שנהגו לצוד ולהתאמץ פיזית להישרדותם.

למרות זאת, אין היום במדינות מפותחות, קשר מחייב כלשהו בין מה שאנחנו אוכלים לבין האנרגיה שאנחנו מוציאים. התוצאה היא עודף אנרגיה בגוף, מעט פעילות גופנית עם ביצועים גופניים שלא עולים על 20% מאלה של האדם הפליוליטי, עליה במשקל הגוף, והרכב גוף לא תקין (עודף שומן ביחס לשריר ועצם). אולי הגיע הזמן לעשות פסיעה אחורנית וללמוד מחדש כמה מהיסודות החיוניים באורח החיים של אבות-אבותינו.

אז מה ניתן לעשות? לפי חישובים ממחקרים עדכניים ניראה ש-90% מהאוכלוסייה אוגרת בגופם עד 50 קלוריות ליום. מפני שעודף האנרגיה מצטבר בגוף ביעילות של 50%, על כל 100 קלוריות שאנחנו צורכים, לפחות 50 קלוריות נאגרות במאגרי השומן של הגוף, ולכן 90% מהאוכלוסייה צורכת עד 100 קלוריות מיותרות ליום. מה הפתרון למניעת השמנה שיביא ל"חברה רזה יותר"?

לכתבות נוספות אודות תזונה נכונה למניעת מחלות:
פירות וירקות מאריכים חיים
בדקנו: איזה בשר על האש הכי טוב
תזונה: למה הסינים יותר בריאים?
צבעי המאכל - המדריך המלא
הקשר בין סרטן לבין דיאטה

האם להפחית 100 קלוריות מהאכילה היומית או לעלות את ההוצאה האנרגטית ב-100 קלוריות על ידי פעילות גופנית? זו שאלה היפותטית שרק מבחן המציאות יוכל לענות עליה. לכאורה הפתרון לא מסובך.

מדובר בלהפחית 100 קלוריות מהאכילה היומית, מה שמתורגם בכמה ביסים נאכלים פחות בכל ארוחה או בלהגביר את ההוצאה האנרגטית היומית בשריפת 100 קלוריות נוספות שמתורגם בהוספה של קילומטר וחצי בהליכה היומית.

ניתן כמובן, למדוד בצורה מדויקת את מצבה של ההוצאה הקלורית הבסיסית של הגוף (האנרגיה שהגוף צורך לצורך פעולות בלתי רצוניות כגון, פעילות הלב, חום הגוף, נשימה וכו') ואת ההוצאה הקלורית בפעילות, בזמן תנועה. כך ניתן להגיע לתוצאות נכונות יותר בזמן ביצוע תוכנית תזונתית.

הפתרון כנראה, לא יגיע מתרופה כזו או אחרת, אלא משינוי בגישה למזון ולפעילות על פי הנתונים האישיים של כל אחד ואחד.

לחלק א' של המאמר על השמנה - לחצו כאן

לאתר של ד"ר נסטור ליפוביצקי - דיאטן קליני

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר ליפובצקי נסטור