צבעי המאכל - המדריך המלא

תעשיית המזון מכניסה מאות חומרי טעם, שימור וצבעי מאכל במזונות. האם אתם יודעים מה אתם אוכלים? מהחומרים המשמרים ועד צבעי המאכל, איפה הם נמצאים, מה מזיק, מה מועיל. גילה אדלר בדקה
 גילה אדלר
| 26/02/2008 |
צפיות: 22,366
תעשיית המזון המוכן בעידן המודרני עושה שימוש נרחב בחומרי הטעם, השימור וצבעי המאכל .

חלק מהתוספים מזיק וחלק דווקא מגן מפני הרעלות מזון.

הנזק האפשרי מחומרי המזון המוספים הם כאבי-ראש, בחילות, הקאות, שלשולים, פריחות בעור, אלרגיה ועד לכדי הפרעה בתקינות מערכות הגוף והתפתחות מחלות סרטן.

המידע על חומרים אלו מצוי חלקו בידנו. החוק מחייב את חברות המזון לעשות שימוש מדוד בתוספים אלו ויש על כך תקינה כתובה, אולם בארץ אין פיקוח תמידי בדמות חוק שיאלץ את היצרן לערוך בדיקה מעבדתית מדגמית של כל מוצר מזון שהוא מייצר לפני הוצאתו מהמפעל.

למידע נוסף, היכנסו לפורומים:
פורום תזונה קלינית
פורום תזונה ודיאטה
פורום תמיכה בדיאטה
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום פוד קואצ'ינג

אין לנו הצרכנים ביטחון שהמפעל עשה שימוש בכמות המותרת. על פי החוק, על היצרן לציין בגב האריזה את רכיבי המזון והחומרים שנעשה בהם שימוש, אך את הכמות לא מציינים ולא תמיד מפרטים את שלל החומרים המוספים ומסתפקים באמירה כללית כמו "חומר משמר" "וצבעי מאכל" .

לפניכם הסברים על רוב החומרים המשמרים וצבעי המאכל הנמצאים במזונות הנפוצים ביותר. לגזור ולשמור

חומרים משמרים E200 - E290. החומרים המשמרים הנפוצים ביותר בישראל הם החומצה הסורבית, החומצה הבנזואית ומלח חומצה גופריתית.

החומצה סורבית (E200 ,E201,E202, E203 (Sorbic acid - לעתים מבלבלים אותה עם ויטמין סי שנקרא חומצה אסקורבית ולהבדיל - חומצה סורבית היא תרכובת אורגנית המשמשת בתעשיית שימור המזון כמלח בשם סודיום סורבט, פוטסיום סורבט וקלציום סורבט.

חומצה סורבית פועלת כנגד מיקרואורגניזמים במזון ובמשקאות קלים על ידי שינוי חומציות המזון והשתייה ובכך מונעת צמיחה של עובש ופטריות במזון. היא עלולה לגרום לגירויים בעור. לא ידוע על השפעות מזיקות נוספות. הריכוז המותר הוא % 0.025 עד % 0.1.

החומצה הסורבית קיימת גם בתרכובות נוספות (מלח סורבט, אשלגן סורבט וסידן סורבט) שלהן אין השפעה מזיקה.

החומצה הבנזואית (E210, E211, E212, E213 (Benzoic acid - משמשת למניעת עובשים, שמרים וצמיחת חיידקים במזונות חמוצים כמו משקאות קלים, מיצי פרי, משקאות מוגזים, קולה, ירקות מוחמצים, סלטים מוכנים כמו חומוס וחצילים, בפירות יבשים כמו שזיף יבש.

היא מופרשת מהגוף בשתן ועלולה לגרום לפריחה בעור, לאלרגיה. הריכוז המותר במזון הוא בין 0.05 עד 0.1%.

קיימת סכנה של שילוב חומצה בנזואית עם ויטמין C. במקרה של שילוב עלולות להיווצר טבעות בנזן רעילות במיוחד לגופינו.

בנזן הוא חומר כה רעיל שעלול אף לגרום למוות, אך במקרים קלים גורם לאנמיה, בחילות, אלרגיות שונות, הפרעות הורמונאליות ופגיעה בעובר במהלך הריון.

מלח חומצה גופריתית (Sulfite, סולפיט) - E220, E221, E222, E223, E224, E225, E226, E227, E228 - חומר המשמש בשימור פירות יבשים ובתערובת תפוחי אדמה אינסטנט, הוא חומר רעיל לאדם ומומלץ להימנע ממנו.

באופן מיידי מלח חומצה גופריתית יכול לגרום לרגישות, להתקפי אלרגיה ואסטמה ובנוסף להרס ויטמין B1. בשימוש מוגזם יכול לגרום לנזק בלתי הפיך לכליות.

הוא משמש בפירות היבשים כחומר משמר המונע חמצון. הוא פועל כאנטיאוקסידנט, וקיים בבירה, משקאות קלים, פירות מיובשים, מיצים, יין, חומץ ומוצרי תפוחי אדמה.

תוספת סולפיט במזון בעולם הופכת להיות בהדרגתיות לבלתי חוקית. התמודדות הגוף עם החומר הוא סילוק הרעל במידה על ידי אנזים מסוים בשם סולפיט אוקסידאז ההופך אותו לגופרית מזיקה פחות.

ניטריט וניטרט E249, E250, E251, E252 - ניטריט וניטרט משמשים בתעשיית המזון לשימור בשר, נקניקים ונקניקיות, חמוצים יין, פירות יבשים ומיצי פרי.

1% מהאוכלוסייה רגישים לניטריט, ויכולים לפתח אלרגיה. הניטריט והניטרט יכולים להתרכב בגוף עם חומצות אמינו ולייצר חומרים מסטנים חזקים בשם ניטרוזמינים העלולים לחולל את סרטן דרכי העיכול וכן סרטן הפה הלוע או הושט. רגישים במיוחד הילדים.

צבעי מאכל. חומרי צבע המוספים למזון חלקם ממקורות טבעיים וחלקם מלאכותיים. תפקידם להעמיק את הצבע או להקנות צבע מושך ונעים למראה. לפניכם המדריך המלא של צבעי המאכל:

E100

צבע ומקור: צהוב-כתום טבעי, עשוי מכורכום.

איפה נמצא: פירורי לחם, יוגורט בטעם בננה, בצל קפוא, תבשילי אורז מיובשים.

מסוכן? מותר רק עד 5 מ"ג לקילו משקל גוף ליום. לא רצוי בהריון. משפיע על הגנים.


E101

צבע ומקור: כתום-צהוב טבעי, מקור מויטמין B12.

איפה נמצא: בקמח מועשר.

מסוכן? לא.


E102

צבע ומקור: צהוב מס' 5, ממשפחת צבעי AZO המופקים מפחם.

איפה נמצא: מעדני חלב בטעם בננה, לימון, אננס, שקדי מרק, אטריות ביצים, פירורי לחם, שניצל, דגים, בשר קפוא, דגים מעושנים, עוגות, קישוטי עוגות, מרצפן, גלידות, חלב פרווה, ג'לי, תרכיזי מיץ, תרופות וקוסמטיקה/

מסוכן? לא בריא בעיקר למי שרגיש לאספירין או לצבעים או סובל מהיפראקטיביות. אורטיקריה, פריחות, נזלת,אסטמה.


E104

צבע ומקור: צהוב, מופק מפחם.

איפה נמצא: מוצרים בטעם לימון, מילק שייק בטעם תות, תרכיזי משקאות כמו פטל, סירופים.

מסוכן? בדומה ל- E102 לא בריא בעיקר למי שרגיש לאספירין או לצבעים או סובל מהיפראקטיביות. יכול לגרום לאורטיקריה, פריחות, נזלת, אסטמה.


E110

צבע ומקור: צהוב שקיעה. צבע AZO המופק מפחם.

איפה נמצא: משקאות קלים, ג'לטין, אבקת משקאות, ממתקים, דייסות, יוגורטים, מוצרי דגים ובשר מעושן, קישוטי עוגות, ממתקים, פודינגים, מרצפן, חלב פרווה, סירופים, קטשופ ותרופות.

מסוכן? עלול לגרום לתופעות אלרגיה. חשש להיותו מסרטן.


E120

צבע ומקור: אדמדם, מחרק שניזון מקקטוס (יקר).

איפה נמצא: משקאות חריפים, בשרים, ממתקים, דברי מאפה, תערובות ממתקים.

מסוכן? עלול לגרום לתופעות אלרגיה. לא מומלץ לנשים בהריון וילדים.


E122

צבע: סגול אדום (נפוץ באירופה).

איפה נמצא: פירורי לחם, יוגורטים בטעם תות, סלק חמוץ, עוגות שוקולד, אבקות מרק, ג'לי פטל, מוסים, גלידות וארטיקים, קטשופ, משקאות בטעם תות, ריבות תות ופטל ומרקים.

מסוכן? חשש שהוא מסרטן, לא מומלץ בהריון, עלול לגרום אלרגיה.


E124

צבע: אדום.

איפה נמצא: רוטב לאגרול, רוטב חמוץ מתוק, יוגורט תות, ריבות תות, שניצל, דגים, בשר, סלמי, דובדבנים בקוקטיל, פרות, ארטיקים, מרקים, ג'לי וקטשופ.

מסוכן? מותר באירופה ואסור לשימוש בארה"ב, גרם לסרטן בחיות מעבדה.


E129

צבע: אדום.

איפה נמצא: נפוץ במזונות קוסמטיקה ותרופות.

מסוכן? נאסר לשימוש בארה"ב מחשש להיותו מסרטן.


E131

צבע ומקור: כחול, מופק מפחם.

איפה נמצא: משקאות קלים, דגני בוקר, ממתקים, אבקות שתייה.

מסוכן? חשש להיותו מסרטן, עלול לגרום אלרגיה, עלול לגרום הפרעות במערכת העצבים.


E132

צבע ומקור: כחול, מופק מפחם.

איפה נמצא: משקאות, גלידות, ארטיקים, אבקות שתייה, ממתקים.

מסוכן? גורם לאלרגיות, אסור לשימוש בארה"ב.


E133

צבע ומקור: כחול, מופק מפחם.

איפה נמצא: משקאות, גלידות, ארטיקים, אבקות שתייה, ממתקים.

מסוכן? ממחקרים על עכברי מעבדה עולה כי הוא גורם לאלרגיות וגידולים סרטניים.


E142

צבע ומקור: ירוק עז, מופק מפחם.

איפה נמצא: מסטיקים, ממתקים רכים, קליפות מסוכרות, ארטיקים, גלידות, מוס שוקולד, משקאות קלים בטעם לימון, ליים ואשכוליות.

מסוכן? אסור לשימוש בלפחות ארבע מדינות בעולם מחשש להיותו גורם אלרגני. לא מומלץ לילדים. גורם להיפראקטיביות.


E150

צבע ומקור: חום קרמל עם טעם אופייני, מופק מסוכר בתהליך הכולל שימוש באמוניה.

איפה נמצא: לחמים, קמח, ריבות, שניצל, המבורגר, עוגות, גלידות, שוקולד, רטבים, מרקים, תבשילי אורז מוכנים, פודינגים, רוטב סויה לא מותסס, קולה, בירות.

מסוכן? עוד לא ברורה בטיחותו.


E160A

צבע ומקור: צהוב, מעץ האנאטו.

איפה נמצא: גבינות צהובות.

מסוכן? עלול לגרום אלרגיה.


E160C

צבע ומקור: כתום אדמדם, מפלפל אדום.

איפה נמצא: לא נפוץ.

מסוכן? נחשב בטיחותי.


E162

צבע: צבע סלק טבעי.

איפה נמצא: לא נפוץ.

מסוכן? נחשב בטיחותי.

לכתבות תזונה נוספות:
דיאטה, לפי סוג הדם שלנו
מה אפשר לאכול ב-1,000 קלוריות?
אוכלים גם כשאתם שבעים? זה ביולוגי
שמן? העולם אשם
מחקר: ההשמנה מדבקת

E163

צבע: בגוון אדום כחול, סגול וחום. מופק מענבים, דובדבנים ושזיפים.

איפה נמצא: לא נפוץ בגלל מחירו היקר.

מסוכן? לא.


E170

צבע: לבן, ממינרל טבעי המצוי במים ובאלמוגים.

איפה נמצא: בצבעי ציפוי, קמח לבן, ממתקים, גלידות,כדורי ויטמינים, לחמים מוכנים.

מסוכן? לא. הוא דווקא מוסיף סידן לגוף, אך לא מומלץ להגזים.


E171

צבע: לבן, מופק ממינרלים.

איפה נמצא: מסטיקים, ממתקים, נחשב בטיחותי.

מסוכן? נחשב בטיחותי.


E172

צבע: לבן, מופק ממינרלים.

איפה נמצא: תבשילי אורז מיובשים, ממרחים וקקאו.

מסוכן? נחשב בטיחותי.

לאתר של גילה אדלר

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

אולי יעניין אותך גם

כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 266
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 638
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,396
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,088
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 471
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 572
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 469
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 692
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד
בא לי משהו מתוק
טליה לביא
| 26/02/2019 |
צפיות: 995
בא לי משהו מתוק, ואחריו עוד אחד ועוד אחד. לופ אינסופי שנעצר רק כשזה כבר הרבה מדי ומאוחר מדי. למה זה קורה לנו? האם הצורך למתוק הוא פיזי או רגשי? האם זה הגוף שצריך עוד ועוד, או שזו הנפש שלנו אשר משתוקקת למתוק הזה?
קרא עוד
מיינדפולנס להצלחה בדיאטה
ד"ר אסנת רזיאל
| 19/02/2019 |
צפיות: 403
מיינדפולנס היא שיטה מדיטטיבית המסייעת לאדם להגיע למודעות ובכך להתגבר על קשיים פיזיים ונפשיים. השיטה נמצאה יעילה לשליטה על דפוסי אכילה לקויים בקרב אנשים עם משקל עודף
קרא עוד