חולי סוכרת, מינעו השמנת יתר

חולי סוכרת נמצאים בסיכון להשמנת יתר בהשוואה לשאר האוכלוסייה. היזהרו, שימוש לא מושכל במשאבת אינסולין כחלק משגרת הטיפול במחלת סוכרת יכול להוביל לבעיית השמנת יתר.
מאת קרן כרמל
| 07/07/2010 |
צפיות: 4,953
חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לעלייה במשקל ולבעיית השמנת יתר. העלייה במשקל עלולה להיגרם כתוצאה מכמה גורמים:

1. תיקון אירועי היפוגליקמיה (מיעוט סוכר בדם) באמצעות מזונות עתירי קלוריות.

2. תוצאה של אכילה עודפת עקב חשש מהיפוגליקמיה אשר אינה קשורה כלל לתחושת רעב. אילו הן קלוריות עודפות המצטברות בגוף והופכות לרקמת שומן.

למידע נוסף בנושא סוכרת, השמנת יתר ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום תזונה קלינית
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום סוכרת אנדוקרינולוגיה

3. האינסולין עצמו הוא הורמון אנאבולי כלומר הורמון "בונה", התורם לבניית רקמות שומן ושריר.

לאינסולין תפקיד בבקרת האכילה על ידי השפעה על תחושת רעב ושובע. רמות גבוהות של אינסולין מעוררות תחושת רעב ולכן עלולות להוביל להגברת אכילה ולהתפתחות השמנת יתר. חולי סוכרת מטיפוס 1 עלולים להראות סימנים של סוכרת מסוג 2, כלומר סוכרת בה מעורבות השמנת יתר וצריכת כמויות גדולות של אינסולין כתוצאה מירידת היענות רקמת הגוף לאינסולין, תופעה הנקראת "עמידות לאינסולין".

שימוש לא מושכל במשאבת אינסולין עלול לגרום להיווצרות השמנת יתר, לתחושה כי כעת מותר לאכול הכל, כי עכשיו פשוט ונוח "לכפות" על הגוף כל מזון באמצעות מתן תוספת אינסולין ("בולוס"), שכן אין עוד מדובר בזריקה כואבת נוספת, אלא בבולוס פשוט וקל. אכילה בלתי מבוקרת, גם אם נעשית תוך כדי הקפדה על איזון, עלולה לגרום להיווצרות השמנת יתר בטווח הארוך ובהמשך לקושי לשמור על איזון כתוצאה מהתפתחות עמידות לאינסולין.

יש להבין כי גם כאשר בעקבות השימוש במשאבת אינסולין חל שיפור ניכר באיזון הסוכר, עדיין יש צורך לצמצם את צריכת הקלוריות בכדי למנוע עלייה בלתי רצויה במשקל.

הסיבה לכך היא כי ברמות סוכר גבוהות בדם (מעל 181 מ"ג) חלק מהסוכר יוצא בשתן, כלומר חלק מהאנרגיה הנצרכת במזון אינה נשארת בגוף, אולם כאשר איזון הסוכר משתפר, אותו גלוקוז שהופרש קודם לכן בשתן יישאר עתה בגוף וייאגר בתור רקמת שומן וייווצרו ממנו עודפים.

שימוש מושכל במשאבת אינסולין למניעת השמנת יתר
1. כאשר משתמשים במשאבת אינסולין אין צורך "להאכיל" את האינסולין. אוכלים רק כאשר רעבים ולא כדי לכסות על השפעה מוגברת של אינסולין בשעות מסוימות. ניתן אם כך לוותר על אכילה שאינה קשורה לרעב אלא נובעת מחשש להיפוגליקמיה.

2. מומלץ לשמור על תבנית אכילה בריאה. מומלץ לפזר את הקלוריות הנצרכות על פני כל היום. דילוג על ארוחות אינו בריא ועלול להוביל לבעיית השמנת יתר. כאשר אנו מגיעים לארוחה הבאה מורעבים, אנו במצב בו השליטה על כמות ואיכות המזון הנצרך פחותה והתוצאה עלולה להיות צריכה מוגברת של מזונות זמינים, בריאים פחות ובכמות עודפת.

3. צמצום מספר הארוחות ביום אינו מומלץ גם מבחינת היעילות המטבולית של הגוף. כל אכילה מלווה בהוצאה מוגברת של אנרגיה שנועדה לצורך עיכול וספיגת המזון ולכן צמצום מספר הארוחות ביום יוביל להפחתה בהוצאת האנרגיה ומכאן לבעיית השמנת יתר.

חשיבות כושר גופני במניעת השמנת יתר
כושר גופני תורם להוצאה מוגברת של אנרגיה, הן הבסיסית והן הכללית. דיאטות הרזיה המלוות בצמצום הצריכה הקלורית עלולות לגרום במשך הזמן "להתייעלות של הגוף". הגוף רואה בהגבלה הקלורית מצב "דחק" ומתאים עצמו למצב החדש באמצעות התייעלות ניצול האנרגיה. הוא נוטה לשמור על המשקל הקיים באמצעות כמות פחותה של מזון, עובדה הגורמת לבלימת הירידה במשקל ולעיתים אף לבעיית השמנת יתר מחודשת כאשר צריכת המזון עולה אף במעט.

שילוב של פעילות גופנית בדיאטת הרזיה מסייעת למניעת "התייעלות" זו של הגוף. חשוב מאוד לשלב פעילות אירובית כגון הליכה, ריצה, שחייה ורכיבה על אופניים יחד עם פעילות אנאירובית, כלומר יחד עם בניית שריר באמצעות התנגדות כמו משקולות, פילאטיס וכדומה.

פעילות גופנית מתונה מורידה בדרך כלל את הצורך של הגוף באינסולין ולכן מגבירה את הסיכון להיפוגליקמיה. שימוש במשאבת אינסולין מאפשר פעילות ספורטיבית ללא חשש מהיפוגליקמיה באמצעות הורדת הקצב הבסיסי תוך שימוש בתוכנית הבסיס הזמני למשך הפעילות הגופנית ולתקופת ההתאוששות שלאחריה.

פעילות גופנית נמרצת כמו ריצה, משחקי כדור או הרמת משקולות יכולה לגרום לעיתים לעלייה ברמת הסוכר כתוצאה משחרורם של הורמוני דחק. עליה זו היא לרוב קצרה ולעיתים קרובות מגיעה אחריה ירידה ברמת הסוכר עד כדי סכנת היפוגליקמיה, במיוחד כאשר הפעילות הגופנית מתבצעת סמוך לשעת השינה.

למאמרים נוספים בנושא השמנת יתר:
השמנת יתר אצל מתבגרים: מה הפתרון?
ניתוח בריאטרי: הפתרון לבעיית השמנת יתר
השמנת יתר לא נגרמת רק מאוכל
השמנת יתר תמיד פוגעת בבריאות
פתרון לבעיית השמנת יתר: מיסוי על שוקולד

כדי למנוע השפעות מאוחרות אלה של הפעילות הספורטיבית מומלץ בלילה שלאחריה להוריד את הקצב הבסיסי באופן זמני.

שימוש מושכל במשאבת אינסולין יחד עם פעילות גופנית יכולים לעזור לשמור על המשקל ואף לסייע להתמיד בתכנית הרזיה. כל שנותר הוא להחליט באיזו פעילות אנו בוחרים ומתמידים בה וקדימה לדרך!

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר

יועצים בתחום

  • ד"ר אסנת רזיאל
    ד"ר אסנת רזיאל
    טיפול רב תחומי בהשמנה כירורגית בכירה, מומחית לטיפול רב תחומי בהשמנה והמקימה והמנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר. תחומי התמחות: שרוול קיבה, מעקף קיבה, מעקף תריסריון, הצרת קיבה עם טבעת... קרא עוד
  • ד"ר דורון תודר
    ד"ר דורון תודר
    פסיכיאטר קליני מומחה נוירופידבק-טיפול לא תרופתי, פסיכיאטר מומחה. מנהל את המרכז הרפואי נוירוקליניק לטיפולי נוירופידבק. מנהל את המרפאה הציבורית היחידה בישראל לטיפול בנוירופידבק, במרכז לבריאות הנפש בב... קרא עוד

אולי יעניין אותך גם

ניתוחים בריאטריים: טיפול אפקטיבי בהשמנת יתר
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/08/2019 |
צפיות: 306
במדינת ישראל חיים מעל 200,000 שסובלים מהשמנת יתר חולנית וחשופים לעלייה בשכיחות הופעת מחלות נילוות להשמנה שעלולות לסכן את בריאותם. כיצד מסייעים ניתוחים בריאטריים בהליך הורדת המשקל ושמירתו לאורך טווח? מהי השיטה הלפרוסקופית? ומהם שיעורי ההצלחה של ניתוחים אלו?
קרא עוד
יוגה: לגוף, לנשמה ולמניעת השמנה
ד"ר אסנת רזיאל
| 01/08/2019 |
צפיות: 820
יוגה היא שיטת אימון שפועלת על המישור הפיזי וכן המישור הנפשי של האדם. אדם שמחובר לכל מישוריו ומודע למצב גופו, ירצה להיטיב איתו וישתדל להימנע מהכנסת מזון שעלול לגרום נזק למערכותיו
קרא עוד
כיצד להתמודד עם השמנת יתר?
ד"ר אסנת רזיאל
| 13/06/2019 |
צפיות: 1,028
מחקר חדש מראה כי קיים צורך להבנה מעמיקה של נושא ההשמנה על כל רבדיו, וכמו כן, יש לשפר את ההכשרה אודות הגרעין הפיזיולוגי של תופעה זו ולשנות את צורת ההתנהלות עם המטופלים הסובלים מהשמנה
קרא עוד
כיצד שיאצו מסייע לירידה במשקל?
ד"ר אסנת רזיאל
| 15/05/2019 |
צפיות: 779
שיאצו הוא שילוב בין יוגה לעיסוי. הטכניקה המצליחה מבוססת על הישענות הגורמת ללחץ טבעי, תמיכה ושחרור לחצים מחלקי הגוף השונים באמצעות האגודלים, הברכיים, האצבעות וכפות הידיים. אלו צרכים בסיסיים של האדם מסופקים באמצעות השיאצו? וכיצד מסייעים טיפולי השיאצו להליך ההרזיה?
קרא עוד
מדוע התנזרות לא טובה להרזייה שלכם?
טליה לביא
| 23/04/2019 |
צפיות: 1,814
רבים חושבים שהדרך לרזות מחייבת הימנעות ממאכלים מתוקים ומסוכר, מלחם או מפחמימות, או כל הימנעות שנתפסת ככזו שתביא לשינוי דרמטי בהרגלים, וכתוצאה מכך – בגוף. אולי זה אפקטיבי לטווח הקצר. אך לאורך זמן, כל הליך קיצוני לא יחזיק מעמד. הגוף שלנו, ויותר מכך הנפש שלנו, מחפשים איזון. אז מהי הדרך המדויקת והנכונה להרזייה? איזה מעגל פנימי חייב להישבר? ומדוע התת-מודע הוא המפתח לכל זה?
קרא עוד
קשיבות: הסוף לאכילה רגשית
ד"ר אסנת רזיאל
| 02/04/2019 |
צפיות: 1,232
האם קיימים מאכלים מהם אתם נמנעים? האם אתם מנשנשים ללא תחושת רעב? רבים עונים לשאלות אלו בחיוב כי איבדו את הדרך להקשיב לצרכי הגוף והנפש. שיטת הקשיבות מראה לנו את הדרך להקשיב לממד הפיזי והרגשי גם יחד, ומביאה לתחושת סיפוק ושובע, תוך התבססות על חמשת החושים, במטרה להגיע להנאה צרופה
קרא עוד
דיאטה נורדית: להורדה במשקל ולשמירה על הבריאות
 מערכת BeOK
מאת מערכת BeOK
| 20/03/2019 |
צפיות: 626
דיאטה נורדית אינה מתאימה רק לוויקינגים, היא מסייעת להוריד במשקל בצורה מסודרת ומאוזנת וכן היא מחזקת את בריאות הלב וכלי הדם
קרא עוד
כיצד לטפל בהשמנת יתר באמצעות מדיטציה?
ד"ר אסנת רזיאל
| 17/03/2019 |
צפיות: 695
העולם המודרני והקצב המהיר הקיים בו לא עושים חסד עם אורח החיים שלנו, והופכים את הטיפול בגופנו ללקוי. ברחבי העולם, ההשמנה הפכה כבר מזמן למגיפה של ממש, ואף אחד לא עוצר לשנייה לסדר את התפריט היומי שלו, וכן, גם לנשום. אבל ממש לנשום. האם מדיטציה עשויה להיות הפתרון להשמנת יתר?
קרא עוד
הקשר בין השמנה להפרעות קשב וריכוז
ד"ר אסנת רזיאל
| 14/03/2019 |
צפיות: 583
לא מעט אנשים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מעודף משקל, אך בעזרת כמה כללים אפשר להפוך את החיסרון שבהפרעה ליתרון להצלחה בשמירה על משקל תקין
קרא עוד
פחמימות: לא מורכב כמו שחשבתם
ד"ר אסנת רזיאל
| 07/03/2019 |
צפיות: 853
בעולם שבו הרזון חשוב יותר מכל דבר, תפסה הפחמימה את תפקיד ה'ילד הרע', זה שאף אחד לא מעוניין להתעסק איתו. כולם רודפים אחר מודל הגוף החיצוני המושלם, אך לא באמת מבינים את מה שמתחולל בתוכו. תפקידה החשוב של הפחמימה בשרשרת המזון נשכח, ואנחנו כאן להזכיר לכם אותו. וכן, גם לנפץ לכם כמה מיתוסים בדרך
קרא עוד