רוצים לרזות? איכלו יותר פירות

למה יותר פירות? כי מחקרים על פירות הוכיחו שאכילת פירות גורמת לרזות יותר, והתוצאות נשמרות למשך זמן רב יותר, כי פירות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, וכי דורית אדלר עומדת על כך
מאת דורית אדלר
| 21/06/2008 |
צפיות: 9,824
הפירות מהווים מרכיב מרכזי בתזונה המומלצת על ידי מרבית ארגוני הבריאות המובילים בעולם.

עשרות מחקרים מצאו כי אכילת פירות וירקות קשורה בהפחתת הסיכונים למרבית המחלות הרווחות בחברה המודרנית, החל ביתר לחץ דם, מחלות לב ועד סוגי סרטן.

הפירות הינם מזונות מלאים, המספקים כל אחד מהם, עשרות ואולי מאות רכיבים תזונתיים, התורמים להגנה בפני תהליכים מזיקים בגוף.

הפירות כידוע עשירים בוויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים. אולם הפירות מכילים חומרים רבים נוספים, בהם החומרים הנותנים לפירות את הצבעים העזים והמגוונים האופייניים להם. חומרים אלה כדוגמת הליקופן, המצוי בעגבנייה, נמצא קשור בהפחתת הסיכון לסרטן הפרוסטטה.

למידע נוסף על דיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

מספר מחקרי מפתח שהתפרסמו בשנים האחרונות, הוכיחו כי להרכב האוכל השפעה עצומה על בריאותינו. מחקר ה-DASH - Dietary Approach to Stop Hypertension, שבחן האם להרכב התזונה השפעה על לחץ דם, כאשר שומרים את כמות המלח והמשקל קבועים, מצא כי תזונה עשירה בירקות ופרות ומוצרי חלב דלי שומן, קשורה עם לחץ דם נמוך משמעותית בהשוואה לתזונה מערבית.

מחקר זה, שהוכיח גם כי תזונה עשירה בירקות ופרות מקטינה גורמי סיכון נוספים למחלות לב, מהווה כיום את הבסיס לתזונה הבריאה המומלצת. בדיאטה זו מדובר על כשמונה-תשע מנות של ירקות ופרות ליום.

הדיאטה הים תיכונית, שנחקרה אף היא ונמצאה כקשורה בסיכונים נמוכים יותר למחלות לב, שבץ מוחי ואף סרטן, דומה בהרכבה לדיאטת ה-DASH.

הפרות מהווים מרכיב מרכזי בדיאטה הים תיכונית יחד עם ירקות, דגניים מלאים וקטניות, שמן זית, אגוזים ודגים בכמות מתונה.

דיאטה זו נמצאה כבר בשנות הששים של המאה הקודמת כקשורה בשיעורי תמותה נמוכים משמעותית בהשוואה למדינות מערביות.

נמצא כי הדיאטה הים תיכונית סייעה בהפחתה של כ -70% בהיארעות התקף לב נוסף, בקרב קבוצה של אנשים שעברו התקף לב.

ארגון הבריאות העולמי קושר כ-30% מהתקפי הלב בעולם וכ-11% מאירועי השבץ המוחי לצריכה בלתי מספקת של פירות וירקות.

אולם, למרות הידע הרב המצטבר בכל הקשור ליתרונות הבריאותיים של הפירות והירקות, מרבית האוכלוסייה אינה צורכת את כמות הירקות והפירות המומלצת.

אנו בארץ ברי מזל, שכן ארצנו משופעת במגוון עצום של ירקות ופירות, ובכל עונה יש מגוון רחב במחירים סבירים, ולמרות זאת, אנו נוהרים אחר התזונה המערבית על חשבון הפירות והירקות הנפלאים.

רבים טוענים כי הפירות עשירים בסוכר ולכן משמינים, האומנם? הפירות אכן מכילים סוכרים, אך אלה ארוזים באריזה שלמה של רכיבים תזונתיים חיוניים.

מחקרים הוכיחו כי כאשר מנחים אנשים המעוניינים לרדת במשקל, לצרוך יותר ירקות ופירות, הם יורדים יותר במשקל ולמשך זמן ארוך יותר בהשוואה לאנשים המקבלים הנחייה לאכול מזון דל שומן. מכאן, שאין ממש בחשש של אנשים רבים, כי אכילת פירות תגרום להשמנה.

כמובן שחשוב לציין כי לאנשים שיש רמות טריגליצרידים גבוהים בדם, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מדיאטנית קלינית, ולהם מומלץ להגביל את צריכת הפירות.

הפירות יכולים לשמש חטיף נפלא במהלך היום ויכולים לשמש קינוח קל ובעל יתרונות מרובים. פירות רבים נמצאים כעת בחזית המחקר למניעה ראשונית ואף שניונית של מחלות טרשת העורקים, יתר לחץ דם וסרטן.

הפירות מכילים חמרים רבים בעלי תכונות נוגדות חמצון. מחקרים נעשים והתפרסמו על רימונים, תותים מסוגים שונים, ואף על חמרים המצויים בתמרים.

לכתבות נוספות על דיאטה:
דיאטה 1,200 קלוריות בקיץ - זה אפשרי
"דיאטת אטקינס" טובה מ"דיאטת המדד הגליקמי"
טיפים: אכילה נכונה בעבודה
איזו דיאטה משגעת את הוליווד?
מחקר: דיאטת חלבונים, זה דווקא טוב

נשאלת השאלה, האם לא עדיף לקחת תוספים של ויטמינים וחמרים אנטי אוסידנטים על פני אכילת הפירות? האם התוספים אינם עדיפים?

מספר מחקרים מבוקרים וחשובים שהתפרסמו בשנים האחרונות מצאו כי נטילת מספר תוספים של ויטמינים אשר היה מקובל לחשוב שתרומתם ודאית, לא רק שלא סייעו, אלא אף הגדילו את הסיכון לתמותה.

הדבר נמצא הן לגבי בטא קרוטן וסרטן ריאה והן לגבי ויטמין E ותמותה. זאת בהשוואה לעשרות מחקרים אשר מצאו כי לפירות וירקות יש השפעה מגנה.

לאור כל המידע המצטבר הפירות והירקות מהווים מרכיב מרכזי בליבת התזונה הבריאה וכאמור חשוב לצרוך כשמונה-תשע מנות של ירקות ופירות ביום. למי שיש צורך לדאוג להגבלה קלורית, מומלץ לצרוך כשש מנות ירקות ליום ושתיים-שלוש מנות פרי ביום.

הפירות מהווים את הצד המתוק של האוכל הטבעי המלא והמגן, ולכן קל להכלילם כחלק מתזונה היומית הקבועה.

לאתר הדסה אופטימל

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 363
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 863
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,038
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,825
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,234
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 630
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 698
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 857
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד