מה עושה הילד שלך באינטרנט?

הילדים של היום לומדים הרבה מהאינטרנט, אך גם מבלים יותר מדי מול ה-ICQ ונכנסים לאתרים למבוגרים. הגיע הזמן שתהיו מעורבים בחייהם הוירטואליים ושתסבירו להם על הסכנות. ילדי האינטרנט: המדריך למשתמש
מאת מיכל יקואל
| 31/01/2008 |
צפיות: 6,773
האינטרנט ומשחקי המחשב משקפים את הסביבה הדיגיטלית שילדינו פוגשים ומעורבים בה בבית הספר ומחוצה לו.

סביבה זו דומיננטית בחיי היומיום של ילדים ובני נוער, היא מחלחלת לשפה שלהם ומשפיעה על עיצוב זהותם האישית והחברתית ועל תפיסת עולמם.

האינטרנט הוא עולם תרבותי וירטואלי המגלם במרחביו אינטרקציות חברתיות, תכנים ומסרים מעולמות ידע מגוונים.

האינטרנט תופס גם חלק בחיי המבוגרים ואנו ההורים ערים לסכנות שהוא טומן בחובו' אך צריכים להיות מודעים גם ליתרונותיו.

למידע נוסף בנושא, היכנסו לפורומים:
פורום פסיכולוגיית ילדים
פורום טיפול משפחתי, קשר משפחתי
פורום הורים ומתבגרים
פורום תזונה ודיאטה לילדים
פורום רפואה משלימה ילדים

ילדי האינטרנט הם ילדים רגילים. הילדים שלי, שלך ושל כולנו. האינטרנט הוא כמו ארוחת צהרים, כמו ללכת לבית הספר, כמו לדבר בטלפון עם חברה.

זהו העולם אליו נולדו הילדים בדור הזה, זהו הכלי הנורמטיבי לו הם נחשפו ובו הם משתמשים יום יום. ההסתגלות לעולם זה וקבלתו חלים עלינו ההורים. הניווט וההשגחה הם חובתנו.

מה אתם באמת יודעים על גלישת ילדכם באינטרנט? באילו אתרים הם משוטטים? אילו פרטים הם מוסרים, ולמי? והאם הם נמצאים בסכנה?

במחקר חדש על הרגלי הגלישה של ילדי ישראל, נבדקה פעילות והתנהלות הילדים באינטרנט, מגיל 9-18, במקביל נשאלו ההורים מה הם חושבים על אותה פעילות של ילדיהם. תשובות הילדים נאספו בדיסקרטיות ולא נחשפו בפני ההורים.

מתוצאות המחקר עולה כי מודעות ההורים לגבי גלישת ילדיהם באינטרנט חלקית ביותר. העובדה כי ל- 47% מהילדים שנחקרו יש חיבור אינטרנט בחדרם הפרטי, עולה בקנה אחד עם הממצא שההורים לא מודעים, ומחזקת את ההשערה כי גלישת הילדים באינטרנט מתבצעת פעמים רבות בפרטיות מוחלטת, בשעות בלתי מוגבלות וללא הפרעה.

"ילדי האינטרנט" בישראל 2007, על שום מה? ילדי האינטרנט אוהבים לגלוש לפחות כמו לראות טלוויזיה ומפנים לשם כך שעות רבות במשך היום. המחקר החדש העלה כי את מרב תשומת הלב מקבלים המסנג'ר וה-ICQ (תוכנות המסרים המיידיים) והבלוגים. הגלישה באתרים השונים אינה תמיד תואמת את גיל הילד.

מהנתונים ניתן ללמוד כי הקשרים החברתיים של ילדינו מתבססים פעמים רבות על מפגשים וירטואליים. הגלישה עונה על הצורך של הילדים בקשר עם קבוצת השייכות ומעצימה את יכולתם להיות בקשר עם ילדים בני גילם גם ללא צורך בדיווח להורים ומחוץ לידיעתם. עיקרי המחקר מתמקדים בנתונים הבאים:

60% מהילדים דיווחו כי נחשפו לפורנוגרפיה ברשת (ומכאן ניתן ללמוד שהמציאות מדאיגה הרבה יותר). שעור קטן מהם העיד כי גלש לאתר בכוונה תחילה.

31% מהנשאלים ציינו כי קיבלו תוכן או מסרים מיניים פוגעים באמצעות המסנג'ר, אך הסתירו זאת מסביבתם.

57% מהנשאלים יודעים להסתיר את יעדי הגלישה בדרכים מתוחכמות כגון הקטנת חלון הגלישה כאשר מישהו נכנס בהפתעה לחדרם.

25% משתמשים בשמות בדויים למסמכים או במחיקתם על מנת להסתיר מידע.

מהמחקר עולה כי קיימים פערים משמעותיים בין המודעות של ההורים לתכנים אשר הילדים חשופים להם באינטרנט לבין החשיפה של הילדים בפועל: 16% בלבד מההורים חושבים שהילד נחשף לפורנוגרפיה ברשת לעומת 60% חשיפה בפועל.

נוכחות הורית - קשה אבל אפשרי. תפקידם של הורי ילדי האינטרנט דומה ושונה מתפקידם של הוריהם דור אחד אחורה. כאז כן היום, ההורים מעוניינים בשימור הקיים והמוכר ובעיקר בשליטה על ילדם המתבגר.

בניגוד לדור הוריהם מתקשים כיום ההורים להתמודד עם השינויים העצומים והמהירים שחלים בילדם, ובו בעת להתחקות אחר ההתפתחות המהירה והיכולת שנבנית דרך האינטרנט.

קונפליקטים ועימותים בין הורים לילדים אינם נחלת תקופתנו בלבד, אולם ללא כל ספק מספקת רשת האינטרנט על השלכות קיומה והתפתחותה, קרקע פורייה לקונפליקטים אלו וקטליזטור להחמרתם של רבים מהם.

בבניית הזהות העצמית שלהם שואפים המתבגרים לעצמאות, אוטונומיה ומרדנות. הם קוראים תיגר על עולמם של ההורים, על כללי ההתנהגות בבית, על דעות ההורים וכמעט כל מה שהם מיצגים.

המתבגר רוצה לבנות משהו חדש משלו. העיסוק באינטרנט הוא אחד הכלים המאפשר את האוטונומיה בה מעוניין המתבגר.

המטרות המנוגדות, חילוקי הדעות והרצון של ההורים לשלוט על המתבגר ועל חייו יוצרים מצבי קונפליקט.

גם דאגתם של ההורים ביחס להשלכות נוספות - הפחתה של פעילויות חברתית קלאסית, חוסר או פגיעה בפעילות גופנית, נזקי קרינה, התדלדלות של השפה - מקשה על קבלת הגלישה כחלק מחיי היום יום.

יחד עם זאת, יש לתת את הדעת לעובדה כי המרדנות והצורך בעצמאות, אינם סותרים את הצורך העז אצל המתבגרים לקשר או למעורבות של הוריהם בחיי היום יום שלהם. לנוכחות ההורית שלושה היבטים:

1. להיות מסוגלים לנקוט בפעולה יעילה כדי להחזיר את הילדים אל המפה המשפחתית כיוזמים ופעילים.

2. להגביר את נוכחותם כדמויות מוסריות ואינדיבידואליות בקשר מול ילדיהם.

3. להרגיש כי מאמציהם ותפיסתם של ההורים נתמכים על ידי הסביבה והם חלק מההקשר של כלל ההורים לילדים בגיל זה.

מהדברים עולה כי יש מקום לחיזוק הנוכחות ההורית בחיי ילדיהם, במיוחד בכל הנוגע לגלישת הילד באינטרנט.

חשוב שהורה יתעניין, ישתף וישתתף כמה שיותר בעולמו של המתבגר ויראה באינטרנט חלק מהחיים העכשוויים ולא רק משהו שלילי.

לאינטרנט תפקידים חיוביים רבים אשר צריכים תמיד לעמוד לנגד עיני ההורים: פורומים, קבוצות דיון מעשיריות, משחקי מחשב שמעצימים את כל המיומנויות של תיאום עין יד, כישורים מוטוריים וכמובן אתרים אינפורמטיביים כגון אנציקלופדיות מקוונות, מילונים, פרשנויות ומקורות אינסופיים נוספים אשר עשויים, עם מעט הכוונה, להעשיר את עולמו של הילד.

לסיכום נראה כי המסר המרכזי אותו עלינו להעביר לילדינו הוא כי אנו כהורים מקבלים את ההתפתחות הטכנולוגית של האינטרנט, מודעים ליתרונותיה ומברכים על יתרונות אלו.

יחד עם זאת, תפקידינו כהורים הוא לכוון את הילד, לשמור על התנהלותו מול ים המידע, אשר אינו תמיד חיובי ולעתים עלול אף לפגוע.

לכתבות נוספות על ילדים:
10 טראומות ילדות שאי אפשר לשכוח
כאבי ראש, לא משחק ילדים
10 טיפים למתן תרופות לילדים
תזונת ילדים - איך להפחית מתוקים?
כך תגנו על ילדכם מתאונות בבית

הורים בפעולה: מה לעשות כדי שהדברים לא יצאו משליטה?

מיקום המחשב: האם החיבור לאינטרנט צריך להיות בחדרו של הילד או בחדר המשפחה? השיקולים הם רבים ומגוונים ואין תשובה אחת נכונה. ילד מסתגר, המרבה לגלוש, יקצין את התנהגויותיו, "יסגר" מבחינה משפחתית, ולכן יעדיף את המחשב בחדרו הפרטי.

נגישות הורית: להגביר את הנגישות למחשב ממנו גולש הילד, להיות מעורב, לשאול, להביע התעניינות ובהחלט אפשר גם לגלוש יחד, לחשוף את הילד לאתרים מעניינים.

לא לפחד להפחיד: יש לספר על אירועים שפגעו בילדים כתוצאה מחשיפת יתר. לדבר עם הילדים על ההשלכות השליליות של קיום קשר עם אדם זר אשר עלול לפגוע בו.

שמירה על פרטיות: לחזור ולהדגיש שאין למסור פרטים לאדם זר.

"גם אם טעית, אני כאן": ציינו שלעולם אתם לצידם, תנו לילדים הרגשה שתמיד יוכלו לפנות אליכם. יחסים פתוחים, הידברות והבנת צרכי הילד מגבירים את הסיכוי לפניה מצידו במקרה הצורך.

ארבעה נושאים אותם יש לאסור לחלוטין:
1. מסחר מקוון
2. הימורים
3. פורנוגרפיה
4. יצירת קשר עם זרים

לאתר האינטרנט של ת.ל.מ. אורנים

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר