תזונה: למה הסינים יותר בריאים?

"מחקר סין" בנושא תזונה ובריאות מצא כי הסינים פחות סובלים מהשמנה, סרטן ומחלות לב מאשר האמריקאים. למה? כי תזונה בסין זה בעיקר מן הצומח, עם פחות שומן והרבה פחמימות לא מעובדות. זה למה
מאת רותי ברקן
| 20/06/2008 |
צפיות: 9,096
דירוג: 5.0 מתוך 1 הצבעות
התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע 5.0 מתוך 5
פעמים רבות מנסים להשוות בין ארצות המערב לארצות המזרח בתזונה ובתחלואה.

מחקר הנקרא "מחקר סין" (The China Study) עוסק בנושא זה ונותן תמונה חשובה לגבי סוגי תזונה שונים והשפעתם על בריאותנו.

אמנם אנו משווים תזונה בין העמים, אך לא מתייחסים למזג האוויר, לרוגע הנפשי במזרח מול מתח ועצבנות במערב, למרוץ אחר השפע מול הסתפקות המועט, זיהום אוויר, זיהום המים, ויש עוד הרבה פרמטרים שאמורים להילקח בחשבון.

באופן כללי, מחקר סין זורק אור על השוני בתזונה גם בין האזורים השונים בסין עצמה. שווה לעיין בו ואולי אף להסיק מספר מסקנות. המחקר ארוך ובחרתי להתמקד ברמת הכולסטרול ובמחלות לב בלבד.

תזונה ובריאות בין סין לארצות-הברית. מחקר סין הוא סקר התזונה המקיף ביותר שנעשה אי פעם באוכלוסייה אנושית, בראשות ט' קולין קמפבל.

מדובר בתיעוד הרגלי התזונה, מאפיינים שונים של אורח-חיים, תחלואה ותמותה בקרב 6,500 אנשים ב-65 מחוזות כפריים או כפריים למחצה בסין.

למידע נוסף על דיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום השמנת יתר - התמודדות
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום תזונה קלינית
פורום תמיכה בדיאטה

הנבדקים השיבו לשאלונים, עברו בדיקות דם ושתן, תפריטם נבדק במשך שלושה ימים ומזונם עבר ניתוח מעבדה. בשיטה זו נמצאו למעלה מ-8,000 התאמות סטטיסטיות משמעותיות בין משתנים של סגנון חיים, תזונה ומחלות. הסקר החל ב-1983 ותוצאותיו פורסמו ב-1990; קיימים גם סקרי המשך.

עוברים לסין. הצוות האמריקאי-סיני-אנגלי פיתח את "מחקר סין" לאחר גיבוש המסקנות בדבר הקשר שבין צריכת חלבון מן החי לסרטן.

ברקע עמד גם סקר מונומנטאלי שערכה הממשלה הסינית בשנות ה-70 בקרב 880 מיליון מתושבי המדינה.

הסקר בדק את גורמי התמותה במדינה ומצא שיש פערים קיצוניים - יותר מפי מאה - בין שיעור התמותה מסרטן במחוזות שונים.

מאחר שרוב האוכלוסייה הסינית היא הומוגנית מבחינה אתנית, פערים אלה מרמזים על חשיבותם המכרעת של גורמים סביבתיים לסרטן לעומת גורמים תורשתיים.

סין של שנות ה-80 אפשרה לבדוק סביבה שונה לחלוטין מכל סביבה מערבית שנחקרה, כי אוכלוסיות שלמות בסין גדלו כל חייהן על תזונה כמעט צמחית.

לעומת הסינים, האמריקאים צורכים 16%-15% מהקלוריות שלהם מחלבון, כאשר עד 80% מהחלבון מקורו בבשר, חלב וביצים.

למרבה ההפתעה, הסינים צורכים בממוצע 30% קלוריות יותר מהאמריקאים; אולם רק 10%-9% מהקלוריות מקורן בחלבון, ורק 10% מהחלבון מקורו במוצרים מן החי (מדובר בערכים ממוצעים - קיימים הבדלים קיצוניים בין התפריטים באזורים שונים בסין).

הסינים הרבה יותר פעילים גופנית מהאמריקאים - דהיינו שורפים יותר קלוריות - אולם אפילו הסינים הפחות פעילים נמצאו בעלי משקל נמוך ב-20% מהאמריקאים.

קמפבל תולה את עיקר ההבדל בצריכה המעטה, יחסית, של שומן וחלבון על-ידי הסינים. בעוד שהשומן והחלבון נאגרים בגוף, עודפי המזון הצמחי, שעיקרו פחמימות (אך לא פחמימות מעובדות כפי שצורכים במערב בצורת קמח לבן, סוכר לבן וכו') נעלמים בתור חום גוף.

כולסטרול בסין. צוות "מחקר סין" חיפש מדדים ל"מחלות מערביות" או "מחלות שפע" - סרטן מסוגים שונים, סוכרת ומחלות לב.

אחד המדדים הוא רמת הכולסטרול בדם, הנמדדת במיליגרם לדציליטר (mg/dL). בארצות-הברית, טווח הכולסטרול נמדד בין 170 ל-290 mg/dL. בסין, החוקרים הופתעו למצוא ערכים החורגים מהטווח האמריקאי כולו: הממוצע הוא 127 mg/dL, ובמחוזות מסוימים הוא עמד על 94 בלבד!

ב"מחקר סין" נמצאה התאמה משמעותית בין רמות הכולסטרול בדם לבין 12 סוגי סרטן: ככל שירדה רמת הכולסטרול, כך ירד שיעור התחלואה. זאת בנוסף לאישוש הקשר המוכר יותר בין כולסטרול למחלות לב.

הממצאים גם איששו מחקרים רבים שנערכו במערב, המראים קשר בין מזון מן החי לעליה ברמת הכולסטרול בדם, לעומת צריכת מזון מן הצומח, המסייעת להורדת רמת הכולסטרול.

במקביל לכך, נמצא שהחלבון מן החי הוא שאחראי לעליה ברמת הכולסטרול בדם - ולאו דווקא השומן הרווי, כפי שהיה מקובל לחשוב.

למשל, במערב נחשבה צריכת 30% מהקלוריות בצורת שומן - שרובו שומן מן החי - בתור "צריכת שומן נמוכה", שאמורה לאפיין תפריט מאוזן ובריא.

אולם בנוגע לסרטן השד, למשל, הנתונים מסין מראים, שהורדת צריכת השומן מ-24% ועד ל-6% בלבד, מלווה בהתאמה בירידה בשיעור התחלואה בסרטן השד. בהתאם לכך, שיעור התחלואה בסרטן השד בסין הוא 20% בלבד מזה שבמערב.

ציפינו שכאשר צריכת החלבון מן החי ורמות הכולסטרול בדם הן כה נמוכות כפי שהן בסין הכפרית, לא יהיו עוד קישור למחלות מערביות, אבל טעינו. אפילו כמויות קטנות אלה של מזון מן החי בסין הכפרית העלו את הסיכון למחלות מערביות.

לכתבות נוספות על תזונה:
דיאטה 1,200 קלוריות בקיץ - זה אפשרי
"דיאטת אטקינס" טובה מ"דיאטת המדד הגליקמי"
טיפים: אכילה נכונה בעבודה
איזו דיאטה משגעת את הוליווד?
מחקר: דיאטת חלבונים, זה דווקא
טוב


מחלות לב. תפקוד לקוי של הלב וכלי הדם אחראי לכ-40% ממקרי המוות בארצות-הברית. קמפבל מביא שורה של מחקרים מקיפים, המראים התאמה ברורה בין צריכת מוצרים מן החי לבין מחלות לב.

אחד הניסויים המרשימים בוצע בידי לסטר מוריסון, שהחל ב-1946 לעקוב אחר מאה אנשים ששרדו לאחר התקף לב: 50 מהם המשיכו לצרוך מזון אמריקאי רגיל, ו-50 עברו לתפריט "ניסיוני" - עם הגבלות ניכרות על אכילת בשר, ביצים ומוצרי חלב.

אחרון צרכני התפריט האמריקאי הרגיל נפטר בתום 12 שנים - כאשר 19 מבין 50 החולים שאכלו מזון צמחי בעיקרו, היו עדיין בין החיים.

קמפבל מציין, שהמחקר "הקדים את זמנו" ונשכח, ובמחקרים שהשיגו תוצאות דומות נטו החוקרים להתמקד בכולסטרול ובשומן רווי כגורמי המחלה – למרות הנתונים, המראים שלא רק שומן מן החי אחראי להצטברות משקעים בכלי הדם, החוסמים את זרימת הדם התקינה, אלא גם חלבון מן החי.

קמפבל תולה את ההתעלמות מהנתונים בכך שביקורת על מזון מן החי נתפסת כאיום על ערכים אמריקאיים. בינתיים צומצם שיעור התמותה ממחלות לב בזכות טיפולים, כגון ניתוחי מעקפים, אולם תפוצת המחלות לא ירדה, והטיפולים מותירים נזקים רבים.

רק חוקרים ורופאים מעטים עוסקים במניעת המחלות. אחד מהם הוא קולדוול ב. אסלסטין, שטיפל בקבוצת חולי לב, שעברו יחד 48 אירועי לב במשך 8 שנים.

הוא הורה להם להפסיק לצרוך את כל מוצרי הבשר והחלב וכן שומנים. בין 47 מהמטופלים שהקפידו על תפריטם, לא היה אפילו אירוע לב אחד במשך 11 השנים הבאות; אצל 70% מהם אף נפתחו סתימות שהיו בעורקים.

מחקר חשוב נוסף ביצע ד"ר דין אורניש בקבוצת חולי לב, שעברו הפחתה דרסטית במזון מן החי, תרגילי הרגעה ופעילות גופנית. במשך שנת הניסוי, חלה נסיגה במחלת הלב ב-82% מהמטופלים; שכיחות כאבי החזה ירדה ב-91%, לעומת עלייה ב-165% בקבוצת הביקורת (חולי לב שהמשיכו באורח-חיים כמקודם).

מחקרים נוספים מראים תוצאות דומות, אולם מוסדות הבריאות האמריקאיים עדיין ממליצים לציבור על שינויי תזונה "מתונים", הנמצאים עמוק בתחום הסכנה למחלות לב.

לאתר דיאטה און ליין

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 932
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 702
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,591
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,149
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 550
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 629
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 522
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 764
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 1,145
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 432
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד