ויטמין D וסידן מסייעים במניעת סרטן

מסתבר כי צריכה קבועה של ויטמין D ושל סידן חיונית למניעת סרטן, כך עולה מסקר מחקרים חדש שבוצע בסין. מה הם המקורות לצריכתם של סידן ושל ויטמין D? אתם שואלים, על כך בכתבה הבאה.
 מיכל גילאון
| 24/02/2010 |
צפיות: 15,329
מחלת הסרטן היא סיבת המוות המובילה בישראל מאז שנת 1999. כ- 27 אלף בני אדם בישראל מאובחנים בכל שנה כחולים בסרטן והם מצטרפים ל- 200 אלף חולי הסרטן החיים בישראל. אחת הסיבות העיקריות לעלייה בשיעורי התחלואה בסרטן היא העלייה בתוחלת החיים. גם להרגלים הקשורים לאורח החיים יש השפעה על הופעת הסרטן, ביניהם עישון, חשיפה לשמש, מזהמים סביבתיים, השמנה, פעילות גופנית ותזונה. החדשות הטובות הן כי יש דרכים יעילות וזמינות לכולנו לסגל לעצמנו אורח חיים נכון התורם למניעת הופעת הסרטן.

פאנל מומחים של המכון האמריקני לסרטן והקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF/AICR) ערך לאחרונה סקירה נרחבת של הידע המדעי הקיים בתחום המזון, התזונה, פעילות גופנית ומניעת סרטן ופרסם את המלצותיו בדוח מקיף.

למידע נוסף בנושא ויטמין D, סידן ועוד, היכנסו לפורומים:
פורום ויטמינים תוספי מזון
פורום תזונה טבעית, תזונה נכונה
פורום תזונה קלינית
פורום דיאטה, תזונה נכונה, הרזיה
פורום פוד קואצ'ינג, אימון להרזיה

כיוון שחלב ומוצריו מהווים חלק משמעותי מהתזונה היומית של תושבי ישראל, יש עניין רב בקשר שבין תצרוכת מוצרי חלב והיכולת שלהם לסייע במניעת מחלת הסרטן. מספר מחקרים בדקו את הקשר בין סרטן לבין צריכת מוצרי חלב ורכיבים תזונתיים המצויים במוצרי החלב, ביניהם ויטמין D וסידן.

בניתוח של 36 מחקרים, שנערך בסין, בדקו חוקרים את השפעותיה של צריכת סידן וויטמין D על רמת הסיכון לחלות בסרטן השד. ניתוח הנתונים התבסס על 15 מחקרים שבדקו צריכת סידן, 10 מחקרים שבדקו רמות של ויטמין D בדם, ו- 11 מחקרים שבדקו צריכת ויטמין D בהקשר של סרטן השד.

על פי תוצאות המחקרים, נמצא קשר הפוך בין צריכת סידן וויטמין D לסיכון לחלות בסרטן השד. צריכה גבוהה של סידן נמצאה קשורה לסיכון מופחת ב- 19% לחלות בסרטן השד ביחס לצריכה הנמוכה ביותר. צריכה גבוהה של ויטמין D נמצאה קשורה לסיכון מופחת ב- 9% לחלות בסרטן השד בהשוואה לצריכה הנמוכה של הויטמין. רמות גבוהות של ויטמין D בדם נמצאו קשורות לסיכון מופחת ב- 45% לחלות במחלה ביחס לרמות הנמוכות בדם.

ממצאים אלה תומכים בשימוש בסידן ובוויטמין D כנגד סרטן השד. יחד עם זאת, עדיין לא ברור המינון האופטימלי הנחוץ להשגת מניעה אפקטיבית של סרטן השד.

סרטן השד הוא לא המחלה היחידה אותה יכולים למנוע ויטמין D וסידן. התפקיד הידוע ביותר של סידן וויטמין D הוא בבניית העצם בקרב הצעירים ומניעת אוסטיאופורוזיס בקרב המבוגרים. במחקרים נוספים נמצא כי לשני רכיבי התזונה החשובים האלה יש תפקיד גם במניעת סרטן המעי, מחלות מעי דלקתית, סוכרת מסוג 1, סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, יתר לחץ דם ומחלות לב.

למאמרים נוספים בנושא ויטמין D, סידן ועוד:
סלניום ואומגה 3 מסייעים במניעת סרטן
סקר: רוב הרופאים בעד תוספי מזון
תוספי מזון - התפריט הבריא של ג'ורג' בוש
תזונה נכונה לטיפול בסוכרת וכולסטרול
תזונה נכונה בחורף: עצות וטיפים

מקורות לסידן ולוויטמין D


חלב, גבינה ויוגורט מהווים מקור מצוין לסידן בשל תכולת הסידן הגבוהה שלהם והעובדה שהם מספקים סידן עם ספיגה מובטחת ומתמשכת. ואכן, מוצרי חלב מספקים קרוב ל- 70% מתצרוכת הסידן בתזונה המערבית. הכמות היומית המומלצת על ידי הגופים העולמיים הרשמיים, ביניהם משרד הבריאות האמריקאי, הצרפתי וגם הישראלי היא שלוש מנות חלב ביום. יתר הסידן מגיע בעיקר מירקות עליים (כרוב, ברוקולי), פירות יבשים, טחינה ומוצרי סויה, ואחוזים בודדים מגיעים ממי השתייה.

מעט מאוד מזונות מכילים ויטמין D, ביניהם: דגי ים (סלמון, טונה, מקרל וסרדינים), חלמוני ביצה ומוצרי חלב שמועשרים בוויטמין D. ויטמין D מיוצר בצורה טבעית בעור בגוף בעקבות חשיפה לשמש ועל כן מומלץ להיחשף לשמש באופן מבוקר – מספיקה חשיפה של כמה דקות ביום (עד 10 דקות) בשעות בהן הקרינה לא גבוהה (כלומר לא בין השעות 10:00 עד 16:00).

* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר