ויטמינים: מה עוזר, מה דווקא מפריע

מצד אחד, החורף הגיע וכולם משננים שוויטמינים זה טוב ומגן ממחלות, מצד שני, איך תדעו אילו ויטמינים מומלצים? מדריך ויטמינים: כל הוויטמינים החשובים, איך הם עוזרים לנו, ובאיזה מזון הם נמצאים
מאת סמדר טייטלר
| 02/11/2008 |
צפיות: 10,579
עונת החורף הגיעה, ויחד עימה גם מחלות החורף.

בתקופה זו נחלשת מערכת החיסון והגוף חשוף יותר למחלות, בעיקר בקרב ילדים ובני גיל הזהב.

מידי שנה, ובמיוחד לקראת בוא החורף עולה צריכת הוויטמינים בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

לאור ריבוי המוצרים בשוק והאינפורמציה הרבה קיים בלבול - אילו ויטמין ליטול? מה לא לקחת? האם אנו חשופים לסכנה בלקיחת עודפים? התשובות לפניכם:

אילו ויטמינים קיימים?

1. ויטמין A. חיוני לבניית העצמות והשיניים, חשוב לראיית לילה תקינה ולבריאות העור ורקמות ריריות כגון הפה, האף, הריאות, מערכת העיכול והשתן.

למידע נוסף על ויטמין D ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה ודיאטה
פורום יעוץ תרופתי
פורום רפואת משפחה
פורום תזונה, הרזיה טבעית

מחסור משמעותי בו עלול להוביל לעיוורון לילה, יובש בעור ובעיניים, רגישות לאור, עצמות ושיניים חלשות, איבוד תיאבון ושלשולים. אולם יש לזכור כי מחסור בוויטמין זה הוא נדיר ואינו נפוץ בקרב האוכלוסייה המערבית.

ויטמין A מצוי בביצים, כבד, שמן דגים, מוצרי חלב, פירות וירקות כתומים וצהובים כמו גזר, בטטה, דלעת, משמש וירוקים כהים כמו הברוקולי והתרד.

2. ויטמין B. הויטמינים השייכים לקבוצה זו כגון B1, B2, B3 ו-B12 משתתפים בתהליכי חילוף חומרים ובניית אנרגיה בגוף, חיוני לייצור כדוריות דם אדומות ותפקוד תקין של מערכת העצבים והלב, מסייעים לתהליכי למידה וזיכרון, לבריאות העור והציפורניים ולהתפתחות.

מחסור בוויטמינים אלו עלול להתבטא בעייפות, חולשה, סחרחורות, כאבי ראש, בעיות התפתחות אצל ילדים ואף שינויי מצב רוח. חוסר מאפיין בעיקר צמחונים וטבעונים אך נפוץ בקרב האוכלוסייה, גם בגלל אופי החיים העמוס והלחוץ. במידה ומופיעות תופעות של עייפות, תשישות סחרחורות וכו' מומלץ לבדוק חוסר ולשקול מתן תוסף.

ויטמיני B מצויים במזון בבשר, דגים, דגנים מלאים, מוצרי חלב, ביצים, קטניות, אגוזים ומרבית הירקות.

3. ויטמין C. חיוני לצמיחתם התקינה והבריאה של העצמות, השיניים והחניכיים, חיוני לפעילותה התקינה של המערכת החיסונית בגוף ולספיגה של חומצה פולית. מלבד היותו אנטיאוקסידנט, הוא אף מגביר את ניידות הברזל בגוף ואת ספיגתו.

מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לדימומים מהחניכיים, אנמיה וחולשה של המערכת החיסונית.
ויטמין C מצוי בפירות הדר, גויאבה, אפרסמון, נבטים, שזיף, תות שדה, פלפל אדום, פפאיה, אננס, ברוקלי, אפונה ירוקה ושעועית ירוקה.

4. ויטמין D. מסייע לקליטה טובה של סידן בגוף ולבנייה של העצמות והשיניים, ואף תורם ליצירת כדוריות דם אדומות. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לעצמות רכות מעוותות ולשברים.

ויטמין D מצוי במוצרי חלב, ביצים ודגים והמקור העיקרי שלו הינו אור השמש, ולכן כשאר מדובר בילדים ישנה חשיבות בחשיפה שלהם לאור.

לכתבות נוספות על ויטמינים:
6 ויטמינים שאסור לוותר עליהם
תוספי מזון לא מאיצים דיאטה
תזונה: 20 המיתוסים השכיחים ביותר
אם את אישה, קחי תוספי מזון
עושים סדר בארון הוויטמינים

5. ויטמין E. ויטמין זה הינו נוגד חמצון, חיוני להגנה על הלב, המוח וכלי הדם. הוא מאט את תהליכי ההזדקנות של התאים ואף מגן עליהם מפני רעלים. מחסור בוויטמין זה בטווח הקצר עלול לגרום לאנמיה, קוצר נשימה ודפיקות לב חזקות, ובטווח הארוך אף להופעת סממני עקרות אצל גברים. ויטמין E מצוי בכבד, פירות, ירקות ירוקים וביצים.

.6 ויטמין K. ויטמין זה הינו חיוני לתחום קרישת הדם בגוף ולמאזן החומציות שלו. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום לדימומים מהחניכיים, מהאף ומהמעי וקשיים בקרישת דם. ויטמין K נמצא בפירות, חלב, ירקות ירוקים וזרעים.


כיצד נדע לאילו ויטמינים גופנו זקוק? במשרד הבריאות ממליצים על בדיקת דם אחת לשנה. בדיקות דם מהוות את המדד המדויק ביותר לבחינת העניין, ואמורות להצביע על חסרים בגוף. תזונה לא מאוזנת ולא מסודרת עשויה לגרום לחסרים של ויטמינים ומינרלים בגופנו.

ויטמינים B ו-C הם המסיסים במים, ולכן עודפים שלהם "מתנדפים" החוצה, בצורה טבעית, באמצעות השתן, ובכך יתרונם. לכן, במקרים גבוליים, ניתן לצרוך אותם ללא חשש. למרות זאת, כמובן שתמיד מומלץ שלא להגזים בצריכה. חומצה פולית המפורסמת, אגב, היא למעשה ויטמין B9.

ויטמין C מומלץ מאוד בעונת החורף והמעבר. צריכה מומלצת ליום: 500 מ"ג. בעת מחלה מומלץ לצרוך כ-1000 מ"ג.

עם ויטמינים ומינרלים אחרים כמו A, D, ברזל ואחרים, רצוי מאוד שלא להגזים ולקחת ללא סיבה, מכיוון שהם אינם מסיסים ועשויים להצטבר בגוף.

גם אם בדיקות הדם תקינות, בכל זאת קיימות לפעמים בעיות שונות בקרב מבוגרים וילדים. הסיבה: תזונה לא מאוזנת, ללא פירות וירקות, וצריכת מזונות בעייתיים כגון קפאין.

במקרים אלו, מומלץ לקחת מולטי ויטמין, ולא ויטמין בכמוסה נפרדת. הסיבה: הריכוז של כל אחד מהחומרים במולטי ויטמין נמוך יותר.

המולטי ויטמין מכיל מגוון של ויטמינים ומינרלים, על פי הקצובה היומית המומלצת. אגב, בקרב ילדים שאינם "אכלנים", וסובלים ממשקל נמוך, מולטי ויטמין עשוי לשפר תיאבון ולהגבירו.

ולידע כללי, סימפטומים שונים של הגוף עשויים להצביע על ויטמין/מינרל שחסר בגוף. כמובן שיש לערוך בדיקת דם כדי לאשר את ההשערה. לדוגמה: נשירת שיער, דלקות גרון/אוזניים, חולשה ועייפות, נימול בכפות הידיים/רגליים, סחרחורות וכאבי ראש.

איך מאחסנים ויטמינים? ויטמינים ותוספי תזונה מומלץ לאחסן תמיד במקום סגור, קריר ויבש, גם בחורף. כמו כן, לאחר הפתיחה יש להוציא את צמר הגפן המצורף למוצר מכיוון שהוא עלול לספוג לחות ולגרום לקלקולו של המוצר.

לויטמינים אין תאריכי תפוגה קצרים ולרוב, אם לא פותחים אותם הם יכולים להזיק מעמד כשלוש שנים.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר