תזונה: 20 המיתוסים השכיחים ביותר

מי אמר שאסור לאכול בלילה? משקאות דיאטטיים? זה דווקא משמין. ולא, אי אפשר לאכול פירות כמה שרוצים. אם אתם עושים דיאטה, אולי הגיע הזמן שתפרידו בין מיתוסים לאמיתות של עולם התזונה
ד``ר אסנת רזיאל
| 053-4877813 | 30/03/2008 |
צפיות: 12,611
אמונות תפלות רבות קשורות ל"מותר" ו"אסור" בכל הקשור לתפריט מאוזן ולמזון בכלל.

חלק מהן נכונות ואילו אחרות יכולות אפילו להזיק לבריאותינו. האם אנחנו באמת יודעים מה טוב לנו? נסו לענות על השאלות הבאות:

1. כדאי לקחת כל יום כדור מולטי-ויטמין כדי למנוע מחסור - לא נכון. תזונה נכונה ומאוזנת ביום יום הכוללת פירות, ירקות, מוצרי חלב, בשר, דגים, ביצים ודגנים אינה מצריכה תוספת של ויטמינים.

2. יש להפריד בין פחמימות וחלבונים בארוחה - לא נכון. כל אב מזון מפורק ומתעכל באזורים שונים של מערכת העיכול.

למידע נוסף בנושא תזונה ודיאטה היכנסו לפורומים:
פורום תזונה ודיאטה
פורום תזונה, הרזיה טבעית
פורום פוד קואצ'ינג
פורום תמיכה בדיאטה
פורום בישול בריאות, מתכוני בריאות

המזונות בטבע מופיעים כתערובת של אבות מזון. כך, למשל, החלב עבור כולנו הוא חלבון - אך יש בו כמות לא מבוטלת של פחמימות ושומנים.

כך שלמעשה לא ניתן להפריד בין אבות מזון. בנוסף, לא נעשה אף מחקר מדעי שהוכיח את אמיתותה של דעה זו.

3. הדבר הראשון שנוריד בדיאטה הוא לחם - לא נכון. מבחינה קלורית בפרוסת לחם רגיל יש כ- 70 קלוריות. באומצה אחת יש כ- 400 קלוריות (בערך 6 פרוסות לחם!).

מה שמשמין בלחם הוא מה שנחליט למרוח עליו. הלחם חשוב לגופנו כמקור מצוין לפחמימות מורכבות. כמה לאכול? הדבר תלוי במשקל הגוף, וכמו כל מזון אחר, יש לשים לב לכמות כללית סבירה וכן מומלץ לצרוך לחם מדגנים מלאים.

4. מרגרינה בריאה יותר מחמאה כי היא מהצומח - לא נכון. רבים מודעים היום לעובדה כי יש להפחית שומן רווי בדיאטה. החמאה אכן מכילה שומן רווי בצורה טבעית.

המרגרינה, לעומתה, החלה את "חייה'' כשומן בלתי רווי - אך התהליך בו הוקשה השמן בתוכה הפך את השומן בה לרווי ומזיק.

המרגרינה מיוצרת משומן צמחי, שהוא בדרך כלל דל בחומצות שומניות רוויות ונטול כולסטרול. עם זאת, בתהליך הקשייתה חלק מהקשרים הכפולים בחומצות השומניות הופכים לקשרים יחידים, וכך בעצם עולה אחוז השומן הרווי במרגרינה.

באופן כללי, ככל שהמרגרינה מוצקה יותר, אחוז השומן הרווי בה גבוה יותר, ולכן היא נחשבת גם מזיקה יותר

5. בתפוח עץ גדול אותה כמות הקלוריות כמו בפרוסת לחם - נכון. תפוח עץ גדול שוקל כ-150 גר' ויש בו 66 קלוריות ובפרוסת לחם יש 70 קלוריות.

6. פחמימות משמינות יותר מחלבונים - לא נכון. הדעה הרווחת הינה שבדיאטה יש להתנזר מלחם ופחמימות. אמנם ידוע שגרם אחד פחמימה שקול ל-4 קלוריות, בדיוק כמו גרם אחד חלבון, ובכל זאת פונים כולם לדיאטות אטקינס ודומותיהן המצמצמות מאד את צריכת הפחמימות.

מחקר אוסטרלי מגלה: אין צורך להתנזר מפחמימות או להקטין את כמותן לאחר שירדנו במשקל. לא צריך לוותר על המתוקים: המחקר שנערך באוניברסיטת מלבורן באוסטרליה הראה כי אפשר לרזות ואפילו לשמור על המשקל החדש באמצעות דיאטה עשירה בפחמימות.

החוקרת ד"ר ליז דלברידג' ועמיתיה אספו 173 משתתפים שסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, ונתנו להם דיאטה דלת קלוריות בת 12 שבועות.

לאחר מכן החליפו החוקרים את הדיאטה לנבדקים, באופן אקראי: חלק מהם קיבלו דיאטה עשירה בפחמימות, בעוד שאחרים זכו לדיאטה עשירה בחלבונים.

במחקר זה נבדק האם לסוג התזונה שאנשים בוחרים לאחר שירדו במשקל יש השפעה על היכולת שלהם לשמר אותו. החוקרת ועמיתיה הנחו את המשתתפים שקיבלו את הדיאטה העשירה בפחמימות לאכול בעיקר מזונות עם אינדקס גליקמי נמוך.

תוצאות המחקר, שבדק את משקלם של המשתתפים כעבור שנה מתום הדיאטה, הראו כי לתפריט עשיר בחלבונים ודל בפחמימות אין כל יתרון על פני תזונה עשירה בפחמימות.

7. כושר חיוני בדיאטה, דרך טובה לשרוף קלוריות - לא נכון. פעילות גופנית אומנם שורפת קלוריות, אך פחות ממה שאנשים נוטים לחשוב. רק ספורטאי מקצועי העוסק מספר שעות ביום בספורט שורף כמות משמעותית של קלוריות.

יחד עם זאת, הפעילות מסייעת לשנות את מבנה הגוף והרכבו, מחזקת את הגוף ומונעת ירידה בקצב חילוף החומרים.

8. בשר בקר אינו בריא ומכיל הרבה כולסטרול - לא נכון. בשר הבקר מכיל מינרלים וויטמינים חשובים לגוף, לא כל חלקי הבשר שמנים וישנם חלקי פרה רזים בדיוק כמו חזה עוף.

9. מוצר שכתוב עליו "ללא תוספת סוכר" מומלץ לסוכרתיים - לא נכון. הכוונה ללא תוספת סוכר היא שבתהליך הייצור לא הוסיפו סוכר, אך ייתכן והמוצר הטבעי עצמו מכיל כמות גבוהה של סוכר, ובמקרים אלה המוצר עלול לגרום לעליית סוכר בדם בקרב סוכרתיים. לדוגמה: מיץ טבעי סחוט.

10. הממתיק המלאכותי במשקאות דיאטטיים עלול לגרום לסרטן - לא נכון. כך, למשל, אספרטיים הנמצא במשקאות דיאטטיים כמו דיאט קולה. האספרטיים מורכב מחומצה אספרטית ופנילאלנין. שתי חומצות אלו נמצאות באופן טבעי במזונות ובגוף.

11. העליה במשקל האופטימלית בהריון היא 9-12 ק"ג - נכון. עליה במשקל זה מומלצת לנשים שבתחילת ההריון משקלן היה תקין.

12. ניתן לאכול פירות בכמות חופשית בדומה לירקות - לא נכון. בפירות יש יחסית כמות גבוהה של סוכר, כמות הקלוריות הממוצעת בפרי הינה כ-80 קלוריות, לעומת ירק המכיל כ-20 קלוריות בלבד.

13. לרוב השמנים יש בעיה של חילוף חומרים - לא נכון. הבעיה העיקרית ב השמנת יתר היא אכילת יתר ואובדן תחושת השובע.

14. ב-100 גרם אגוזים יש כ- 600 קלוריות - נכון. האגוזים מכילים כמות גבוהה של שומנים ולכן מכילים הרבה קלוריות. ב- 100 גרם אגוזי פקאן לדוגמה יש כ- 700 קלוריות.

15. בפרוסת לחם קלוי (טוסט) יש פחות קלוריות מבפרוסת לחם טרי - לא נכון. ההבדל בין לחם טרי וקלוי הוא בהרכב המים, ומים כידוע הינם חסרי ערך קלורי.

16. שתיית כוס מיץ אשכוליות בבוקר עוזרת לשריפת שומנים - לא נכון. זהו מיתוס נפוץ ושגוי, כמו המיתוס של שריפת שומנים בבוקר על ידי חומץ או מיץ לימון.

17. מותר לאכול אחרי שמונה בערב - נכון. אנשים רבים נוהגים להפסיק לאכול משעה 19:00 שכן האכילה לפני השינה מזיקה לדעתם.

חשוב לדעת שהאכילה בשעות אלה אינה מזיקה, אך הספיגה איטית יותר שכן ייצור החום בשעת השינה נמוך יותר.

ניתן, עם זאת, לאכול ארוחה קלה כארוחת ערב וגם בשעה מאוחרת. פרט לכך לא מומלץ ללכת לישון רעבים וארוחה קלה מפחמימה מורכבת תעלה את רמת הסרוטונין במשך הלילה, מה שיכול לגרום לשינה טובה יותר.
<@ --- IMG_2 --- @>
18. כשרמת הכולסטרול גבוהה בדם יש להימנע מביצים - לא נכון. אין צורך להפסיק לאכול ביצים לחלוטין, הביצה היא מקור חשוב לחלבון ולוויטמינים כמו ויטמין B12. ניתן לאכול פעמיים-שלוש בשבוע ביצה, מומלץ להפחית את כמות השומן הרווי בדיאטה.

19. שתיית משקאות דיאט גורמת להשמנה - נכון. אין לנו טעות בכותרת הסעיף הזה: מחקר חדש מגלה ש משקאות דיאטטיים תוססים הם הדבר האחרון שכדאי לכם לשתות אם אתם לא רוצים להשמין.

הדעה הרווחת טוענת שמשקאות דיאט המכילים לעתים קלוריה אחת בלבד עוזרים להרזיה. ובכן, מיתוס נוסף נשבר: משקאות דיאטטיים גורמים, פשוט כך, להשמנה.

במחקר שהציגה ד"ר שרון פ. פוולר נבדקו נתוניהם של קצת יותר מ-1,500 נבדקים בני 25 עד 64, על פני שבע שנים. 622 מהם נהנו ממשקל גוף תקין בראשית הדרך. בסיום תקופת המחקר כבר סבלו שליש מהם מעודף משקל או מהשמנת יתר.

לכתבות נוספות בנושא תזונה ודיאטה:
חילוף חומרים: כיצד להעלות הילוך
תרופות פלא להרזיה? שלא יעבדו עליכם
משטר חכם: לאכול כל 3 שעות
ממתיקים מלאכותיים? זה משמין
לפטין: בין פעילות גופנית והשמנה

הדבר המפתיע שנתגלה במחקר, הוא כי סיכוייהם של אנשים שנהנו ממשקל גוף תקין ושתו משקאות דיאטטיים בראשית הדרך להפוך לשמנים - היו גדולים הרבה יותר מאשר של אלו שצרכו משקאות רגילים ממותקים בסוכר.

ממצאי המחקר נשמעים, על פניו ובמבט שטחי, מעט מופרכים: איך יכול משקה שמכיל פחות מקלוריה אחת לכוס לגרום לנו להשמין? ובכן, כאשר אנחנו מספקים לגוף שלנו משקה מתוק אך דל בקלוריות וכאילו "מרמים" אותו - אנחנו לא באמת מצליחים לעבוד עליו.

לאחר שלגמנו מהמשקה, הגוף "מצפה" לקבל גם כמות גדולה של קלוריות. כאשר הוא איננו מקבל אותה, מנגנון הרעב שלנו נכנס לפעולה, והגוף "דורש" מאיתנו שנספק לו עוד קלוריות. שכרנו, כך נראה במקרה הזה, לגמרי יוצא בהפסדנו.

20. כדאי להשתמש בשמן שרשום עליו ללא כולסטרול - לא נכון. בשמן אין כולסטרול במילא, הכולסטרול נמצא רק במקורות מן החי.

לאתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

לקביעת תור עם ד"ר אסנת רזיאל
מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה
טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת, ניתוחים חוזרים להרזיה